Jag har en integrerad Electroluxdiskmaskin (EEZ90002) sedan några år tillbaka. I veckan snubblade frun till och trampade på luckan i öppet läge. Följden blev att luckan numer är "översträckt” och när man öppnar den så öppnas den mer är 90 grader. Att stänga luckan och köra program fungerar hur bra som helst men när man öppnar luckan och ska dra in och ut den nedre diskkorgen vill den liksom glida ur diskmaskinen. Blir lite tröttsamt när man gör det några gånger per dag. Så frågan är om det finns någon justeringsskruv man kan räta upp luckan på eller om det är några delar som man måste ersätta för att återfå rätt vinkel på diskmaskinsluckan.Någon som vet.

Min dotter råkade ramla över luckan på vår diskmaskin idag och såg den här tråden när jag googlade. Tänkte dela den här videon som verkar ha funkat på vår lucka. Våran fick inga synliga veck men luckan ville inte hålla sig stängd utan ville öppnas under programmet och maskinen stannade.

Han lägger en kökshandduk längst nere vid gångjärnet och stänger försiktigt luckan så man bryter tillbaka gångjärnet. Kanske värt ett försök iaf, annars är det nog nya gångjärn som är bestående lösningen.

Jag biter i det sura äpplet och är på väg att byta gångjärnen men jag har stött på problem. I beskrivning på E-lux hemsida kring hur man tar bort fronplåten så står det att den sitter med 3 skruvar. Så långt allt rätt. Men nedtill verkar min plåt även sitta med något som verkar vara plastnitar. Är det någon som vet hur man får dän dem? Är det bara kraft som fordras eller finns det någon finess bakom?

Närbild av diskmaskinens frontplåt med monterad plastnit synlig längst ner till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Z zamen skrev:
Jag biter i det sura äpplet och är på väg att byta gångjärnen men jag har stött på problem. I beskrivning på E-lux hemsida kring hur man tar bort fronplåten så står det att den sitter med 3 skruvar. Så långt allt rätt. Men nedtill verkar min plåt även sitta med något som verkar vara plastnitar. Är det någon som vet hur man får dän dem? Är det bara kraft som fordras eller finns det någon finess bakom?

[bild]
dom tar man bort trasiga och ersätter med nya varje gång
du behöver byta såväl innerlucka som gångjärn
drygt arbete

Fick tag på pluggar och gångjärn och kunde därmed igår byta gångjärnen. Resultatet - En Lucka som nu mer fungerar perfekt. De gamla gångjärnen hade en svag antydan till bockning i godset. Inte alls så mycket som man skulle gissa resulterar i att den blir översträckt. Denna tråd hade lika gärna kunnat ligga här 😀

Kan också slå ett slag för fixpart.se. Gångjärnen fanns där betydligt billigare än på Electrolux egna hemsida

• Gilla
Laxåplattan och 1 till
  • Laddar…
L Laxåplattan skrev:
Min dotter råkade ramla över luckan på vår diskmaskin idag och såg den här tråden när jag googlade. Tänkte dela den här videon som verkar ha funkat på vår lucka. Våran fick inga synliga veck men luckan ville inte hålla sig stängd utan ville öppnas under programmet och maskinen stannade.

Han lägger en kökshandduk längst nere vid gångjärnet och stänger försiktigt luckan så man bryter tillbaka gångjärnet. Kanske värt ett försök iaf, annars är det nog nya gångjärn som är bestående lösningen.

[media]
Tack!! Detta fungerade för oss 🙏🏻🙌🏼

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.