Hej

Vi har på lantstället en diskmaskin som nu har börjar dumma sig och ofta inte värma vattnet som jag inte fattar varför
Modellen heter Electrolux ESL7630RO och är ca 6 år gammal men använts rätt lite

Jag har rivit isär den, mätt på värmeelementet som är ok men maskinen ger ingen ström till elementet.
Jag tog isär kretskortet och hittade två relän som styr fas och nolla till elemnetet men båda fungerade när jag la på 12 v på styrningen till relät och jag kunde då mäta att ström at det var kontinuitet genom både reläna.

När jag satt ihop allting igen fungerade värmningen en liten stund värme, slog av och värme en liten stund igen men sedan dess gör den inget försök. Från kretskortet tycker jag mig höra att relät slår till väldigt kort men tror den slår av lika fort,

Vad finns det mer att kolla och mäta,

Min tanke var om det finns en termostat någonstans som är trasig eller om det är problem med att mata 12V styrningen till reläna.

Någon som känner igen problemet och vet vad mer jag ska kolla på. Snart åker den ut..
 
P
N nicke_ask skrev:
Hej

Vi har på lantstället en diskmaskin som nu har börjar dumma sig och ofta inte värma vattnet som jag inte fattar varför
Modellen heter Electrolux ESL7630RO och är ca 6 år gammal men använts rätt lite

Jag har rivit isär den, mätt på värmeelementet som är ok men maskinen ger ingen ström till elementet.
Jag tog isär kretskortet och hittade två relän som styr fas och nolla till elemnetet men båda fungerade när jag la på 12 v på styrningen till relät och jag kunde då mäta att ström at det var kontinuitet genom både reläna.

När jag satt ihop allting igen fungerade värmningen en liten stund värme, slog av och värme en liten stund igen men sedan dess gör den inget försök. Från kretskortet tycker jag mig höra att relät slår till väldigt kort men tror den slår av lika fort,

Vad finns det mer att kolla och mäta,

Min tanke var om det finns en termostat någonstans som är trasig eller om det är problem med att mata 12V styrningen till reläna.

Någon som känner igen problemet och vet vad mer jag ska kolla på. Snart åker den ut..
Som vanligt på dessa - byt kretskort-
 
electroluxaren skrev:
Som vanligt på dessa - byt kretskort-
är det styrningen till reläna som strular?
lite känsla av att display också tar lång tid att tända så tänkte den har svårt ge ut 12volt och därför reläna inte drar korrekt.
allt annat funkar bra..
 
P
N nicke_ask skrev:
är det styrningen till reläna som strular?
lite känsla av att display också tar lång tid att tända så tänkte den har svårt ge ut 12volt och därför reläna inte drar korrekt.
allt annat funkar bra..
Jag vet bara att k-korten håller ca5 år och det är alltid restnoterade i månader
 
electroluxaren skrev:
Jag vet bara att k-korten håller ca5 år och det är alltid restnoterade i månader

ok

brukar det vara just problem med värmningen på dem?
 
P
N nicke_ask skrev:
ok

brukar det vara just problem med värmningen på dem?
Värmarna var det väl 100% fel på men de som trots byte av värmare inte gick så.
Sen ger dessa k-kort alla möjliga olika fel och är ett skit att byta för de är så klena och alldeles för korta sladdar.
Alla fel på dessa maskiner med fel efter garanti döms ut. Ingen mening med att försöka reparera inte under överskådlig tid i alla fall.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.