Haft problem med min diskmaskin några veckor nu. Märke Electrolux. Började med att den visade felkod (minns ej exakt vilken, tror i10 eller i20) och stannade efter kanske 3/4 av att programmet var kört. Räckte med att stänga av och sen på igen för att fullfölja programmet. Pågick till och från (inte varje körning) under en-två veckor fram tills igår då felkod i30 visades. Nu vägrar maskinen fullfölja programmet, den visar bara felkod i30 och pumpen går för fullt trots att det inte är något vatten att suga upp. Måste dra ur stickkontakten för att den ska sluta.
Har googlat och kommit fram till att det är vatten i botten på maskinen som är fel. Såg dock inget vatten undertill, men när jag började flytta på maskinen så började det droppa från maskinen och det kom ännu mer när vi välte den 90 grader bakåt (enligt instruktion från Electrolux webb). Så, helt klart finns nån slags läcka inne i maskinen. Min fråga är hur tusan jag ska hitta läckan?
Har skruvat bort botten för att se om nåt ser konstigt ut, men det gör det väl inte? Se bild. Den lilla gråa sladden som hänger löst till höger i bild - vad gör den? Klämde fast den likt den vänstra gråa sladden i samma storlek men kan ju inte göra nån skillnad.
Maskinen är drygt 5 år gammal.
Har googlat och kommit fram till att det är vatten i botten på maskinen som är fel. Såg dock inget vatten undertill, men när jag började flytta på maskinen så började det droppa från maskinen och det kom ännu mer när vi välte den 90 grader bakåt (enligt instruktion från Electrolux webb). Så, helt klart finns nån slags läcka inne i maskinen. Min fråga är hur tusan jag ska hitta läckan?
Har skruvat bort botten för att se om nåt ser konstigt ut, men det gör det väl inte? Se bild. Den lilla gråa sladden som hänger löst till höger i bild - vad gör den? Klämde fast den likt den vänstra gråa sladden i samma storlek men kan ju inte göra nån skillnad.
I min maskin (förvisso en Siemens) finns det en flottör i botten som fylls med vatten och utlöser felkod. En frigolitskiva som lyfts när det samlas för mycket vatten och trycker upp en sensor. Såklart inte med en servicelucka utan hela frontluckan behöver lossas för att komma åt. Ibland sker detta pga av att avloppet behöver rensas/spolas. Räcker med att torka ur/våtdammsuga för att återställa normaldrift.Mr.Pink skrev:
Haft problem med min diskmaskin några veckor nu. Märke Electrolux. Började med att den visade felkod (minns ej exakt vilken, tror i10 eller i20) och stannade efter kanske 3/4 av att programmet var kört. Räckte med att stänga av och sen på igen för att fullfölja programmet. Pågick till och från (inte varje körning) under en-två veckor fram tills igår då felkod i30 visades. Nu vägrar maskinen fullfölja programmet, den visar bara felkod i30 och pumpen går för fullt trots att det inte är något vatten att suga upp. Måste dra ur stickkontakten för att den ska sluta.
Det är väl denna som är flottör? Men du menar att det bara är avloppet som måste göras rent och sen kan man köra igen?taxationistheft skrev:
I min maskin (förvisso en Siemens) finns det en flottör i botten som fylls med vatten och utlöser felkod. En frigolitskiva som lyfts när det samlas för mycket vatten och trycker upp en sensor. Såklart inte med en servicelucka utan hela frontluckan behöver lossas för att komma åt. Ibland sker detta pga av att avloppet behöver rensas/spolas. Räcker med att torka ur/våtdammsuga för att återställa normaldrift.
Inga garantier men i mitt fall har det varit att avloppsvattnet inte runnit ut och i värsta fall kommit tillbaka och då har det varit dags att rensa avloppsrören.Mr.Pink skrev:
Kan inte avgöra av bilden vad som är flottören. På Siemensen är det en plastcirkel med en 1 cm hög kant och en 0,5cm hög frigolitskiva som vid ”översvämning” flyter uppåt och trycker på sensorn.
Vid annat tillfälle fick jag byta pumpmotorn som inte längre ville vara med i matchen.
Om det är stopp i rören borde det även påverka om vattnet rinner undan i diskhon om det är samma avlopp.
