18 203 läst ·
35 svar
18k läst
35 svar
Electrolux diskmaskin har fastnat i pumpbrummande
En blink är vatten tillförseln
Troligen är det då pressostaten som skymtar till v änster om brunnen, man ser de svarta kablarna.
Den slutgiltiga lösningen är tippen eller åtminstone byta pressostaten vilket är väldigt vanligt.
Har du tur så täcker det för att den skall börja värma igen annars får du byta värmaren eller hela värmepumpsmotorn detta är oxå ett vanligt fel.
Troligen är det då pressostaten som skymtar till v änster om brunnen, man ser de svarta kablarna.
Den slutgiltiga lösningen är tippen eller åtminstone byta pressostaten vilket är väldigt vanligt.
Har du tur så täcker det för att den skall börja värma igen annars får du byta värmaren eller hela värmepumpsmotorn detta är oxå ett vanligt fel.
Tack
Ja i bruksanvisningen ser jag att ett blink på Program klart har med vattentillförseln att göra men det står också att Start-lampan ska blinka vilket den inte gör:
Jag kan tänka mig att göra ett försök att byta pressostaten om det inte är för svårt. Kan jag ta ohm-metern och kontrollmäta värmaren först för att se att det inte är den det är fel på?
Men det har alltså samma betydelse även om Start inte blinkar? Och som sagt verkar det som att den kör igenom hela programmet nu igen, men med misslyckat resultat (och utan att värma).
Jag kan tänka mig att göra ett försök att byta pressostaten om det inte är för svårt. Kan jag ta ohm-metern och kontrollmäta värmaren först för att se att det inte är den det är fel på?
På bilden som visar cirkulationspumpen
Är vänstra delen värmaren som är ihopbygd med pumpen
Slangen är dränering
Pressostaten sitter längre in än grumlighetssensorn som du markerat med 2
3 är avhärdaren med magnetventil för regenereringen
Är vänstra delen värmaren som är ihopbygd med pumpen
Slangen är dränering
Pressostaten sitter längre in än grumlighetssensorn som du markerat med 2
3 är avhärdaren med magnetventil för regenereringen
Ah från högersidan igen alltså. Det är lite ont om plats så den har stått med framsidan "utåt" sedan jag började mecka därifrån och missade att titta från höger.electroluxaren skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har markerat kontakten på min gamla bild ovan. Jag mäter resistansen mellan stiften på den i kväll!
Ah mycket intressantaxelito skrev:
Är pressostaten den vita mojängen jag markerat på bilden nedan som sitter strax till vänster om grumlighetssensorn?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu står det ju vatten kvar i diskutrymmet efter avslutat diskprogram så gissar att det kan bli en liten "vattenkaskad" när jag plockar av pressostaten. Får vattenmängden plats i bottentråget eller har du nåt tips på hur man hanterat detta på enkelt sätt?
Lägg en trasa därM mikewse skrev:Ah mycket intressant
Är pressostaten den vita mojängen jag markerat på bilden nedan som sitter strax till vänster om grumlighetssensorn?
[bild]
Nu står det ju vatten kvar i diskutrymmet efter avslutat diskprogram så gissar att det kan bli en liten "vattenkaskad" när jag plockar av pressostaten. Får vattenmängden plats i bottentråget eller har du nåt tips på hur man hanterat detta på enkelt sätt?![]()
Ta bort sladdarna förstM mikewse skrev:
Avbrott eller kortslutning är inte ok.