84 080 läst ·
233 svar
84k läst
233 svar
Elektriker förstört laddbox, vill ej ersätta
Medlem
· Södermanland
· 658 inlägg
Nej inget uttryckligt krav, däremot en massa goda skäl till varför. Vad får man inte med schuko? Fast anslutning, möjlighet till laststyrning möjlighet att låta styra laddningen på olika sätt , energimätning. Ladda med trefas om man nu har en trefas laddare i bilen.Grizzlybjörnen123 skrev:
Det finns många skäl dyrt ? Nja i förhållande till bilen som för de flesta kostar 500 000+ kr så tycker jag en bra box med installation är en liten utgift.
Men jag tror många inte tänker på att det är ett system som hänger i hop. Bil och dess laddsystem. Många vill bara ha bilen och tycker inte att laddutrustning nästan får kosta något
Olika bostäder har mycket olika förutsättningar för laddning. Därför är en bra box som installeras professionellt ett bra SYSTEM val.
Har ju börjat dyka upp 3fas laddare med hanske på oxå har jag sett.
Laddboxen är vad jag ser mer en komunikationsapparat som talar om för bilen hur mycket ström den frå dra. Allt detta borde man kunnat låta bilen ta hand om men då behövs det mer handpåläggning varje gång man laddar för bilen vet ju inte hur mycket den får dra. Att detta sedan ska behöva kosta de pengarna de gör känns orimligt då det inte är någon avancerat i dessa lådor.
Jag har nyligen blivit med en laddhybrid som bara klarar att laddas med 1 fas. Och då jag har ett vanligt 3fas 16A uttag med shucko på bra ställe innanför dörren sitter nu den laddsladden i där och laddsladden ut genom hål i dörren. Säkert och bra. Kan dock inte ladda fullt då shucko sladden är inställd på att bara ta 10A.
Laddboxen är vad jag ser mer en komunikationsapparat som talar om för bilen hur mycket ström den frå dra. Allt detta borde man kunnat låta bilen ta hand om men då behövs det mer handpåläggning varje gång man laddar för bilen vet ju inte hur mycket den får dra. Att detta sedan ska behöva kosta de pengarna de gör känns orimligt då det inte är någon avancerat i dessa lådor.
Jag har nyligen blivit med en laddhybrid som bara klarar att laddas med 1 fas. Och då jag har ett vanligt 3fas 16A uttag med shucko på bra ställe innanför dörren sitter nu den laddsladden i där och laddsladden ut genom hål i dörren. Säkert och bra. Kan dock inte ladda fullt då shucko sladden är inställd på att bara ta 10A.
Vitsen är att laddboxen ”talar om” för bilen hur många ampere bilen maximalt får lov att ladda med!Grizzlybjörnen123 skrev:
Har man en shuko kontakt på laddkabeln så sitter det en laddbox-klump på sladden som talar om för bilen hur mycket ström den får använda. Finns det ingen klump sitter elektroniken i handtaget.
Med shuko-kontakt brukar de tillåta 10A eller 13A max.
Med 230V CEE-don för 16A tillåter ”klumpen” att bilen laddar med upp till 16A
Sen kan man förståss hitta ladsladdar utan klump som klarar 6-10-13-16A, kanske med temperatursensor i shuko-kontakten och inställning av maximal laddström i handtaget. Det låter väl bra och praktiskt, men en nackdel är ju då mänskliga faktorn.
Tex
Inställningen råkar hamna på 13A men uttaget är säkrat med 10A och säkringen går efter några timmars laddning.
Någon tillfällig inkoppling med några grendosor och förlängningssladdar så få man varmgång i någon dålig gammal shuko-kontakt, men inte i den med temperaturövervakning…och så vart det lite bråttom så laddningen stod på 16A
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Det är ett väldigt dåligt motiv för att ta överpris på en burk med en kontaktor och lite elektronik, det liknar mer bedrägeri IMHO.E Elajomannen skrev:
Medlem
· Södermanland
· 658 inlägg
Ja jag håller inte med dig att det är bedrägeri men visst tycker jag även jag att vi betalar 20 -25 % mer än vad jag tycker är rimligt .tex så ger jag 9885 kr + Moms på Ahlsell för en garo GLB 24 491 37. Borde kosta 8000 + moms tycker jag. Motsvarande på en Twin 24 803 18 är svettiga 35 308× moms borde vara ca 25 000 + moms tycker jag.Bo.Siltberg skrev:
Och jag tycker att en plastlåda med enkel styrning inte borde kosta mer än 4-5kkr idagens läge när man får en klart mer avacerad pryl typ en telefon för de pengarna. Känns helt klart som att man tar ut stora pengar för saker som borde gå att få ner priset på. Även dessa 3fas "laddare" med sladd håller ju riktigt höga priser när allt de behöver inehålla är en krets som kollar om alla faser finns och sedan tala om för bilen vad som finns att tillgå.E Elajomannen skrev:Ja jag håller inte med dig att det är bedrägeri men visst tycker jag även jag att vi betalar 20 -25 % mer än vad jag tycker är rimligt .tex så ger jag 9885 kr + Moms på Ahlsell för en garo GLB 24 491 37. Borde kosta 8000 + moms tycker jag. Motsvarande på en Twin 24 803 18 är svettiga 35 308× moms borde vara ca 25 000 + moms tycker jag.
