B bagisbon skrev:
Hej. Jag har nyligen låtit bygga två rum som nu är klara. Jag blev sedan fundersam kring elinstallationen eftersom jag under byggprocessen enbart noterade en fas kabel och en neutral som hängde. När jag skruvade loss kontakterna så sitter det mycket riktigt ingen jordkabel där. Bör jag kräva att de gör om elen i mina rum?

De dosorna som de satt på är för väl jordade uttag?
Man får inte montera ett jordat uttag utan jordanslutning
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Ändrar man rummets "användning" så är det frågan om en större förändring och då gäller dom nya reglerna, så det ska vara jordat i dom ombyggda utrymmena.
Och att sätta jordade uttag utan framdragen jord är så korkat att jag betvivlar att det är en "riktig" elektriker som varit framme.
Att skylla på förbereda är lika korkat, då skulle han även dragit in jorden till dom "förberedda" uttagen.
Men om det sitter ojordade uttag i rummet tidigare och man sätter upp en vägg (så det blir två rum fast med de gamla befintliga ojordade uttagen kvar i båda rummen), måste man då ta bort och byta alla befintliga ojordade uttag och dra fram jord till alla gamla uttag och sätta jordade uttag i stället?
 
  • Gilla
Anton Kittendorff och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
D Dilato skrev:
Men om det sitter ojordade uttag i rummet tidigare och man sätter upp en vägg (så det blir två rum fast med de gamla befintliga ojordade uttagen kvar i båda rummen), måste man då ta bort och byta alla befintliga ojordade uttag och dra fram jord till alla gamla uttag och sätta jordade uttag i stället?
Det där är slamkryparen, kan ligga på gråskalan.

Man kan säga som såhär.
Det är helt förbjudet att montera ett ojordat vägguttag idag, varit så sedan 1994, och likaså är det helt förbjudet att ha något slags uttag upp till 32A utan JFB, så har det varit sedan 2000.
Idag måste även ljusarmaturer ha JFB, även fast anslutna.

Sen finns det lite undantag, och då kan man kolla om det platsar.

Undantagen vi funderar över här återfinns i ELSÄK-FS 2022:1


Anläggningar som har tagits i bruk före ikraftträdandet får vara utförda enligt äldre bestämmelser. Om en sådan anläggnings användning eller förutsättningar ändras på ett sätt som har väsentlig betydelse för elsäkerheten ska dock de nya bestämmelserna tillämpas.
Vid ombyggnad eller utvidgning av en anläggning ska de nya bestämmelserna tillämpas på ombyggnaden eller utvidgningen oavsett när anläggningen ursprungligen togs i bruk. Följande undantag får göras från:

- krav på utförande enligt god elsäkerhetsteknisk praxis i 2 kap. 1 §:
  • - vid utvidgning av en lågspänningsanläggning inom ett befintligt torrt rum i bostäder med isolerande golv behöver de utsatta delarna inte skyddsjordas, om de redan befintliga utsatta delarna inte är skyddsjordade och anläggningen är utförd före den 1 januari 1994,
  • - vid utvidgning av en lågspänningsanläggning inom ett befintligt torrt rum i bostäder behöver inte tilläggsskydd i form av jordfelsbrytare installeras, om den befintliga anläggningen är utförd enligt ELSÄKFS 1994:7 eller motsvarande äldre bestämmelser, och
- krav på känslighet hos jordfelsskydd i 5 kap. 6 §:

Som synes krävs att det fortfarande måste vara isolerande golv, dvs att de klarar kraven för "isolerad miljö", och att åtgärden sker i ett befintligt torrt rum.
Vidare får inte elanläggningens användning eller förutsättningar ändras på sätt som har väsentlig betydelse.
Och nya bestämmelse ska tillämpas vid ombyggnad eller utvidgning av anläggningen.

Ja, nu är det bara att skohorna in de undantag man gillar ...ju ...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
C carthago skrev:
Man får inte montera ett jordat uttag utan jordanslutning
De går nog bra att göra så. Inga problem. Nema problema.
 
