2 381 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Electrolux diskmaskin ESL7630RO värmer inte vattnet
Hej
Vi har på lantstället en diskmaskin som nu har börjar dumma sig och ofta inte värma vattnet som jag inte fattar varför
Modellen heter Electrolux ESL7630RO och är ca 6 år gammal men använts rätt lite
Jag har rivit isär den, mätt på värmeelementet som är ok men maskinen ger ingen ström till elementet.
Jag tog isär kretskortet och hittade två relän som styr fas och nolla till elemnetet men båda fungerade när jag la på 12 v på styrningen till relät och jag kunde då mäta att ström at det var kontinuitet genom både reläna.
När jag satt ihop allting igen fungerade värmningen en liten stund värme, slog av och värme en liten stund igen men sedan dess gör den inget försök. Från kretskortet tycker jag mig höra att relät slår till väldigt kort men tror den slår av lika fort,
Vad finns det mer att kolla och mäta,
Min tanke var om det finns en termostat någonstans som är trasig eller om det är problem med att mata 12V styrningen till reläna.
Någon som känner igen problemet och vet vad mer jag ska kolla på. Snart åker den ut..
Vi har på lantstället en diskmaskin som nu har börjar dumma sig och ofta inte värma vattnet som jag inte fattar varför
Modellen heter Electrolux ESL7630RO och är ca 6 år gammal men använts rätt lite
Jag har rivit isär den, mätt på värmeelementet som är ok men maskinen ger ingen ström till elementet.
Jag tog isär kretskortet och hittade två relän som styr fas och nolla till elemnetet men båda fungerade när jag la på 12 v på styrningen till relät och jag kunde då mäta att ström at det var kontinuitet genom både reläna.
När jag satt ihop allting igen fungerade värmningen en liten stund värme, slog av och värme en liten stund igen men sedan dess gör den inget försök. Från kretskortet tycker jag mig höra att relät slår till väldigt kort men tror den slår av lika fort,
Vad finns det mer att kolla och mäta,
Min tanke var om det finns en termostat någonstans som är trasig eller om det är problem med att mata 12V styrningen till reläna.
Någon som känner igen problemet och vet vad mer jag ska kolla på. Snart åker den ut..
Som vanligt på dessa - byt kretskort-N nicke_ask skrev:Hej
Vi har på lantstället en diskmaskin som nu har börjar dumma sig och ofta inte värma vattnet som jag inte fattar varför
Modellen heter Electrolux ESL7630RO och är ca 6 år gammal men använts rätt lite
Jag har rivit isär den, mätt på värmeelementet som är ok men maskinen ger ingen ström till elementet.
Jag tog isär kretskortet och hittade två relän som styr fas och nolla till elemnetet men båda fungerade när jag la på 12 v på styrningen till relät och jag kunde då mäta att ström at det var kontinuitet genom både reläna.
När jag satt ihop allting igen fungerade värmningen en liten stund värme, slog av och värme en liten stund igen men sedan dess gör den inget försök. Från kretskortet tycker jag mig höra att relät slår till väldigt kort men tror den slår av lika fort,
Vad finns det mer att kolla och mäta,
Min tanke var om det finns en termostat någonstans som är trasig eller om det är problem med att mata 12V styrningen till reläna.
Någon som känner igen problemet och vet vad mer jag ska kolla på. Snart åker den ut..
Värmarna var det väl 100% fel på men de som trots byte av värmare inte gick så.N nicke_ask skrev:
Sen ger dessa k-kort alla möjliga olika fel och är ett skit att byta för de är så klena och alldeles för korta sladdar.
Alla fel på dessa maskiner med fel efter garanti döms ut. Ingen mening med att försöka reparera inte under överskådlig tid i alla fall.
Klicka här för att svara