Min diskmaskin (Electrolux) ger felkod i11 efter att kanske drygt halva programmet körts. När jag öppnar maskinen så har den vatten i botten, så den tar in vatten. Trycker jag på program-knappen så fortsätter programmet hela vägen och allt ser normalt ut när jag öppnar maskinen när den avslutat programmet. Den kan alltså kasta ut vatten också. Så den fixar att både ta in vatten och ta ut vatten. Jag har googlat och här på forumet och många verkar landa i att pressostaten ska bytas då maskinen inte har full koll på vattennivån. Låter det rimligt?

Till saken hör är att maskinen efter någon vecka av i11-felkod plötsligt visade felkod i30. Då vägrade den fullfölja programmet, pumpen gick konstant så fort kontakten sattes i. Vi åtgärdade detta genom att tippa maskinen för att få ut vatten som låg i botten på den.

Är det en rimlig teori att maskinen under nån vecka tagit in för mycket vatten pga defekt pressostat vilket gjort att den samlat vatten i botten och till slut hamnat i felkod i30-läge pga för mycket vatten i botten?

Mvh okunnig amatör
 
Mr.Pink Mr.Pink skrev:
Min diskmaskin (Electrolux) ger felkod i11 efter att kanske drygt halva programmet körts. När jag öppnar maskinen så har den vatten i botten, så den tar in vatten. Trycker jag på program-knappen så fortsätter programmet hela vägen och allt ser normalt ut när jag öppnar maskinen när den avslutat programmet. Den kan alltså kasta ut vatten också. Så den fixar att både ta in vatten och ta ut vatten. Jag har googlat och här på forumet och många verkar landa i att pressostaten ska bytas då maskinen inte har full koll på vattennivån. Låter det rimligt?

Till saken hör är att maskinen efter någon vecka av i11-felkod plötsligt visade felkod i30. Då vägrade den fullfölja programmet, pumpen gick konstant så fort kontakten sattes i. Vi åtgärdade detta genom att tippa maskinen för att få ut vatten som låg i botten på den.

Är det en rimlig teori att maskinen under nån vecka tagit in för mycket vatten pga defekt pressostat vilket gjort att den samlat vatten i botten och till slut hamnat i felkod i30-läge pga för mycket vatten i botten?

Mvh okunnig amatör
du kanske har löst det men om maskinen är 5 år så är det kretskortet
inte lönt att hålla på det utan det är "all in" slit och släng
 
Jag har bråkar med min maskin med typ samma fel. Pressostat eller täpt tömningsslang. Min slang var helt igenbäckad, enkelt att kolla...
 
G gusvo085 skrev:
Jag har bråkar med min maskin med typ samma fel. Pressostat eller täpt tömningsslang. Min slang var helt igenbäckad, enkelt att kolla...
samma maskin oxå?
 
D Det Ni inte visste skrev:
du kanske har löst det men om maskinen är 5 år så är det kretskortet
inte lönt att hålla på det utan det är "all in" slit och släng
Kretskortet? Borde den inte sluta funka helt då? Den småkrånglar fortfarande, ska testa att göra rent/byta pressostaten som många tipsat om…
 
Mr.Pink Mr.Pink skrev:
Kretskortet? Borde den inte sluta funka helt då? Den småkrånglar fortfarande, ska testa att göra rent/byta pressostaten som många tipsat om…
Problemet med dessa polska maskiner är att elektroniken åldras så kretskortet kan inte uteslutas som du fått förslag på.
Och dessa åldras fort , man börjar se tecken runt 5år
i1x är vattenintags fel, kända orsaker är att kretskortet inte öppnar inloppsventilen, flödessenorn kärvar, eller pressostaten.
i det läget kan man prova att byta pressostat och brukar fungera. i synnerhet om den även visar i20.

om den visar som i detta fallet i30 och defacto attt det är vatten på bottnen ibland tom på golvet så
har kretskortet helt spårat ur
tre säkerhetsfunktioner fuckat ur, flödesmätare, pressostat och i detta fallet maxtiden den får fylla.
kretskortet övervakar maxtiden så att i30 inte skall kunna hända.

därav är det mest sannolika att minst kretskortet ballat ur
 
Mr.Pink Mr.Pink skrev:
Min diskmaskin (Electrolux) ger felkod i11 efter att kanske drygt halva programmet körts. När jag öppnar maskinen så har den vatten i botten, så den tar in vatten. Trycker jag på program-knappen så fortsätter programmet hela vägen och allt ser normalt ut när jag öppnar maskinen när den avslutat programmet. Den kan alltså kasta ut vatten också. Så den fixar att både ta in vatten och ta ut vatten. Jag har googlat och här på forumet och många verkar landa i att pressostaten ska bytas då maskinen inte har full koll på vattennivån. Låter det rimligt?

Till saken hör är att maskinen efter någon vecka av i11-felkod plötsligt visade felkod i30. Då vägrade den fullfölja programmet, pumpen gick konstant så fort kontakten sattes i. Vi åtgärdade detta genom att tippa maskinen för att få ut vatten som låg i botten på den.

Är det en rimlig teori att maskinen under nån vecka tagit in för mycket vatten pga defekt pressostat vilket gjort att den samlat vatten i botten och till slut hamnat i felkod i30-läge pga för mycket vatten i botten?

Mvh okunnig amatör
Hej!

Löste sig ditt problem?

Har en snart 4 år gammal Electrolux (EEG69340W) och den klagar på i11, precis samma symptom som din. Kör en stund, tömmer och spolar men slutar efter 15-20 min med vatten i botten.
 
B BIGmoose skrev:
Hej!

Löste sig ditt problem?

Har en snart 4 år gammal Electrolux (EEG69340W) och den klagar på i11, precis samma symptom som din. Kör en stund, tömmer och spolar men slutar efter 15-20 min med vatten i botten.
Hej! Jag bytte pressostaten och sen dess har den funkat problemfritt. En sån här: https://fixpart.se/produkt/electrol...m7L56JjqzlspXGRHfvR4AgVNLOCDcl4RoCSBsQAvD_BwE

Tror det finns klipp på YouTube om du inte har koll hur man gör. Jag fick dock mest hjälp i en Facebook-grupp som heter Vitvaruhjälpen. Om du söker på pressostat Electrolux diskmaskin eller liknande inne i gruppen så bör du hitta matnyttiga trådar.
 
Mr.Pink Mr.Pink skrev:
Hej! Jag bytte pressostaten och sen dess har den funkat problemfritt. En sån här: [länk]

Tror det finns klipp på YouTube om du inte har koll hur man gör. Jag fick dock mest hjälp i en Facebook-grupp som heter Vitvaruhjälpen. Om du söker på pressostat Electrolux diskmaskin eller liknande inne i gruppen så bör du hitta matnyttiga trådar.
Gott att det fungerade, synd att man skall behöver byta delar på en 4 år gammal diskmaskin 😑.
Men tack för svaret jag en pressostat ska nog gå att byta 🙂.
 
B BIGmoose skrev:
Gott att det fungerade, synd att man skall behöver byta delar på en 4 år gammal diskmaskin 😑.
Men tack för svaret jag en pressostat ska nog gå att byta 🙂.
Håller med. Nån skrev att det bara var att dumpa maskinen om den ändå var äldre än fem år 🤯
 
Jag hade likadant problem med felkod i11, men vatten fanns i maskinen.
För mig var lösningen att rensa ingången till pressostat från vattensumpen med en stark stråle varmt vatten. Det lyckades ta bort matrester och fett som ansamlats där.
Nu funkar maskinen igen som vanligt.
Tack för tipsen om pressostaten som möjlig orsak
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.