Slugge skrev:
Visst, utbildning+praktik+2000 kr= behörighet..
Kan även tipsa om en distansutbildning över internet på 4 kurser och halvfart på högskolan väst.. Lite utöver bara behörighet, men bra om man vill fortsätta kunna jobba.

Låter intressant, ska kolla upp det!

Det är inte dags för mig än, om jag väljer att göra det alls, men det är intressant att veta vilka möjligheter som finns.

Hej!

Jag lånar denna tråd lite, hoppas det är ok (et att den är lite gammal).

Jag sitter i en situation omvänt den som TS beskriver. Jag är 34 år, har 120p kandidatexamen elektroteknik med inriktning på telekom. Har varit yrkesverksam i den branchen ca 10 år nu och jobbat de senaste 3 åren som IT-konsult (mestadels systemutveckling åt ex Ericsson, Telenor med flera)

Har samtidigt ägnat mig åt en hel del kvalificerat "hemmapul" och upptäckt hur kul det är med ett lite mera praktiskt jobb samtidigt som man får anstränga hjärnkontoret en hel del också. Mitt jobb som IT-konsult har dessutom börjat bli mer och mer trist, brist på uppdrag, sitta och knacka på datorn hela dagen etc. Visst, stundtals är det väldigt intressant och utmanande, men känslan kommer krypande av att det är "dags att göra något annat". En vision jag har är starta en egen firma inom elinstallation.

Har läst på så mycket det bara går gällande utbildning till elektriker (alltså BB1) och det känns ganska krångligt jämfört med den branch jag är van vid, ganska mycket pekpinnar och överförmynderi. Men samtidigt måste man våga vilja. De saker jag oroar mig mest förm, som jag hoppas att ni gossar som är i yrket kanska kan svara på är:

1) Har en erfaren it-konsult över huvud taget i elektrikerbranchen att göra? Utbildningen som sådan är ju på gymnasienivå och jag är rädd att jag har svårt att smälta in både på utbildningen och på praktiken...min sociala förmåga är det dock iget fel på :), men jag har ett ganska "akademiskt" sätt men har ganska lätt för att anpassa mig till nya miljöer (en förutsättning som konsult). Har även jobbat ett halvår som tillförordnad huvudprojektledare, så att leda andra, styra upp och organisera är sådant jag är van vid. Frågan är om mina nya kollegor är vana vid sådana medarbetare?

2) Finns det praktisk möjlighet att kombinera jobb med de 2åriga praktik man måste ha för att kvittera ut BB1? I mitt nuvarande jobb som konsult är det inga problem att gå ner till halvtid, men hur fungerar det med praktiken?

3) Vad kan man räkna med för löner? Tjänar ca 25000 netto nu som konsult på heltid. Har dock en sambo som drar in ca 15000 netto. Har en del sparat kapital också.

4) Tror ni man på något sätt kan tillgodoräkna sig de kurser man läst på högskolan, jag har en hel del högskolepoäng inom:

* reglerteknik
* digitalteknik
* matematik
* fysik
* ellära (alla formler man kan tänka sig ex ohms lag, kirchoffs strömmar etc etc)

för att bara nämna något...

Tack på förhand, och ber om ursäkt om denna fråga dyker upp än en gång i detta forum, men jag kände att mitt fall krävde en separat beskrivning

/H

Redigerat:
Vad du i första hand behöver är den praktiska biten, det är den som är den "tynga" delen alla teoretiska studier/kunskaper ska ju senare i elektrikerlivt enbart vara till stöd och ge dig förståelse för varför alla "bestämmelser" är som dom är. Man blir ingen elektriker utan en rätt lång praktik för det är ju i första hand ett hantverksyrke.
Den lön du under praktiktiden kan få är nog relativt låg, för tyvärr är det så att ytterst få vill ha "praktikanter" då dom i allmänhet är ett "hinder" och sällan drar in vad dom kostar.
Dom allra flesta brukar ha minst 6 års "praktik" innan dom kan/får driva egna projekt som ledande montörer,
men vist kan man driva en egen firma tidigare men jag är övertygad om att dom flesta får det lite kämpigt.
Det är kanske lite svårt att förstå hur stor skillnad det kan vara mellan "hand och huvud", men jag kan nämna att jag vid ett flertal tillfällen utfört jobb hos elkonsulter (både mindre och lite större jobb) fast dom har den formella utbildningen kände dom att det inte riktigt räckte till.