  • Arg
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det går att göra så, men det är inte korrekt, utan emot reglerna.
Vi får väl utgå från att de som läser och skriver här vill vara lagliga.
Och att en hantverkare som bryter mot reglerna inte ens är i närheten av fackmannamässig, utan typ ... kriminell ...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det går att göra så, men det är inte korrekt, utan emot reglerna.
Vi får väl utgå från att de som läser och skriver här vill vara lagliga.
Och att en hantverkare som bryter mot reglerna inte ens är i närheten av fackmannamässig, utan typ ... kriminell ...
Som hempularelektrikern TS då😂😂😂
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det går att göra så, men det är inte korrekt, utan emot reglerna.
Vi får väl utgå från att de som läser och skriver här vill vara lagliga.
Och att en hantverkare som bryter mot reglerna inte ens är i närheten av fackmannamässig, utan typ ... kriminell ...
Instämmer helt!!

Att montera jordade uttag likt dessa utan ansluten jordtamp är gränsande till bedrägeri i mina ögon. I princip lika vansinnigt dumt som att använda Schuko för 2 eller fler faser och 400 volt - även om det rent principiellt funkar om man skippar jorden….

Mvh
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Som hempularelektrikern TS då😂😂😂
Vad i tråden får dig att tro att det är TS själv som gjort detta?
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Vad i tråden får dig att tro att det är TS själv som gjort detta?
Ingenting, men i många trådar är det ju så att man gjort något och sedan blir osäker och ställer frågan här på forumet och får svar av yrkesvana inom den branschen och en massa ludd från hempularna🤢
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
P
OlaKrister OlaKrister skrev:
De går nog bra att göra så. Inga problem. Nema problema.
Ja, det går jättebra att montera så. Det är vad som kan hända senare som är problemet.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Hej
Du nämner inte att det är elektriker som utfört arbetet med elen i dom 2 utbyggda rummen.
Var det snickaren som gjorde samtliga installationer ?
Inget misstag utan snarare ett regelbrott.
Likaså svart fas tyder på att man inte jobbar med elinstallationer dagligen ...

Träda om och jorda som är dagens svenska standard.

Mvh
 
N Nergårds-Anna skrev:
Du nämner inte att det är elektriker som utfört arbetet med elen i dom 2 utbyggda rummen.
Jo, i inlägg 31 nämner TS att det är elektriker som gjort jobbet.
N Nergårds-Anna skrev:
Likaså svart fas tyder på att man inte jobbar med elinstallationer dagligen ...
Kan vara så att elektrikern följer den färgstandard som är i resten av huset.
 
  • Gilla
sturnus och 6 till
  • Laddar…
C cotillion skrev:
Vem har gjort elarbetet? Ovanligt att elektriker gör så uppenbart fel.
Ja det är förbjudet att göra så. Du får inte sätta upp ett jordat uttag utan att jorden är ansluten till just jord.
Det kan inte finnas en elektriker som gör en sån miss. OMÖJLIGT!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P Peter__1 skrev:
Det kan inte finnas en elektriker som gör en sån miss. OMÖJLIGT!
Det förvånar inte mig att det finns elektriker som gör sådana misser/val, har själv råkat ut för elektriker som gjort grovt regelfel i badrum.

Här kommer några inlägg från en annan tråd där jag skriver vad jag/vi råkade ut för: inlägg
114
144
374
390
430
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Ändrar man rummets "användning" så är det frågan om en större förändring och då gäller dom nya reglerna, så det ska vara jordat i dom ombyggda utrymmena.
Och att sätta jordade uttag utan framdragen jord är så korkat att jag betvivlar att det är en "riktig" elektriker som varit framme.
Att skylla på förbereda är lika korkat, då skulle han även dragit in jorden till dom "förberedda" uttagen.
Nja, det är väl ändå större ombyggnad av elen som menas och inte större förändring i huset. Bestämmer jag mig för att ställa in en säng och sen använda mitt vardagsrum som sovrum så innebär ju inte det att jag måste bygga om all el där inne. Däremot om man drar upp nya skiljeväggar med ny el i samma utrymme så blir det ju en större förändring. En vägg utan el däremot…
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.