Det är bara stt kolla upp elfirman via elsäkerhetsverket eller via montörerens personnummer eller org nummer
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Perssel Perssel skrev:
Tyvärr är det ingen elfirma/elektriker som du har haft. Nybygge skall ha jordade uttag samt jordfelsbrytare
Finns inget alternativ. Svart fas , använder vi inte, bör vara brun, gulgrön jord skall givetvis finnas till dessa Renova uttag.
Är det verkligen ett krav att alla nya uttag ska vara jordade?
 
G Givdul1 skrev:
Är det verkligen ett krav att alla nya uttag ska vara jordade?
Inte ytterligare uttag i ett ojordat rum, men vid nybygge (helt nya rum).
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Jo, det är ett krav.
Det kan få installeras enstaka ojordat uttag i en äldre ojordad miljö men görs det några större jobb ska rubbet jordas.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Sedan får det aldrig sättas upp några jordade uttag utan inkopplad jord!
Det vi ser i början på denna tråd är sorgligt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 20 till
  • Laddar…
B bagisbon skrev:
Hej. Jag har nyligen låtit bygga två rum som nu är klara. Jag blev sedan fundersam kring elinstallationen eftersom jag under byggprocessen enbart noterade en fas kabel och en neutral som hängde. När jag skruvade loss kontakterna så sitter det mycket riktigt ingen jordkabel där. Bör jag kräva att de gör om elen i mina rum?

De dosorna som de satt på är för väl jordade uttag?
Vem har gjort detta?
Knappast en elektriker-elfirma-elinstallatör.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
G Givdul1 skrev:
Är det verkligen ett krav att alla nya uttag ska vara jordade?
Japp, enda untag om man kompletterar en äldre anläggning med något ojordat uttag
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Nytt rum: Krav på skyddsjord i alla uttag!
(F.d. installatör.)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Hur ser elen ut resten av huset i ex kök o badrum vad är det för skick på elcentralen finns det jfb mm kanske dags för en genomgång av allt i hop
 
H hempularen skrev:
Uttaget på bilden skall som sagt kopplas till jord. Om du låtit bygga nya rum, så är ojordat inte ett alternativ, det skall vara jordade uttag.

Är det verkligen en elektriker som varit framme här?

Även färgvalet är märkligt. Numera sedan åtminstonde 20-25 år så skall fas vara brun. det är visserligen mer att se some en rekommendation, men jag har svårt att tro att en elektriker skulle få för sig att dra fram svart fas idag.
Hej
Vad används svart till om det inte är till fas?
 
  • Gilla
sturnus
  • Laddar…
kvirre kvirre skrev:
Hej
Vad används svart till om det inte är till fas?
Om vi prata utanför elcentraler så används svart idag som tändtråd. Brun används som direktfas.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
kvirre kvirre skrev:
Hej
Vad används svart till om det inte är till fas?
Vanligen till tändtråd, mellantråd, andra fas.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Perssel Perssel skrev:
Japp, enda untag om man kompletterar en äldre anläggning med något ojordat uttag
Med andra ord är svaret ”näpp”!
 
Nissens
Rohax Rohax skrev:
Om vi prata utanför elcentraler så används svart idag som tändtråd. Brun används som direktfas.
Nejdå. Brun,Svart och Grå går som fas både till och mellan elcentraler och till trefasanslutningar. Svart kan användas till direktfas också om det görs konsekvent. Vitt, rött, orange etc. är vanligt till tändtråd.
 
  • Gilla
sturnus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.