elmont skrev:
Vad du i första hand behöver är den praktiska biten, det är den som är den "tynga" delen alla teoretiska studier/kunskaper ska ju senare i elektrikerlivt enbart vara till stöd och ge dig förståelse för varför alla "bestämmelser" är som dom är. Man blir ingen elektriker utan en rätt lång praktik för det är ju i första hand ett hantverksyrke.
Den lön du under praktiktiden kan få är nog relativt låg, för tyvärr är det så att ytterst få vill ha "praktikanter" då dom i allmänhet är ett "hinder" och sällan drar in vad dom kostar.
Dom allra flesta brukar ha minst 6 års "praktik" innan dom kan/får driva egna projekt som ledande montörer,
men vist kan man driva en egen firma tidigare men jag är övertygad om att dom flesta får det lite kämpigt.
Det är kanske lite svårt att förstå hur stor skillnad det kan vara mellan "hand och huvud", men jag kan nämna att jag vid ett flertal tillfällen utfört jobb hos elkonsulter (både mindre och lite större jobb) fast dom har den formella utbildningen kände dom att det inte riktigt räckte till.
Hej och tack för ditt svar. Många i min bekantskapskrets tyckeer jag är mer eller mindre galen som har dessa tankar, men efter 10 år bakom ett skrivbord börjar jag känna mig rastlös...

Jupp, teorin är ju inga problem, men det som oroar mig mest är den 2åriga praktik som man på www.elutbilda.nu nämner som krävs för att kunna få begränsad behörighet. Får väl helt enkelt prata med elektrikerförbundet, de antar jag har lite koll på hur läget ser ut. Min erfarenhet ser jag endast som ett tillskott jämfört med de som utbildar sig till elektriker direkt i gymnasiet via elprogrammet. Om inte annat får jag nytta av den, den dag jag startar eget.

Det här med lärling verkar knepigt, det verkar inte finnas någon garanti alls att över huvud taget kunna göra sina lärlingstimmar. Och då är man ju rökt... big time. Jag har en bekant som har läst till rörmokare och en annan som läst till snickare. Ingen av dem har lyckats komma in som lärling någonstans (blekinge med omnejd) trots att de känner folk i branchen och är duktiga personer. Det enda företagen ställer upp på är praktik för 3000 spänn i månanden från FK.

Tack för dina kloka tankar, elmont.d^_^b

/H

Netto kommer du aldrig upp i 25 som anställd elektriker utan att ha jourtjänster eller liknande, det är snarare en normal något låg bruttolön.
Jag är däremot helt övertygad om att det bör finnas andra mer lämpade tjänster inom industrin som tekniker i någon form.

Förresten är BB1 något tämligen ointressant, det är en behörighet man kan söka efter ett par års praktiserande i yrket som elektriker. Med BB1 får du göra nästan ingenting ändå (se elsakerhetsverket)

Danne031 skrev:
Netto kommer du aldrig upp i 25 som anställd elektriker utan att ha jourtjänster eller liknande, det är snarare en normal något låg bruttolön.
Jag är däremot helt övertygad om att det bör finnas andra mer lämpade tjänster inom industrin som tekniker i någon form.
Det beror på var i landet du bor...

I alla fall knappast innan man är 6 årsmontör dvs. fullbetald

hen_rik79 skrev:
Hej!

Jag lånar denna tråd lite, hoppas det är ok (et att den är lite gammal).