Eller så är det så att det hinner rinna undan tillräckligt, men för långsamt varför den stannar men går att köra vidare egen. Då förmodligen avloppet. Eller motorn
Redigerat:
Det är jobbigt när den läcker, det kan vara massor av saker. Att torka upp vattnet är ju ingen lösning om det läcker mer.
En idé är att kolla packningen runt luckan så att den är hel och ren. Ibland kan det hjälpa att göra ren packningen, skura den med ättika.
Kolla om du ser nån slangkoppling som verkar läcka.
Ibland finns det skruvar i botten som man ser om man tar bort avloppssilen, testa att dra åt dom i så fall.
En idé är att kolla packningen runt luckan så att den är hel och ren. Ibland kan det hjälpa att göra ren packningen, skura den med ättika.
Kolla om du ser nån slangkoppling som verkar läcka.
Ibland finns det skruvar i botten som man ser om man tar bort avloppssilen, testa att dra åt dom i så fall.
Produkter som diskuteras: "slangkoppling"
Kran- & slangkopplingar
Kopplingar spelar en avgörande roll i alla typer av rör- och slangsystem genom att ansluta olika rördelar och säkerställa en sömlös ström av vätskor eller gaser. Oavsett om du arbetar med vattenledningar, trädgårdsslangar, gasrör eller
Läs mer
Känns sim
Känns som att det handlar om att den läcker in vatten från nånstans. Flottören reagerar till slut och då visar den i30-felkod. Att hitta läckan dock… 😬taxationistheft skrev:
Inga garantier men i mitt fall har det varit att avloppsvattnet inte runnit ut och i värsta fall kommit tillbaka och då har det varit dags att rensa avloppsrören.
Vid annat tillfälle fick jag byta pumpmotorn som inte längre ville vara med i matchen.
Om det är stopp i rören borde det även påverka om vattnet rinner undan i diskhon om det är samma avlopp.
Eller så är det så att det hinner rinna undan tillräckligt, men för långsamt varför den stannar men går att köra vidare egen. Då förmodligen avloppet. Eller motorn![]()
Som aspa-hasse skrev så kan det även ha samlats matrester/smuts i packningen mellan diskutrymmet och metallen på frontluckan som kan leda till att det rinner ned vatten till ”trossbotten”. Jag brukar få torka/tryckluftsblåsa rent emellanåt för att förebygga.
Satte igång maskinen igen efter att vattnet från botten hade åkt ut efter att vi tippat maskinen. Felkoden var borta och det gick att starta ett program. Men ”intressant” nog så dök den gamla felkoden upp nu (i11) cirka 3/4 in i ett program. När jag öppnade maskinen så var det en del vatten kvar i botten. Men efter tryck på on/off så kunde programmet kickas igång igen och köras klart (inget vatten kvar i botten). Så tillbaka där vi var innan felkoden i30 nu igen alltså. Försökt googla lite, några skriver att det kan ha att göra med pressostaten? Andra att det kan ha att göra med aquastopen. Felkoden ska tyda på problem med vattenintag - men det kommer ju helt uppenbart in vatten? Så fattar inte hur felkoden + lösningsförslagen hänger ihop med det jag ser och hör (att maskinen kan ta in vatten utan problem)?
5år på dessa brukar innebära att kretskortet är defekt med denna symptomenMr.Pink skrev:
Satte igång maskinen igen efter att vattnet från botten hade åkt ut efter att vi tippat maskinen. Felkoden var borta och det gick att starta ett program. Men ”intressant” nog så dök den gamla felkoden upp nu (i11) cirka 3/4 in i ett program. När jag öppnade maskinen så var det en del vatten kvar i botten. Men efter tryck på on/off så kunde programmet kickas igång igen och köras klart (inget vatten kvar i botten). Så tillbaka där vi var innan felkoden i30 nu igen alltså. Försökt googla lite, några skriver att det kan ha att göra med pressostaten? Andra att det kan ha att göra med aquastopen. Felkoden ska tyda på problem med vattenintag - men det kommer ju helt uppenbart in vatten? Så fattar inte hur felkoden + lösningsförslagen hänger ihop med det jag ser och hör (att maskinen kan ta in vatten utan problem)?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden