Fotografen Fotografen skrev:
Klammerförpackningarna var ju rätt billiga men jag tycker det ser illa ut, oskick. I längden blir det ju en hög prylar för firman också.
Fö var ju priserna rätt skapliga?
Priserna per styck och artkelrad är inget att anmärka på, utförandet är jag väldigt nöjd med. Det är mer att man fakturerar för en förpackning, men nyttjar 20% som lämnar en känsla av vad f-n! Framförallt som man tar upp den där förskruvningsdetaljen à 3.11

• Gilla
Krille4 och 6 till
  • Laddar…
niklasn niklasn skrev:
Men lämnar inte kvar överskottet…

vad är comme il faut?

om man fakturerar för en heldag när jobbet tar 6 timmar är inget att orda om, men 2x50m EXQ när man använt 2x20m, 1 FP vardera av klammer, plugg och skruv (250 st/fp) när man förbrukat 20 osv.
Är jag onödigt gnidig, eller är det en systematik i detta?
Jobbet väl utfört i övrigt, men när man tar upp 1 kontramutter à 6.22 så känner jag att noggrannheten är enkelriktad…
Nu jobbar jag med industri/komersiella kunder, men man lägger in kabel per meter, har jag använt så lite klammer och skruv så skulle jag räknat bort något av det men då kan jag inte heller fakturera nästa kund för en öppnad förpackning, så det kan jag förstå. Kabeln däremot kan du be dom fakturera rätt längd och säg åt dom o ta bort skruven som kompensation ;)

• Gilla
Gazza77 och 1 till
  • Laddar…
Purre
Om nu den där EXQ-kablarna ligger i rör i marken så bör du nog göra om jobbet. Står inget om att den får förläggas i marken varken i rör eller utan rör. Vill du dubbelkolla kan du ringa prysmian själv och se vad dom säger men jag ställer mig tveksam till att den är godkänd där.

https://se-catalogue.prysmiangroup.com/s/#/family/EXQ_PURE_SVART_300-500_V

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Men EXO får man väl inte ha liggande i mark/markrör (eller vatten) ?????

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
En orsak till det här tror jag är att man plockar från bilen men använder ett program kopplat till grossisten för att fakturera. En sån variant resulterade att elektrikern ville att vi skulle betala för 6x50 Wago 221 istället för 6 st.
Han korrigerade det utan problem men fick ändå inga fler jobb på grund av sjukt påslag på Ahlsell prislistan..

• Gilla
Mazdarune och 5 till
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Om nu den där EXQ-kablarna ligger i rör i marken så bör du nog göra om jobbet. Står inget om att den får förläggas i marken varken i rör eller utan rör. Vill du dubbelkolla kan du ringa prysmian själv och se vad dom säger men jag ställer mig tveksam till att den är godkänd där.

[länk]
det här var ju ett väldigt jobbigt svar…

• Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
Purre
niklasn niklasn skrev:
det här var ju ett väldigt jobbigt svar…
Ja om det nu är som jag säger förstår jag att det inte är det roligaste. Dock! så är det backjobb för elektrikern i det fallet och inget du ska bekosta mer än möjligen material.

Ska det dras i marken brukar jag själv använda Aceflex många gånger då jag tycker den är trevlig att jobba med. N1XV finns också. EQLQ/EXLQ/FQLQ kan också användas.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Aceflex och N1XV är billigare dessutom...

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
niklasn niklasn skrev:

vad är comme il faut?

om man fakturerar för en heldag när jobbet tar 6 timmar är inget att orda om, men 2x50m EXQ när man använt 2x20m, 1 FP vardera av klammer, plugg och skruv (250 st/fp) när man förbrukat 20 osv.
Jobbet väl utfört i övrigt, men när man tar upp 1 kontramutter à 6.22 så känner jag att noggrannheten är enkelriktad…
Kräv att du ska behålla allt material som återstår

• Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
@
niklasn niklasn skrev:

vad är comme il faut?

Det är väl klart att det är systematik....var ifrån tror du att alla nya elinstallations grejer på tex. Tradera kommer ifrån :crysmile:

• Gilla
Box of rain och 4 till
  • Laddar…
@
Fotografen Fotografen skrev:
Klammerförpackningarna var ju rätt billiga men jag tycker det ser illa ut, oskick. I längden blir det ju en hög prylar för firman också.
Fö var ju priserna rätt skapliga?
Du tror väl inte att de lägger grejerna på hög? De används ju hos mödrar kund...som få också får betala för 50 m trots att ni ses 20 m använts..

• Gilla
  • Ledsen
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
Z
Är priserna inklusive moms?

C
C cotillion skrev:
En orsak till det här tror jag är att man plockar från bilen men använder ett program kopplat till grossisten för att fakturera.
Fast grossisternas prislistor är nästan alltid baserade på stycke- eller meterpris just för att förpackningen normalt splittas.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
C cotillion skrev:
En orsak till det här tror jag är att man plockar från bilen men använder ett program kopplat till grossisten för att fakturera. En sån variant resulterade att elektrikern ville att vi skulle betala för 6x50 Wago 221 istället för 6 st.
Han korrigerade det utan problem men fick ändå inga fler jobb på grund av sjukt påslag på Ahlsell prislistan..
Får han inte handla från Ahlsell?
Eller fick du se prislistan från Ahlsell?

Purre Purre skrev:

[länk]
EXQJ hade varit markförläggningsvarianten. Standard säger att kabeln ska vara anpassad rätt efter förhållande, där finns tillomed en kommentar ang. markförlagd kabel att EXQ inte är avsedd för markförläggning. Har dom lagt kabeln i rör så ska det vara godkänt enligt tillverkaren du länkade till. Sen ska de även finnas kraftkabel markering ovan kabeln.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.