Kan jag undersöka något angående att den inte verkar värma diskvattnet?
Tänker att kanske någon "propp" släpper om det går varmvatten i systemet igen...

I framkant där mot öppningen tror jag du har en slang, kanske var den du tog av nu, ta av den från sumpen, spola/pumpa med varmvatten in i det hålet och se om det kommer ut massa skräp :)

A
En blink är vatten tillförseln
Troligen är det då pressostaten som skymtar till v änster om brunnen, man ser de svarta kablarna.
Den slutgiltiga lösningen är tippen eller åtminstone byta pressostaten vilket är väldigt vanligt.
Har du tur så täcker det för att den skall börja värma igen annars får du byta värmaren eller hela värmepumpsmotorn detta är oxå ett vanligt fel.

Tack :D Ja i bruksanvisningen ser jag att ett blink på Program klart har med vattentillförseln att göra men det står också att Start-lampan ska blinka vilket den inte gör:

Produkten fylls inte med vatten.
  • Kontrollampan för Program klart blinkar en gång periodiskt.
  • Start-kontrollampan blinkar oavbrutet.
Men det har alltså samma betydelse även om Start inte blinkar? Och som sagt verkar det som att den kör igenom hela programmet nu igen, men med misslyckat resultat (och utan att värma).

Jag kan tänka mig att göra ett försök att byta pressostaten om det inte är för svårt. Kan jag ta ohm-metern och kontrollmäta värmaren först för att se att det inte är den det är fel på?

A
ja ohm mät värmaren
pressostaten byts lätt framifrån då den sitter med ett snäppe

Är värmaren till vänster i bild med röda sladdar eller ska jag leta någon annanstans?

Lite förtydligande:
1: slangen jag lossade tidigare för att kunna ta foto
2: pressostaten?
3: är detta värmaren?

Interiör av en maskin med märkta komponenter: slang, pressostat och potentiell värmare.

A
På bilden som visar cirkulationspumpen
Är vänstra delen värmaren som är ihopbygd med pumpen

Slangen är dränering

Pressostaten sitter längre in än grumlighetssensorn som du markerat med 2

3 är avhärdaren med magnetventil för regenereringen

Ajdå dålig utdelning på mina gissningar :dizzy:
Var hittar jag lättast kablar för att ohm-mäta värmaren?

A
Den bruna och den blåa uppepå värmaren

Ta av pressostaten och spola in varmvatten där den sitter så får du säkert ut massa skit. För känner inte maskinen av rätt vattennivå så startar den ej värmaren :)

• Gilla
mikewse
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Den bruna och den blåa uppepå värmaren
Ah från högersidan igen alltså. Det är lite ont om plats så den har stått med framsidan "utåt" sedan jag började mecka därifrån och missade att titta från höger. :p

Elektrisk apparatur med en markerad kontakt upplyst från högersidan. Kablar och komponenter synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har markerat kontakten på min gamla bild ovan. Jag mäter resistansen mellan stiften på den i kväll!

axelito axelito skrev:
Ta av pressostaten och spola in varmvatten där den sitter så får du säkert ut massa skit. För känner inte maskinen av rätt vattennivå så startar den ej värmaren :)
Ah mycket intressant :ok:
Är pressostaten den vita mojängen jag markerat på bilden nedan som sitter strax till vänster om grumlighetssensorn?
Inredningen av en diskmaskin med en vit pressostat markerad till vänster nära en grumlighetssensor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu står det ju vatten kvar i diskutrymmet efter avslutat diskprogram så gissar att det kan bli en liten "vattenkaskad" när jag plockar av pressostaten. Får vattenmängden plats i bottentråget eller har du nåt tips på hur man hanterat detta på enkelt sätt? :)

A
M mikewse skrev:
Ah mycket intressant :ok:
Är pressostaten den vita mojängen jag markerat på bilden nedan som sitter strax till vänster om grumlighetssensorn?
[bild]
Nu står det ju vatten kvar i diskutrymmet efter avslutat diskprogram så gissar att det kan bli en liten "vattenkaskad" när jag plockar av pressostaten. Får vattenmängden plats i bottentråget eller har du nåt tips på hur man hanterat detta på enkelt sätt? :)
Lägg en trasa där

A
M mikewse skrev:
Ah från högersidan igen alltså. Det är lite ont om plats så den har stått med framsidan "utåt" sedan jag började mecka därifrån och missade att titta från höger. :p

[bild]

Jag har markerat kontakten på min gamla bild ovan. Jag mäter resistansen mellan stiften på den i kväll!
Ta bort sladdarna först
Avbrott eller kortslutning är inte ok.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.