2 910 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Electrolux Mariestad
Är på gång och ska köpa kyl & frys och vill av olika anledningar köpa svensktillverkade varor i den mån det fortfarande går.
Är det nån som har koll på vilka modeller som tillverkas i Mariestad-fabriken?
Hur ser man detta när man är ute i handeln och kollar?
Jag noterar också att för ett antal år sen användes "Mariestadtillverkat" som ett försäljningsargument i reklambladen men detta ser man aldrig längre?!
Är det nån som har koll på vilka modeller som tillverkas i Mariestad-fabriken?
Hur ser man detta när man är ute i handeln och kollar?
Jag noterar också att för ett antal år sen användes "Mariestadtillverkat" som ett försäljningsargument i reklambladen men detta ser man aldrig längre?!
Om ingen svarar här är det nog enklast att ringa fabriken o fråga.
Att titta på någon Made In märkning kan vara vanskligt då det både kan stå Made in EU eller nästan vad som helst. Made in behöver inte peka på landet där maskinen är monterad utan kan även peka på landet där komponenterna är producerade.
Vore även kul om du berättade varför det är så viktigt var grejerna är monterade.
Att titta på någon Made In märkning kan vara vanskligt då det både kan stå Made in EU eller nästan vad som helst. Made in behöver inte peka på landet där maskinen är monterad utan kan även peka på landet där komponenterna är producerade.
Vore även kul om du berättade varför det är så viktigt var grejerna är monterade.
Jag har skrivit till Electrolux och frågat men väntar mig inget svar, men man vet aldrig.
Jag är inte så naiv att jag tror att svensktillverkat skulle vara bättre på nåt vis, nej det handlar om jobb och solidaritet med andra industrianställda. Jag arbetar själv inom tillverkningsindustrin och vill förstås att folk ska köpa våra varor istället för de utländska.
Sen vill jag att så många kronor som möjligt av det som jag spenderar ska stanna i landet vilket kanske är det allra viktigaste om man ser det i ett större perspektiv.
Jag är inte så naiv att jag tror att svensktillverkat skulle vara bättre på nåt vis, nej det handlar om jobb och solidaritet med andra industrianställda. Jag arbetar själv inom tillverkningsindustrin och vill förstås att folk ska köpa våra varor istället för de utländska.
Sen vill jag att så många kronor som möjligt av det som jag spenderar ska stanna i landet vilket kanske är det allra viktigaste om man ser det i ett större perspektiv.
Jag borde egentligen veta detta då jag tillbringat alldeles för mycket tid hos Electrolux Home de senaste månaderna... Är ganska säker på att alla fullstora skåp (de s.k. superkabinetten) är tillverkade i Mariestad. Vidare vill jag minnas att de dyrare kombinerade kyl/frys-skåpen också är svensktillverkade. Om du är intresserad av just Electrolux skåp är det väl bäst att besöka en kompetent fackhandlare och inspektera produkterna, har personligen fått bra bemötande och kompetent vägledning hos både Elon och Elux Home.
Tack för svar, alla fullstora skåp är inte svensktillverkade men det stämmer att de skåp oavsett typ som är märkta med superkabinett är tillverkade i Mariestad. Har fått det bekräftat från Electrolux som svarat mig idag. Det gäller då även AEG, Elektro Helios och Husqvarna.
Superkabinetten har en kraftigare stomme och dörrupphängning enl säljaren på elux home och han säger också att det är stor kvalitetsskillnad på dessa och de som kommer från utländska fabriker. (Detta ska man kanske ta med en nypa salt)
I vilket fall som helst så blev det en beställning av två electro helios superkabinett från electrolux home. Jag håller med om att de var proffsiga och priserna var mycket bättre än förväntat.
Superkabinetten har en kraftigare stomme och dörrupphängning enl säljaren på elux home och han säger också att det är stor kvalitetsskillnad på dessa och de som kommer från utländska fabriker. (Detta ska man kanske ta med en nypa salt)
I vilket fall som helst så blev det en beställning av två electro helios superkabinett från electrolux home. Jag håller med om att de var proffsiga och priserna var mycket bättre än förväntat.
Är det inte fantastiskt när bolaget självt hävdar att kvaliten är mycket bättre på svenskt. Är redigt trött på all flytt av produktion. OT, kollar porslin till hemmet. Royal Copenhagen tillverkas idag i Thailand och Rörstrand Swedish Grace på Sri Lanka. Man kan ju blanda in massa politik i detta men inte fan har det hjälp med en blå bandana de senaste 8 åren..
Vårt land som i generationer haft så mycket produktion och industri är mer eller mindre helt utsålt idag. Enda jag kan komma på som är svenskt på rak arm är Skeppshult gjutjärn. Men det ligger väl i Kina snart tänker jag..
Nu blev jag ledsen och bitter
Det är inte lätt att köpa Svenskt idag onekligen.
Jo, läste att ICAs grädde idag köps från Österrike med. Heja heja..
Vårt land som i generationer haft så mycket produktion och industri är mer eller mindre helt utsålt idag. Enda jag kan komma på som är svenskt på rak arm är Skeppshult gjutjärn. Men det ligger väl i Kina snart tänker jag..
Nu blev jag ledsen och bitter
Jo, läste att ICAs grädde idag köps från Österrike med. Heja heja..
Redigerat:
Klicka här för att svara