Medlem
· Väster götaland
· 417 inlägg
Har en Electrolux Frys som skall vara automatiskt avfrostande men det bildas massor av is numera. Avfrostade den i augusti men nu är det tjock is i flera av lådorna igen.
Är det någon slags ventilation el liknande som är stopp? Var hittar man den någonstans? eller servar den etc.
Har även funderat var kondensvattnet tar vägen i en sådan. 🤔
Den är ca 5år.
Inget larm heller.
Tacksam för svar.
Är det någon slags ventilation el liknande som är stopp? Var hittar man den någonstans? eller servar den etc.
Har även funderat var kondensvattnet tar vägen i en sådan. 🤔
Den är ca 5år.
Inget larm heller.
Tacksam för svar.
Redigerat:
Bästa svaret
det står nog spaltkilometer om detta på BHB Bockstensmannen skrev:Har en Electrolux Frys som skall vara automatiskt avfrostande men det bildas massor av is numera. Avfrostade den i augusti men nu är det tjock is i flera av lådorna igen.
Är det någon slags ventilation el liknande som är stopp? Var hittar man den någonstans? eller servar den etc.
Har även funderat var kondensvattnet tar vägen i en sådan. 🤔
Den är ca 5år.
Inget larm heller.
Tacksam för svar.
skåpet är av en undermålig öststatstillverkning och får problem med avfrostningen oftast förr men även senare
quickfixen är att linda en koppartråd runt avfrostningselementet och leda ned denna igenom hålet för tövatten
fullständig avfrostning ochdemontering av panelerna på insidan
så tar man en elkabel 1,5mm EK lindar den runt elementet och ner igenom hålet
till avfrostningsbehållaren på kompressorn
Medlem
· Väster götaland
· 417 inlägg
Hittade en tråd om detta precis. 😁returen skrev:
det står nog spaltkilometer om detta på BH
skåpet är av en undermålig öststatstillverkning och får problem med avfrostningen oftast förr men även senare
quickfixen är att linda en koppartråd runt avfrostningselementet och leda ned denna igenom hålet för tövatten
fullständig avfrostning ochdemontering av panelerna på insidan
så tar man en elkabel 1,5mm EK lindar den runt elementet och ner igenom hålet
till avfrostningsbehållaren på kompressorn
Men får ”äta ur” frysen innan jag kan kolla hur min ser ut bakom plast panelerna.
Medlem
· Väster götaland
· 417 inlägg
Min frys var tyvärr inte samma som den i den långa tråden med fix om en ståltråd från FN läns till drän hålet.
Min såg ut såhär, överst satt kjkflänsarna och ett rör gick ner bakom plastkåporna till ett hål (drän hål?)
Min såg ut såhär, överst satt kjkflänsarna och ett rör gick ner bakom plastkåporna till ett hål (drän hål?)
det är kylröret på bilden du måste dra fram den "kalla modulen" för att komma åt tövattenavledningenB Bockstensmannen skrev:
Medlem
· Väster götaland
· 417 inlägg
Hur menar du? Skall jag dra i röret som går in där i bakväggen? då går väl förmodligen något sönder tänker jag. 🤔returen skrev:
Det är ett rätt litet hål, max 2cm i diam som al röret går in i.
Den andra tråden här på Byggahus hade ju skåpet flänsar på väggen som man skulle sätta en kopparkabel el liknande ner i avrinningshålet för att det inte skulle frysa där?
du har en annan modellB Bockstensmannen skrev:Hur menar du? Skall jag dra i röret som går in där i bakväggen? då går väl förmodligen något sönder tänker jag. 🤔
Det är ett rätt litet hål, max 2cm i diam som al röret går in i.
Den andra tråden här på Byggahus hade ju skåpet flänsar på väggen som man skulle sätta en kopparkabel el liknande ner i avrinningshålet för att det inte skulle frysa där?
du måste ta fram paketet i taket - den kalla modulen
och vika fram det så att aluröret inte går sönder
Medlem
· Väster götaland
· 417 inlägg
Klicka här för att svara



