Diskmaskin Electrolux ESF5201LOW.
Efter ett par misslyckade diskningar där tablettluckan aldrig öppnades så står maskinen nu och "pumpar" utan att sluta (man får dra ut kontakten). Ljudet hörs i videon nedan och kommer från vänster sida.
Var kan man börja felsöka?

Frontpanelen på en vit Electrolux ESF5201LOW diskmaskin med reglage och symboler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kolla upp så du inte vatten i maskinens underdel. brukar vara en lucka vid golvet lossa och kika in, är det vatten där så stannar den och bara pumpar ut. Kan vara en frigolitflotör eller en liten disktraseliknande bit som sitter i framkant. är den blöt så blir det så här. Hittar du inget så ta en bild så det syns rakt in.

• Gilla
mikewse
  • Laddar…
Tackar! Når man alltså luckan inifrån diskutrymmet?

Nere vi golvet på framsidan sitter den med några skruvar

Lysande, jag kollar imorgon och rapporterar!

P
Socklen under luckan går att ta bort
Dra fram maskinen ta bort höger sida leta efter ruttna slangar

• Gilla
mikewse
  • Laddar…
Vi hade en Electrolux bänkdiskmaskin med liknande symptom.
Det var igensatt i röret efter tömningspumpen och tydligen berodde det på att vi körde i Auto-läget i kombination med "för ren disk".
Utloppet sattes igen då maskinen inte gick upp i teperatur tillräckligt.
Rensade utloppet och fick tips om att köra ett program med hög värme någon gång ibland...

• Gilla
mikewse
  • Laddar…
antingen läcka från slang, haft disk som gör att vattnet sprutar och studsar mot hörnen vid luckan så det rinner över ner i översvämningsslangarna, eller smuts i pressostatkammaren så den fyller i för mycket vatten.

Efter jag baxat ut maskinen igår så provade jag att köra den igen och då verkade den fullborda ett diskprogram igen men fick inte disken ren. Den står alltså nu inte och pumpar oändligt längre.

Jag kollade ett par gånger under diskningen och maskinen verkade inte värma vattnet. Detta är en ny upptäckt men det kan ha varit så ett tag enligt barnen som är de som mest använt den.

När diskningen var klar på ungefär rätt tid kommer det sedan ett återkommande felblink från Program klart-lampan:

Efteråt stod det lite vatten kvar inuti diskutrymmet:
Diskmaskins inre med disk, vatten och kvarstående smutspartiklar på botten.
Skapa konto

I chassits botten står några mm vatten (sett från höger sida):
Diskmaskins inre med öppen sockelplåt som visar elektriska ledningar och mekaniska komponenter.
Skapa konto

Man ser ju flottören på den förra bilden men jag har inte hittat vägen framifrån in till den. Kanske behöver jag inte öppna den vägen nu? Men här en bild på framsida utan sockelplåt:
Framsida av diskmaskin utan sockelplåt som visar delvis öppet chassi och golv.
Skapa konto

Dom skruvarna på plåten där i fram, bara skruva av dom

Om du tar en stark lampa och sätter mot vita bottenskålen där så ser du om det är skräp i pressostatkammaren, sätt lampan mot den, ser du om du kan se nå fläckar genom plasten då?

Tackar - den vita bottenskålen hittar jag alltså efter jag tagit bort frontplåten eller syns den redan på någon av de andra bilderna?

Här bild efter att tagit av frontplåten:
Interiören av en diskmaskin med borttagen frontplåt som visar rör och elektriska komponenter.

Den vita stora som är där mitt på bild :)

• Gilla
mikewse
  • Laddar…
Fick lossa på en slang för att få en bra bild:
Närbild på en mekanisk installation med en lossad slang och kablage i bakgrunden.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.