Jag sitter i en situation omvänt den som TS beskriver. Jag är 34 år, har 120p kandidatexamen elektroteknik med inriktning på telekom. Har varit yrkesverksam i den branchen ca 10 år nu och jobbat de senaste 3 åren som IT-konsult (mestadels systemutveckling åt ex Ericsson, Telenor med flera)

Har samtidigt ägnat mig åt en hel del kvalificerat "hemmapul" och upptäckt hur kul det är med ett lite mera praktiskt jobb samtidigt som man får anstränga hjärnkontoret en hel del också. Mitt jobb som IT-konsult har dessutom börjat bli mer och mer trist, brist på uppdrag, sitta och knacka på datorn hela dagen etc. Visst, stundtals är det väldigt intressant och utmanande, men känslan kommer krypande av att det är "dags att göra något annat". En vision jag har är starta en egen firma inom elinstallation.

Har läst på så mycket det bara går gällande utbildning till elektriker (alltså BB1) och det känns ganska krångligt jämfört med den branch jag är van vid, ganska mycket pekpinnar och överförmynderi. Men samtidigt måste man våga vilja. De saker jag oroar mig mest förm, som jag hoppas att ni gossar som är i yrket kanska kan svara på är:

1) Har en erfaren it-konsult över huvud taget i elektrikerbranchen att göra? Utbildningen som sådan är ju på gymnasienivå och jag är rädd att jag har svårt att smälta in både på utbildningen och på praktiken...min sociala förmåga är det dock iget fel på :), men jag har ett ganska "akademiskt" sätt men har ganska lätt för att anpassa mig till nya miljöer (en förutsättning som konsult). Har även jobbat ett halvår som tillförordnad huvudprojektledare, så att leda andra, styra upp och organisera är sådant jag är van vid. Frågan är om mina nya kollegor är vana vid sådana medarbetare?

2) Finns det praktisk möjlighet att kombinera jobb med de 2åriga praktik man måste ha för att kvittera ut BB1? I mitt nuvarande jobb som konsult är det inga problem att gå ner till halvtid, men hur fungerar det med praktiken?

3) Vad kan man räkna med för löner? Tjänar ca 25000 netto nu som konsult på heltid. Har dock en sambo som drar in ca 15000 netto. Har en del sparat kapital också.

4) Tror ni man på något sätt kan tillgodoräkna sig de kurser man läst på högskolan, jag har en hel del högskolepoäng inom:

* reglerteknik
* digitalteknik
* matematik
* fysik
* ellära (alla formler man kan tänka sig ex ohms lag, kirchoffs strömmar etc etc)

för att bara nämna något...

Tack på förhand, och ber om ursäkt om denna fråga dyker upp än en gång i detta forum, men jag kände att mitt fall krävde en separat beskrivning

/H

Från IT-ingenjör till elmontör-elektriker-installatör lär bli en knepig resa, på många sätt. Skulle nog rekommendera att du söker dig ut mot fältet med något ingenjörsjobb inom industiell automation.

Akzid skrev:
Det beror på var i landet du bor...
Jo visst gör det, jag tog mig (Göteborg) som exempel, alltså kan det gå uppåt något men snarare neråt.

En omvänd ordning är att du Hen_rik slår dig ihop med en elektriker eller startar din firma och anställer en behörig elektriker.
Högsta hönset behöver ju inte ha behörigheten.

Protte

Han man viljan så lyckas man, det intalar jag mig i alla fall. :P

elmont skrev:
I alla fall knappast innan man är 6 årsmontör dvs. fullbetald
Jag kanske misstolkar dig, men man blir fullbetald när man blir fjärdeårsmontör.

//Patrik

elmont kör oldskool :D men idag är det 4års ja.

En annan väg att vidarutbilda sig är att höra med de stora (el)konsultföretagen de har ofta traineeprogam.
Och vid brist på folk så finns chansen att de tar in elektriker.
Men en riktig utbildning på högskola ger nog mest klirr i kassan efter några år. (tror jag)

Är det inte fortfarande så att efter lärlingstid/skola 3 år kommer 1:a 2:a 3:e året i yrket tills man har 6 år totalt och därmed är fullbetald 6 årsmontör. Tidigare 2 år i skola/lärlig och därefter 1:a till 4:e året i yrket och fullbetald 6 årsmontör. I annat fall blir jag lite nyfiken på när det ändrades för det är nått jag skulle haft vetskap om. Har det ändrats utan att jag fått vetskap ska huvuden rulla ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.