19 737 läst ·
35 svar
20k läst
35 svar
Electrolux diskmaskin har fastnat i pumpbrummande
Diskmaskin Electrolux ESF5201LOW.
Efter ett par misslyckade diskningar där tablettluckan aldrig öppnades så står maskinen nu och "pumpar" utan att sluta (man får dra ut kontakten). Ljudet hörs i videon nedan och kommer från vänster sida.
Var kan man börja felsöka?
Efter ett par misslyckade diskningar där tablettluckan aldrig öppnades så står maskinen nu och "pumpar" utan att sluta (man får dra ut kontakten). Ljudet hörs i videon nedan och kommer från vänster sida.
Var kan man börja felsöka?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla upp så du inte vatten i maskinens underdel. brukar vara en lucka vid golvet lossa och kika in, är det vatten där så stannar den och bara pumpar ut. Kan vara en frigolitflotör eller en liten disktraseliknande bit som sitter i framkant. är den blöt så blir det så här. Hittar du inget så ta en bild så det syns rakt in.
Vi hade en Electrolux bänkdiskmaskin med liknande symptom.
Det var igensatt i röret efter tömningspumpen och tydligen berodde det på att vi körde i Auto-läget i kombination med "för ren disk".
Utloppet sattes igen då maskinen inte gick upp i teperatur tillräckligt.
Rensade utloppet och fick tips om att köra ett program med hög värme någon gång ibland...
Det var igensatt i röret efter tömningspumpen och tydligen berodde det på att vi körde i Auto-läget i kombination med "för ren disk".
Utloppet sattes igen då maskinen inte gick upp i teperatur tillräckligt.
Rensade utloppet och fick tips om att köra ett program med hög värme någon gång ibland...
Efter jag baxat ut maskinen igår så provade jag att köra den igen och då verkade den fullborda ett diskprogram igen men fick inte disken ren. Den står alltså nu inte och pumpar oändligt längre.
Jag kollade ett par gånger under diskningen och maskinen verkade inte värma vattnet. Detta är en ny upptäckt men det kan ha varit så ett tag enligt barnen som är de som mest använt den.
När diskningen var klar på ungefär rätt tid kommer det sedan ett återkommande felblink från Program klart-lampan:
Efteråt stod det lite vatten kvar inuti diskutrymmet:
I chassits botten står några mm vatten (sett från höger sida):
Man ser ju flottören på den förra bilden men jag har inte hittat vägen framifrån in till den. Kanske behöver jag inte öppna den vägen nu? Men här en bild på framsida utan sockelplåt:
Jag kollade ett par gånger under diskningen och maskinen verkade inte värma vattnet. Detta är en ny upptäckt men det kan ha varit så ett tag enligt barnen som är de som mest använt den.
När diskningen var klar på ungefär rätt tid kommer det sedan ett återkommande felblink från Program klart-lampan:
Efteråt stod det lite vatten kvar inuti diskutrymmet:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I chassits botten står några mm vatten (sett från höger sida):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man ser ju flottören på den förra bilden men jag har inte hittat vägen framifrån in till den. Kanske behöver jag inte öppna den vägen nu? Men här en bild på framsida utan sockelplåt:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