Det enkla och självklara svaret är att vi har marknadsekonomi och den bygger på att företagen ska tjäna så mycket som möjligt. Och det är som min granne bilhandlaren sa till mig när jag frågade om dom höga påslagen, då svarade han " det är bättre att sälja en och tjäna mycket än att sälja hundra och tjäna lite".
Det är ju ingen välgörenhet företagen sysslar med.
Det är ju ingen välgörenhet företagen sysslar med.
Helt klart är det så att de tar ut så mycket de kan för alla saker och jag tror att priserna kommer att droppa eller att de faktiskt tillför något mer än en ful designad låda på väggen för att visa grannarna att man har elbil.
Tack, jo all extra information om vad boxarna gör är intressant. Frågan är bara vad boxen gör och hur den gör det? Är boxen, förutom ett uttag, bara en kommunikationsenhet som talar om för laddaren i bilen hur mycket ström den får dra ur uttaget?E Elajomannen skrev:Både ja och nej. Vissa billiga boxar har ingen wifi/blåtand eller någon annan kommunikation, dvs de går inte att uppdatera eller ställa in något utan att öppna boxen. MEN det grundläggande för alla vanliga hemma ac boxar är AC in AC ut utan någon omvandling, bara styrning dvs boxen är inte någon laddare . Först när boxen omvandlar till DC och ansluts med ccs/chademo är det en laddare. En sådan laddare kräver ett abbonemang som de flesta villor ens är i närheten av. Kostnaden för en sådan laddare ligget på 250 000 kr upp emot 1 miljon + kostnaden för abbonemang, som är betydande. Vet inte om det var det som efterfrågades, men här fick ni ett svar från en person som är insatt och jobbar med detta![]()
Håller med i denna argumentation men kommunikationen är väl knappast mer avancerad än i många USB-prylar så någon tusenlapp borde väl kunna räcka och bli över om det nu inte är någon dyr starkströmsbrytare som ingår då det kanske skulle gå åt två.snuttjulle skrev:
Och jag tycker att en plastlåda med enkel styrning inte borde kosta mer än 4-5kkr idagens läge när man får en klart mer avacerad pryl typ en telefon för de pengarna. Känns helt klart som att man tar ut stora pengar för saker som borde gå att få ner priset på. Även dessa 3fas "laddare" med sladd håller ju riktigt höga priser när allt de behöver inehålla är en krets som kollar om alla faser finns och sedan tala om för bilen vad som finns att tillgå.
Det har talats om att brandrisken skulle vara stor med vanliga uttag, men bilen borde väl inte dra mer än de är tillåtna för om den är ansluten till ett sådant och drar den mer borde ju säkringarna skydda. Om det sedan är något fel på uttaget eller dess installation är ju riskerna större om det belastas kraftigt än annars. Om uttaget installeras i en obrännbar omgivning borde det finnas en viss tolerans även för sådana händelser.
Den är mycket enklare än USB. Det är bara en pulsbreddsmodulerad signal.
Du sa att det var fake news. Helt fel var det inte. Som jag fattade det så brinner de inte upp. Fast de slutar fungera. Det är rätt illa också.Bo.Siltberg skrev:
Bo.Siltberg skrev:
Det är ingen som någonsin trott att de tar eld.
Farhågan var att de slutar fungera, vilket alltså konstaterats att inte är fallet.
Farhågan var att de slutar fungera, vilket alltså konstaterats att inte är fallet.
"Brinna upp" är tydligen ett abstrakt begrepp.D Daniel 109 skrev:
Jag har eldat upp en del elektronik i mina dagar. Fast jag behövde inte ringa brandkåren för det. Max en knappt märkbar rökslinga. Jag kallar det att det brinner upp.