Logad Logad skrev:
Det exakta svaret vet ingen här, det kan bara spekuleras i tänkbara orsaker. Spekulationer är inte svar utan snarare ledtrådar vid en vidare undersökning och vi har inte tillräckligt med indata för att kunna göra en sådan.

Med det sagt kommer jag med min egen hypotes. Om händelseförloppet började med en jordslutning av en fas genom sammankoppling av N eller PEN med fasen så kommer spänningen mellan de andra faserna och N eller PEN att momentant stiga till närmare 400V innan säkringen löser ut. Mycket hinner gå sönder på den korta tiden.
Det är teoretiskt rimligt resonemang. Men om PEN är korrekt så stiger spänningen inte jättemycket på övriga faser. Om detta vore ett normalt problem så skulle vi få massor med brända elektronikprylar vid varenda fel som löser ut en säkring i centralen.

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Ja men helvete va tråden spårade...:crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:

• Haha
Per Mattsson och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är teoretiskt rimligt resonemang. Men om PEN är korrekt så stiger spänningen inte jättemycket på övriga faser. Om detta vore ett normalt problem så skulle vi få massor med brända elektronikprylar vid varenda fel som löser ut en säkring i centralen.
Nja, dom flesta säkringar löser nog ut pga överström. Då händer inte detta. Inte heller jordslutning i en gruppledningar förorsakar så stor felström. Spänningsdelningen blir annorlunda. Problemet uppstår främst vid jordslutning där i sammanhanget relativt stor kortslutningsström finns tillgänglig.
Jordslutning utan nämnvärt övergångsmotstånd i mätarskåp o servis centraler är ju ganska ovanliga.

Jag tror en del behöver fundera ett varv till kring hur det förhåller sig med spänningarna vid ev kort/jordslutning mot PEN. Det är inte bara de statiska fallen baserat på resistans (impedans) som kommer in här. Daniel ligger som vanligt någorlunda vettigt till i resonemangen och ska man gå in på gamla areakrav bör man redovisa dem rätt och fullständigt.

• Gilla
Fredrik Christensen
  • Laddar…
J
A adron skrev:
Det var nåt år sen jag läste om det nu; det var en laddbox som rutinmässigt växlade mellan laddning på enfas och trefas, och bilens firmware tillät inte att göra den växlingen utan att man tog ut och satte i laddkabeln. Nu har det tydligen kommit en uppdatering till firmware i bilen så att reläet som kopplar ihop faserna bryts så fort laddboxen säger att laddningen ska avbrytas. Här är en referens:

[länk]
Alltså vilken idiotisk implementation.

A adron skrev:
Det var nåt år sen jag läste om det nu; det var en laddbox som rutinmässigt växlade mellan laddning på enfas och trefas, och bilens firmware tillät inte att göra den växlingen utan att man tog ut och satte i laddkabeln. Nu har det tydligen kommit en uppdatering till firmware i bilen så att reläet som kopplar ihop faserna bryts så fort laddboxen säger att laddningen ska avbrytas. Här är en referens:

[länk]
Ja jösses, du har rätt. Trodde jag hade sett botten på folks intelligens.

If the e-Niro is charging from a single phase supply it appears to use a relay to physically connect the supply phases L1 and L2 together – presumably because the car has two 3.6kW single phase chargers that need to be connected in parallel to charge at 7kW from one phase.

Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Det är ju din tolkning men din kompetens har vi ju ingen aning om du ens har någon mer än att du tycker en massa:crysmile:
Har du redan glömt vad jag bad dig göra?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
If the e-Niro is charging from a single phase supply it appears to use a relay to physically connect the supply phases L1 and L2 together – presumably because the car has two 3.6kW single phase chargers that need to be connected in parallel to charge at 7kW from one phase.
Borde väl nästan bli försäljningsförbud? Hur i herrans namn kan man konstruera något sådant.

Om de två laddarna kopplas ihop parallellt i bilen mot L1 och samtidigt frikopplas från L2 är det inget problem.

• Gilla
sandos
  • Laddar…
Problemet var ju att det inte var så.

Ja
K kardborren skrev:
Om de två laddarna kopplas ihop parallellt i bilen mot L1 och samtidigt frikopplas från L2 är det inget problem.
Ja, problemet är att de inte byggt så utan förutsätter att om L2 inte är ansluten till något när laddningen påbörjas så innebär det att det är en enfaskabel eller laddare där anslutningen fysiskt inte finns. Att en fas skulle kunna saknas då laddningen påbörjas och sen dyka upp senare har man inte tagit höjd för.

P PappasHammare skrev:
Man kan väl inte bara säkra upp hur som helst? Då kommer väl elbolaget vilja ha lite mer betalt....
Konstigt att man kan säga så...
man kan inte ladda elbilar med 16 amp huvudsäkring

Jo, det kan man. Laddstandarden går ner till 6A. Med effektvakt kan man absolut ladda med 16A huvudsäkring om man inte har för hög övrig konsumtion.

• Gilla
GammelMan99 och 3 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Till skillnad från dig kommer jag varken kill eller tjejgissa på vad som är fel, det kan jag omöjligt veta.

AL har inte funnits i 15 år, men det visste du redan va? :)
Det var du som sa att du hade 15 års erfarenhet och AL

För det första så måste man sätta en lastbalansering när man installerar en laddare hos privatpersoner, den gör att huvudsäkribgarna håller, bilen får inte mer laddning än säkringen klarar, sen är det väldigt vanligt att man måste säkra upp.

S SueCia skrev:
Till skillnad från dig kommer jag varken kill eller tjejgissa på vad som är fel, det kan jag omöjligt veta.

AL har inte funnits i 15 år, men det visste du redan va? :)
Du kan omöjligt veta vad felet är men med din erfarenhet borde du ju ha en bra killgissning.

Men 15 års erfarenhet är kanske inte tillräckligt utan att vi lite mer kunniga ska behöva lära dig;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.