P Peter__1 skrev:
Det kan inte finnas en elektriker som gör en sån miss. OMÖJLIGT!
Det kan man tycka men har man hängt här några år inser man att det tyvärr är väldigt möjligt.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Jo, i inlägg 31 nämner TS att det är elektriker som gjort jobbet.

Kan vara så att elektrikern följer den färgstandard som är i resten av huset.
Vilken elfirma har du anlitat ?

N Nergårds-Anna skrev:
Vilken elfirma har du anlitat ?
En av ortens firmor, absolut inget fel på den aktuella firman, felet var den aktuella elektrikern.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
P Peter__1 skrev:
Ja det är förbjudet att göra så. Du får inte sätta upp ett jordat uttag utan att jorden är ansluten till just jord.
Det kan inte finnas en elektriker som gör en sån miss. OMÖJLIGT!
Jag håller med om att det är osannolikt, men inte omöjligt. Kopplingen nedan är utförd av ett godkänt företag med EKP...

Elinstallation med blå, brun och gul/grön kabelanslutning i ett vägguttag, utförd enligt godkänd standard.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
  • Ledsen
  • Arg
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag håller med om att det är osannolikt, men inte omöjligt. Kopplingen nedan är utförd av ett godkänt företag med EKP...

[bild]
Den varianten var fin, fas till höljet på jordade föremål....😢

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:

[bild]
Och den stora frågan var om/när/hur det upptäcktes.
Fel kan *alla* göra. Men ett så grovt fel ska aldrig gå hela vägen fram till att elektrikern är klar och går hem.

Då har personen i fråga inte bara gjort ett fel, utan flera efter varann.
Det där passerar ju inte ens en basal funktionskontroll, än mindre någon form av säkerhetskontroll.
Det tyder mer på systematiskt slarv än ett enstaka misstag och är betydligt värre.

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Ett typiskt fall då en JFB är värt hela sin kostnad, den skulle omedelbart lösa ut om någon använder uttaget.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Ett typiskt fall då en JFB är värt hela sin kostnad, den skulle omedelbart lösa ut om någon använder uttaget.
Varför skulle den det… om du nu menar trådskaparens bild. Finns ingen anledning alls för jordfelsbrytare att bryta ut för att det saknas jord?

Johanbogg Johanbogg skrev:
Varför skulle den det… om du nu menar trådskaparens bild. Finns ingen anledning alls för jordfelsbrytare att bryta ut för att det saknas jord?
Han menar nog Fairlanes bild

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Njaa.. Om du kopplar in en lampa i Fairlanes uttag (utan att lyckas få en stöt från lampans hölje), så är det enda som händer att lampan kopplar ihop nolla med jord. Men eftersom lampan har relativt hög resistans kommer dte inte att gå någon ström, möjligen någon enstaka mikroampere. Det löser inte ut jfb. Om man kopplar ihop nolla med jord, som kortslutning så brukar jfb lösa ut. Men här blir det ingen kortslutning mellan nolla och jord.

OM du däremot får ström igenom kroppen från det strömförande höljet på lampan, då löser jfb ut, men det blir en väldigt obehaglig strömgenomgång innan brytaren löser ut. Men jfb räddar i det läget liv.

• Gilla
Givdul1
  • Laddar…
B bagisbon skrev:
Hej. Jag har nyligen låtit bygga två rum som nu är klara. Jag blev sedan fundersam kring elinstallationen eftersom jag under byggprocessen enbart noterade en fas kabel och en neutral som hängde. När jag skruvade loss kontakterna så sitter det mycket riktigt ingen jordkabel där. Bör jag kräva att de gör om elen i mina rum?

De dosorna som de satt på är för väl jordade uttag?
Men för i helvete! Vad är det för klåpare som installerat , inte en elektriker i alla fall…. // hälsar en Elektriker nära bagis……….

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Skandiamannen Skandiamannen skrev:
Han menar nog Fairlanes bild
Ja då är det ju

Mikael_L
H hempularen skrev:
Njaa.. Om du kopplar in en lampa i Fairlanes uttag (utan att lyckas få en stöt från lampans hölje), så är det enda som händer att lampan kopplar ihop nolla med jord. Men eftersom lampan har relativt hög resistans kommer dte inte att gå någon ström, möjligen någon enstaka mikroampere. Det löser inte ut jfb. Om man kopplar ihop nolla med jord, som kortslutning så brukar jfb lösa ut. Men här blir det ingen kortslutning mellan nolla och jord.

OM du däremot får ström igenom kroppen från det strömförande höljet på lampan, då löser jfb ut, men det blir en väldigt obehaglig strömgenomgång innan brytaren löser ut. Men jfb räddar i det läget liv.
Jag håller inte med.
Alldeles säkert kommer en vanlig glödlampa trippa JFB'n.
En 60W drar 260 mA och har en resistans på ca 880 ohm - när den lyser och glödtråden är varm (ca 2400°C)
Startströmmen med kall glödtråd är ca 5ggr högre, dvs minst 5 ggr lägre resistans för en kall lampa, den skulle högst sannolikt trippa JFB, även om det bara är en 15W.

Med LED-lampor blir det lite lurigare. Finns det tröskelspänning som måste uppnås innan ström börjar gå så skulle en sådan ev kunna undvika att trigga JFB.
Det finns ju inte ett enda kopplingsschema för LED-lampa.
Men rätt troligt börjar det med en hel eller halvvågslikriktare.
Typ:
Kopplingsschema för LED-lampa med motstånd, kondensator, likriktare och lysdioder; visar komponenters värden och anslutningar.

Eller, med speciella IC's framtagna för detta bruk (jag gissar att detta är vanligast idag)
Kopplingsschema för LED-lampa, visar komponenter som diod och PT4554C IC. Text på kinesiska i övre vänstra hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Oavsett kan det alltså krävas en spänningsskillnad på minst 0,6V mellan nolla och jord då, för att bryta genom pn-övergångne i dioden.
Så det kommer krävas att de leder i framriktningen, och alltså måste det vara en del befintlig ström i anläggningen så att spänningsskillnaden mellan nolla och jord blir tillräckligt.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Men även med 200 ohm i kall glödlampa - det blir ju 6 V mellan jord och neutral för att få till 30 mA? Är det normalt så stor spänning mellan dem? I närmaste uttag här visade multimetern 35 mV AC mellan jord och nolla.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Alldeles säkert kommer en vanlig glödlampa trippa JFB'n.
Mikael_L Mikael_L skrev:
den skulle högst sannolikt trippa JFB,
Hmmm. 🤔😉

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.