Hej!
Har en kombinerad kyl/frys från Elux med modellbeteckning ER8612B som inte blir kall i frysdelen.
Kylen funkar hur bra som helst men frysen kyler inte alls.
Stått avstängt ca 3 månader och sedan transporterats liggande. Stått upprätt nästan en vecka efter transporten innan det slogs på.
Kylen kommer ner i temp men kylen lika varm som när jag slog på det för snart ett dygn sedan.
Lite underligt är att indikatorlampan för frysen inte tänds om jag inte trycker in infrysningsknappen, och då tänds även värme larmet som inte heller lyser innan jag trycker in knappen.
Enligt bruksanvisning på nätet (i vilken manöverpanelen inte stämmer riktigt med min. då jag inte har någon knapp för att stänga av alarmet med) så ska man ju kunna stänga av frysen med termostaten men jag kan bara ställa den mellan 1 o max, finns ingen nolla o den verkar stoppa vid 1 o vid max (vågar inte ta i då jag inte vet om den ska kunna gå förbi 1).
Är väl bara en kompressor på dessa antar jag o eftersom kylen kommer ner i temp så borde väl den vara hel?
 
P
lyckliga dig det är två kompressorer
elektronisk styrning
om du inte har två vred, ett för kyl resp frys så finns frysstyrningen bakom det vita locket till vänster om lysknappen
den bör larma rött om det inte är kallt
kan vara fel på kretskortet
kolla på baksidan om kompressorn utan tövattenbehållare är en TLE 5.7kk3 då kan det bara den som gått.
 
Ställde upp kylens termostat på max, lät frysens termostat stå kvar på max och tryckte in det jag tror är infrysnings knappen. Nu (4 timmar senare) börjar det komma lite kyla i frysen!
Kan det va så att det måste bli riktigt kallt i kylen innan det blir kallt i frysen?
Låter ju konstigt om det är 2 kompressorer som electroluxaren säger?
Till electroluxaren: är knappen mellan alarmlampan och fryslampan infrysningsknapp eller är det av o på för frysen? Indikatorlampan för frysen lyser ju inte om inte knappen är intryckt så det lutar väl åt strömbrytare för frysen?
 
P
S sforskarn skrev:
Ställde upp kylens termostat på max, lät frysens termostat stå kvar på max och tryckte in det jag tror är infrysnings knappen. Nu (4 timmar senare) börjar det komma lite kyla i frysen!
Kan det va så att det måste bli riktigt kallt i kylen innan det blir kallt i frysen?
Låter ju konstigt om det är 2 kompressorer som electroluxaren säger?
Till electroluxaren: är knappen mellan alarmlampan och fryslampan infrysningsknapp eller är det av o på för frysen? Indikatorlampan för frysen lyser ju inte om inte knappen är intryckt så det lutar väl åt strömbrytare för frysen?
Det är av på till frysen
 
Misstänkte det. Men tack för bekräftelsen.
Frysen har nu efter nästan 3 dygn kommit ned i temperatur och larmet slocknat!
Men det blir ju inte roligt med avfrostningar om det ska ta 3 dygn att komma ned i temp igen!:oops:
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.