Hejsan!
Har köpt en Elextrolux EKC 7120 begagnad.

Den fungerade när jag var och tittade på den men här hemma får vi bara ugnen och två plattor (de till höger) att fungera. Det är en 3 fas och vi har mätt på alla kablar fram till spisen och där fungerar det som det ska. vi har 3 faser 0 och jord till spisen.
Någon som har en susning om vad som kan spöka eller vad vi måste göra för att få det hela att fungera.

Är det en 230 V eller 400 V spis - den finns i två varianter?
Hur var den inkopplad där den kom ifrån, enfas, trefas, ...
Det kan vara en effektspärr som sitter kvar - kolla inkopplingsanvisningen bak på spisen - kan finnas en bygel som saknas.
I detta fall ska fortfarande alla plattor fungera, fast inte samtidigt.
Inget knas i anslutningskabeln till spisen som saknad nolla?

På beskrivningen så låter det helt klart som att det saknas en fas. Hur har du kontrollerat att faserna finns frma till spisen. Om du bara har tittat på att trådarna finns och inte mätt på dem, så kanske en tråd inte är inkopplad i centralen eller liknande, jag antar att du kollat säkringarna i centralen.

Som Bo var inne på, är det samma anslutningskabel som där ni köpte den?

230 V var inkopplad som trefas vilket vi oxså har. Allt från centralen fram till spisen är Ok mätt och kontrollerat så det verkar vara något i spisen som spökar. Inga sladdar bytta på spisen utan vi kör med samma som tidigare ägare.
Tack för tipsen får testa senare så återkommer jag om vi lyckas få igång alla plattor :D

Kolla så att det finns 5 kablar i anslutningspunkten i väggen. Det skall vara 3 fasledare + noll ledare + skyddsjord (gul/grön ev. röd).

Mellan fas - fas skall det vara 400 V

Mellan fas .- nolla skall det vara 230 V

Mellan fas .- skyddsjord skall det vara 230 V (risk att lösa ut ev. jfb med vissa spänningsprovare)

Mellan nolla - skyddsjord skall det vara c:a 0 V

Kabelfärgerna kan variera beroende på husets ålder. Vanliga färger i nyare installationer är fasledare brun, svart, vit, grå. nolledare är ofta blå. skyddsjorden är gul grön efter 1970.

Redigerat:
Glöm inte att mäta 400 V mellan samtliga tre faser - tre mätningar, inte två.

Mät bak på spisen. Ev ta en bild

Ingen byggel som har ramlat av?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.