Hej!
Vet inte vart jag skulle lägga tråden men om mod vill så flytta den. :confused:

Jag undrar vad man kan läsa vidare till efter att ha jobbat som elektriker i 3 år. Jag börjar få obehagliga känningar i både ryggen och axlarna och är lite extra taggad på att läsa vidare nu när det är lågkonjuktur.
Har ni några erfarenheter? Är det någon som gjort detta och kanske skulle vilja berätta en dag på jobbet? :)

MVH Bertil.

Beror helt på vad du vill arbeta med. Men naturvetenskapligt basår med öppen ingång mot något av ingenjörs- eller civilingenjörsprogrammen kanske vore något? Andra alternativ skulle kunna vara påbyggnadsutbildningar inom KY-delen av högskolan, det är möjligt att det finns sådana som inte kräver någon teoretisk komplettering innan du kan börja.

Är du beredd att betala hiskeliga summor ur egen ficka finns det säkert en hel uppsjö med utbildningsföretag som kan erbjuda dig allehanda mer eller mindre användbara "certifieringar" och "licenser" inom elbranchen.

Med ett underskott på 5000 elektriker idag och kanske 10 000 om några år när konjunkturen tar fart igen, skulle jag starta firma och anställa några duktiga killar utan egen behörighet som jobbar in försörjningen.

Har du inte egen ABL, så skaffa det.

Du har hittat rätt grabben..... Om jag vore som du skulle jag loggat in här och lyssnat på vad dom stora förlästa pöjkarna (ingengörerna) skulle gjort å sen gjort som dom säger....... Då kan det inte bli annat än bra :)

Har du tänkt att stanna inom branschen? i så fall finns det jobb som ligger nära till hands, i form av projektledare eller kalkylator.

Känner en kille som hade problem med utslag på händerna efter talk på kablar, mm, nu är han säljare för elektroskandia och har tidigare varit armaturförsäljare på Thorn.

Eller som mycke_nu skriver, skaffa ABL och starta eget.

Jag vill nog fortsätta med el som inriktning. Att starta eget finns inte på kartan än iaf, är endast 21 och skulle behöva mycket mer erfarenhet. Vad gör en elingenjör t ex?

kännigar i rygg efter bara 3år.

Skaffa ett gymmkort, träna ryggen.

Du får nog jobba 5-10 år och skaffa dig mer kunskap, byt företag varannat år om möjligt.

Sedan kan du söka dig till något annat när du har åldern inne och erfarenheten.

Tyvärr....

el_richard skrev:
Du får nog jobba 5-10 år och skaffa dig mer kunskap, byt företag varannat år om möjligt.

Tyvärr....
Vadå "tyvärr". Börja med att läsa naturvetenskapligt basår (1 år) och sedan elingenjör (3-3½ år) så är du ute i arbetslivet med ett nytt spännande yrke om fyra år. Det el_richard skriver är enbart sant om man vägrar att sätta sig i skolbänken.

• Gilla
Seyyed
  • Laddar…
"el_richard kännigar i rygg efter bara 3år.

Skaffa ett gymmkort, träna ryggen.

Tyvärr...."'
Jag har gymmat i 4 år och kan lova att jag har vältränad kropp, har inte med saken att göra. Snittar 10h pass om dagarna, men nu börjar vi tappa jobb och lågkonjukteren har drabbat även oss, Vill passa på att plugga vidare nu.

Maxwells_Demon skrev:
Vadå "tyvärr". Börja med att läsa naturvetenskapligt basår (1 år) och sedan elingenjör (3-3½ år) så är du ute i arbetslivet med ett nytt spännande yrke om fyra år. Det el_richard skriver är enbart sant om man vägrar att sätta sig i skolbänken.
Jag är faktiskt riktigt taggad att börja studera vidare. Är du elingejör? Vad gör en sådan?

Ursäkta om jag lånar tråden lite, men det hör väl hit :)

Vart vänder man sig om man vill utveckla sig i automation och PLC med inriktning mot industri?

Hej.
Inom elkraftbranschen är möjligheterna till jobb mycket goda under en lång rad år framöver. Redan idag är det brist pensionsavgångarna pågår i ytterligare några år. Länken här ger lite med info:

http://www.svenskenergi.se/sv/Aktue...-sju-ar-behovs--skriande-brist-pa-utbildade-/

Investeringar i befintliga kraftverk, nya vindkraftverk och i framtiden kanske nya kärnkraftverk gör att behovet är mycket stort. Sen finns ju möjligheten till jobb inom industriföretag med inriktning mot elkraft, t.ex. ABB.

Tanken att plugga under lågkonjunktur är även den klok. Jag gjorde det själv i början av 2000-talet :)

Om du jobbar på ett större företag kanske dom vill sponsra en vidareutbildning under lågkonjukturen. Det kan vara värt att kolla upp. Alternativt kanske du kan hitta en annan arbetgivare inom industrin som är villiga att satsa på dej.

Har du jobbat några år redan så se i alla fall till att ta ut ABL behörighet, eller bit ihop en tid till tills du har tillräckligt med praktik. Behörigheten är värdefull som backup i framtiden oavsett om du vidareutbildar dej eller ej.

Elingenjör med ABL och egen firma kan bli en kanonkombination när konjunkturen vänder om ett par år.

Elingenjör är ett säkert framtidsyrke detta finns på högskolenivå, har för mig det är cirka 3,5 år och uppåt, annars finns utbildning till besiktningsman i trollhättan där mycket sker på distans och även ger AB.
Känner du att dina mattekunskaper är otillräckliga för dessa "avancerade" utbildningar finns även AB som fristående kurs, bl.a. på komvux där du exempelvis läser 2 kvällar i veckan parallellt med ditt jobb. http://www3.skolverket.se/ki03/front.aspx?sprak=SV&ar=0708&infotyp=15&skolform=32&id=4980&extraId=0
Har man denna behörighet är man troligen attraktiv på arbetsmarknaden ett bra tag framöver men det kräver ju kunskap samt att du jobbat upp till 5 år beroende på utbildning.

• Gilla
Seyyed
  • Laddar…
Många säger att man kan bli elingenjör.. me nvad gör en sådan?

Eftersom ingenjör är en "fri tittel" kan han i princip göra vad som helst ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.