Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja jösses, du har rätt. Trodde jag hade sett botten på folks intelligens.

If the e-Niro is charging from a single phase supply it appears to use a relay to physically connect the supply phases L1 and L2 together – presumably because the car has two 3.6kW single phase chargers that need to be connected in parallel to charge at 7kW from one phase.

Har du redan glömt vad jag bad dig göra?
Jag killgissar fram och tillbaka för att poletten ska ramla ner på det elproffs som du är. Ännu har vi inte fått lösningen

S
Jag skulle gärna se några bilder på trasigt kretskort så ska jag killgissa anledningen...därefter kan vi hänga elektrikern!

/elektronik konstruktör

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
H Hällaborg skrev:
man kan inte ladda elbilar med 16 amp huvudsäkring
Ganska starkt uttalande och dessutom helt felaktigt?
Har en Tesla och 16A huvudsäkring...

S
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Du kan omöjligt veta vad felet är men med din erfarenhet borde du ju ha en bra killgissning.

Men 15 års erfarenhet är kanske inte tillräckligt utan att vi lite mer kunniga ska behöva lära dig;)
kunde haft 60 års erfarenhet jag skulle ändå inte gissa med den här bristfälliga informationen :)

men nu får det vara färdigmatat det här trollet

• Gilla
richardtenggren och 3 till
  • Laddar…
H Hällaborg skrev:
Det är klart att man kan. Det är bara att ställa ner laddströmmen eller/och använda en lastbalansering.

• Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
B Bobban100 skrev:
För det första så måste man sätta en lastbalansering när man installerar en laddare hos privatpersoner, den gör att huvudsäkribgarna håller, bilen får inte mer laddning än säkringen klarar, sen är det väldigt vanligt att man måste säkra upp.
Konstigt att mina 10+ installationer utan lastbalansering fungerar ypperligt. Här omkring har de flesta 20 A huvudsäkringar och jag brukar ställa boxarna på 13 A. Självklart förespråkar jag lastbalansering men kunden får själv välja om de vill lägga de extra tusenlappar det kostar eller istället ladda bilen på 5 h istället för 3 h. De flesta väljer att ladda lite långsammare och använda pengarna till elräkningen istället (egen tolkning;)).

• Gilla
GammelMan99 och 4 till
  • Laddar…
Många teorier här, men väldigt få bilder och dåligt med svar från TS
Som många skriver ska den inte gå sönder pga fel huvudsäkring, utan att veta vilken laddbox vi pratar om är det svårt att dra några slutsatser.

• Gilla
ARJU
  • Laddar…
Letade igenom här men kunde inte hitta att det hade blivit lagt till någon bild på kretskortet som var bränt?

• Gilla
keiler
  • Laddar…
A adron skrev:
Elbilar med enfasladdning laddar typiskt 32A enfas. Så det är inget onormalt. Trefasbilar kan ofta också ladda enfas 32A om bara en fas är ansluten.

Har han gjort bytet med en Kia e-Niro ansluten så kan det vara orsaken; saknas fas 2 så går den från att ladda 16 A på fas 1 och 16 A på fas 2 till att ladda 32 A på fas 1. Det gör den genom att parallellkoppla fas 1+2 i bilens ände, eftersom det ”uppenbarligen” inte är mer än en fas ansluten i kabel/laddare. Lägger man sen på fas 2 igen så är det kortslutning.

Bilen tillåter alltså bara att faser tillkommer då laddning inte pågår.
Låter vidrigt.
Kanon om bilen kan växla mellan 2 eller 3x 16 resp 1x32A MEN den ska i så fall koppla bort fas2 i laddintaget på bilen och internt i bilen koppla ihop laddare1 och 2 till fas 1 i laddintaget och sedan dra upp till 32A om laddboxens control pilot medger det.

S SueCia skrev:
kunde haft 60 års erfarenhet jag skulle ändå inte gissa med den här bristfälliga informationen :)

men nu får det vara färdigmatat det här trollet
Du har rätt

martin43 martin43 skrev:
Låter vidrigt.
Kanon om bilen kan växla mellan 2 eller 3x 16 resp 1x32A MEN den ska i så fall koppla bort fas2 i laddintaget på bilen och internt i bilen koppla ihop laddare1 och 2 till fas 1 i laddintaget och sedan dra upp till 32A om laddboxens control pilot medger det.
Tidiga Kia Niro har ett fel som kan orsaka kortis mellan två faser. Vid laddning med enfas 32A så kopplas två OBC parallellt. Om man vid ett senare tillfälle kopplar in på en trefasladdare så ska OBC kopplas isär och ladda 3*16A. Isärkopplingen var för långsam och då kunde det bli kortslutning. Detta fel finns inte på de senaste modellerna, och borde vara åtgärdat på äldre.

• Gilla
sandos och 1 till
  • Laddar…
H Hällaborg skrev:
För en månad sedan installerade jag en Garo Twin till till en familj. De laddar bägge bilarNA
varje natt på 16 A HS. De har fjärrvärme, annars vore det tufft. Jag brukar ringa upp mina kunder efter ett par veckor för att kolla att allt funkar bra. Något som fler kunde göra tycker jag.

• Gilla
GammelMan99 och 2 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Tidiga Kia Niro har ett fel som kan orsaka kortis mellan två faser. Vid laddning med enfas 32A så kopplas två OBC parallellt. Om man vid ett senare tillfälle kopplar in på en trefasladdare så ska OBC kopplas isär och ladda 3*16A. Isärkopplingen var för långsam och då kunde det bli kortslutning. Detta fel finns inte på de senaste modellerna, och borde vara åtgärdat på äldre.
Och vad händer om huvudsäkringen på L2 går medan bilen väntar på schemalagd laddning, eller redan har gått när man kopplar in bilen? Bilen kortsluter L1-L2 och hela husets L2 bakmatas genom bilen och laddboxen från L1?! Alternativt huvudsäkringen smäller direkt när man skruvar i den.
Nej, bilen måste koppla från inkommande L2 i laddintaget och göra bryggningen av OBC enbart internt i bilen. Sorry för OT.

martin43 martin43 skrev:
Och vad händer om huvudsäkringen på L2 går medan bilen väntar på schemalagd laddning, eller redan har gått när man kopplar in bilen? Bilen kortsluter L1-L2 och hela husets L2 bakmatas genom bilen och laddboxen från L1?! Alternativt huvudsäkringen smäller direkt när man skruvar i den.
Nej, bilen måste koppla från inkommande L2 i laddintaget och göra bryggningen av OBC enbart internt i bilen. Sorry för OT.
Sorry jag skrev fel. Det blir inte kortslutning utan för hög ström. Om bilen kopplat om för att ta 32A från en fas och sedan inte kopplat om igen för att ta 16A per fas så går säkringen.

Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Det var du som sa att du hade 15 års erfarenhet och AL
Jag är 45 år och har cykel. Betyder det att cykeln är 45 år?

• Gilla
VidarH och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.