Vår brf köpte för några månader en ny tvättmaskin Electrolux WH6-6. I stället för en standardmaskin för flerfamiljshus fick vi en "Hygienmaskin" som fanns på säljarens lager. Den är anpassad för vårdhem och sjukhus så flera av programmen är anpassade för t.ex. inkontinenta patienter, moppar och liknande.

Efter att ha provkört maskinen några veckor tog vi kontakt med firman som sålde maskinen om dessa program. De erbjöd sig då att konvertera hygienmaskinen till en standardmaskin genom att ladda in ny mjukvara. Det visade sig sedan att det även en del mekaniska detaljer behövde bytas ut.

Efter konverteringen har maskinen flera gånger stannat slumpmässigt av olika orsaker. Enda möjligheten att få igång den har varit att slå av huvudbrytaren så att maskinen nollställer.

Min fråga är nu om någon (Electroluxaren?) vet om den här produktserien allmänt dras med barnsjukdomar, eller om det troligaste är att vår maskin inte tålde konverteringen?

• Gilla
lillan 43
  • Laddar…
Vad menar du med Slumpmässigt av olika orsaker?

Två incidenter hittills.

1: Luckan kunde inte öppnas efter tvätt. Gick att få upp efter att huvudströmbrytaren hade varit avslagen en kvart.

2: Hängde sig under vägningsfasen. Tvättmedelsfacket var inte helt inskjutet. Gick att få igång efter att huvudströmbrytaren hade varit avslagen en timme.

Har ni ingen garanti på så nya maskiner? Borde väl vara kostnadsfri service??

A
Jag tror att det är tillstrulat vid programbytet.
nu vet jag inte vad du fått eller hur det skiljer sig från hygienmaskinen så mer än att skriva att du skall reklamera kan jag inte göra.

electroluxaren skrev:
Jag tror att det är tillstrulat vid programbytet.
nu vet jag inte vad du fått eller hur det skiljer sig från hygienmaskinen så mer än att skriva att du skall reklamera kan jag inte göra.
Vi ska byta till en standardmaskin i originalutförande.

Du antyder att det inte ska finnas några barnsjukdomar i originalutförande?

Alti Alti skrev:

Finns väl inget som utmärker sig direkt. Nått speciellt du vill veta ?

A
Alti Alti skrev:

jaha ni har inte bytt utan kör den gamla? ni är erbjuden en ny ombyggd eller ?

Vi har kört den ombyggda hygienmaskinen (2 månader "gamla"). Den byggdes om för ca en månad sedan.

Vi är erbjuden en ny standardmaskin i originalutförande, alltså inte en ombyggd.

Vi kommer att tacka ja till det erbjudandet.

Känner du till några barnsjukdomar i WH6-6 serien som vi bör vara medvetna om?

Alti Alti skrev:
Vi har kört den ombyggda hygienmaskinen (2 månader "gamla"). Den byggdes om för ca en månad sedan.

Vi är erbjuden en ny standardmaskin i originalutförande, alltså inte en ombyggd.

Vi kommer att tacka ja till det erbjudandet.

Känner du till några barnsjukdomar i WH6-6 serien som vi bör vara medvetna om?
Ni bör kunna 5 års garanti. Inget att bry sig om ju.

Ja, vi har fem års garanti. Men vi vill inte riskera att maskinen kan stå stilla ett par gånger per vecka, så vi föredrar en maskin i originalutförande i stället för en ombyggd.

Alti Alti skrev:
Vår brf köpte för några månader en ny tvättmaskin Electrolux WH6-6. I stället för en standardmaskin för flerfamiljshus fick vi en "Hygienmaskin" som fanns på säljarens lager. Den är anpassad för vårdhem och sjukhus så flera av programmen är anpassade för t.ex. inkontinenta patienter, moppar och liknande.

Efter att ha provkört maskinen några veckor tog vi kontakt med firman som sålde maskinen om dessa program. De erbjöd sig då att konvertera hygienmaskinen till en standardmaskin genom att ladda in ny mjukvara. Det visade sig sedan att det även en del mekaniska detaljer behövde bytas ut.

Efter konverteringen har maskinen flera gånger stannat slumpmässigt av olika orsaker. Enda möjligheten att få igång den har varit att slå av huvudbrytaren så att maskinen nollställer.

Min fråga är nu om någon (Electroluxaren?) vet om den här produktserien allmänt dras med barnsjukdomar, eller om det troligaste är att vår maskin inte tålde konverteringen?
Vad för typer av stopp får du?

Hygien/mopp har motordriven ventil medans fastighets varianten har tryckstyrd avloppsventil

Inga barnsjukdomar mer än vad dem haft problem med på tidigare varianter. Svårt att avgöra uran att ha en klarare felbild.

Nu kanske detta redan är löst men är det inte det återkom.

Fredran Fredran skrev:
Nu kanske detta redan är löst men är det inte det återkom.
Vi böt till fastighetsmaskinen för knappt ett år sedan och har sedan dess inte haft några som helst problem.

Tack för ditt intresse.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.