N Norktork skrev:
Yes, fullt öppna.

Antar att vädret kan ha viss påverkan med?
fukt gör ju att det blir tungt i pipan för röken att gå ut
bra om ventilerna är öppna så ingen har stängt dessa för att spara energi
blir det skillnad på draget om man öppnar ett fönster?

• Gilla
Norktork
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Gäller väl all förbränning av bränsle att er bränsle kräver mer luft.. Lite grundskola eller?
Mängden bränsle ökar inte för att man sönderdelar veden fint, men ytan ökar mycket för varje gång man klyver veden.

• Gilla
Jenpet och 1 till
  • Laddar…
Ska testa med fönster nästa gång vi är ute. Det som är märkligt är att det kan vara kanondrag i nån timme för att sedan vända och man ser att pipan fylls och det sugs ut i rummet. För att sedan försvinna efter en stund och få bra drag igen.

Finns helt klart risk att mekaniska ventilationen och skorstensstocken konkurrerar om luften.

Jag skulle stänga av den mekaniska ventilationen om jag eldar samtidigt - den öppna spisen kommer att sluka så mycket luft med sin värmda rökgång att det kommer inte vara ett problem med ventilationen i stugan så länge stocken är varm - den mekaniska ventilationen skall inte slås på igen förrän man är säker på att all glöd i askan är borta efter eldningen - typ först dagen efter.

---

I och med att det fins potentiell risk att mekaniska ventilationen och skorstensstocken slåss om rumsluften så finns också en reel kolmonoxid-risk om mekaniska ventilationen är aktiv under eldningen - känner man rökdoft under eldningen så finns också risk för kolmonoxid - speciellt efter eldningen och det falnat ned till endast kolglöd och värmedrivkraften inte lika hög i skorstensstocken och det är obra om den ventilationen stannar av i skorstensstocken för att den mekaniska ventilationen orka suga mer i undertryck.

Med andra ord skall ni elda, stäng av mekaniska ventilationen, elda, när det falnat ned så vänta tills askan är kall - typ dagen efter - innan mekaniska ventilationen startas igen. - så länge murstocken är varm så kommer det att driva på ventilationen även utan mekaniska ventilationen som hjälp.

Och för att undvika misstag som kan bli katastrofala i följder så är det nog ingen dum ide att sätta in en kolmonoxidmätare som börja pipa ifall man glömmer stänga av mekaniska ventilationen innan man börja elda.

• Gilla
Jenpet och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Mängden bränsle ökar inte för att man sönderdelar veden fint, men ytan ökar mycket för varje gång man klyver veden.
Hmmmm så citatet "större klabbar" innefattar inte mer ved???!!!!

Ventilerna som sitter är två sådana här: https://fresh.se/sv/product/friskluftsventiler-vggventiler/vaggventil-tl-100de--F-VP-VV-TLDE--629702

Rummet är väl ca 25 kvm och ventilerna sitter ca 3,5 samt 5m från eldstaden.

Mekanisk frånluft i rummet intill (köket).

Tack för alla svar! Tänker nästa gång att jag ska testa med att köpa en säck björkved som jag vet är torr (viss ved som eldats med klyvdes i somras), stänga av mekaniska frånluften samt öppna fönstret som är direkt i närheten av eldstaden.

N Norktork skrev:
Ventilerna som sitter är två sådana här: [länk]

Mekanisk frånluft i rummet intill (köket).en bra ventil

Tack för alla svar! Tänker nästa gång att jag ska testa med att köpa en säck björkved som jag vet är torr (viss ved som eldats med klyvdes i somras), stänga av mekaniska frånluften samt öppna fönstret som är direkt i närheten av eldstaden.
en bra ventil med solfjäderspjäll som kan stängas helt

• Gilla
Norktork
  • Laddar…
det räcker troligen med att stänga den mekaniska ventilationen eller öppna fönstret - båda samtidigt är nog lite överdrivet.

• Gilla
Norktork
  • Laddar…
N Norktork skrev:
Ventilerna som sitter är två sådana här: [länk]

Mekanisk frånluft i rummet intill (köket).

Grejen är att de luftdon du har inte motsvarar ett hål på 2 x100 eftersom de är strypta.

• Gilla
Norktork
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Finns helt klart risk att mekaniska ventilationen och skorstensstocken konkurrerar om luften.

Jag skulle stänga av den mekaniska ventilationen om jag eldar samtidigt - den öppna spisen kommer att sluka så mycket luft med sin värmda rökgång att det kommer inte vara ett problem med ventilationen i stugan så länge stocken är varm - den mekaniska ventilationen skall inte slås på igen förrän man är säker på att all glöd i askan är borta efter eldningen - typ först dagen efter.

---

I och med att det fins potentiell risk att mekaniska ventilationen och skorstensstocken slåss om rumsluften så finns också en reel kolmonoxid-risk om mekaniska ventilationen är aktiv under eldningen - känner man rökdoft under eldningen så finns också risk för kolmonoxid - speciellt efter eldningen och det falnat ned till endast kolglöd och värmedrivkraften inte lika hög i skorstensstocken och det är obra om den ventilationen stannar av i skorstensstocken för att den mekaniska ventilationen orka suga mer i undertryck.

Med andra ord skall ni elda, stäng av mekaniska ventilationen, elda, när det falnat ned så vänta tills askan är kall - typ dagen efter - innan mekaniska ventilationen startas igen. - så länge murstocken är varm så kommer det att driva på ventilationen även utan mekaniska ventilationen som hjälp.

Och för att undvika misstag som kan bli katastrofala i följder så är det nog ingen dum ide att sätta in en kolmonoxidmätare som börja pipa ifall man glömmer stänga av mekaniska ventilationen innan man börja elda.
Tack - ska installera ett larm. Nu eldade vi några dagar under julen, bör jag vara orolig för mängden kolmonoxid under de dagarna (nu ca 1,5 dygn sen vi lämnade fritidshuset)?

H Håbbe01 skrev:
Grejen är att de luftdon du har inte motsvarar ett hål på 2 x100 eftersom de är strypta.
Yes - förstår det. Så kanske inte ngn dum ide med fönstret också.

• Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Större klabbar ännu mer luft.
Nä, mer yta som kan förgasas samtidigt bör kräva tillgång till mer syre än om man har stora klabbar.

• Gilla
Jenpet
  • Laddar…
N Norktork skrev:
Tack - ska installera ett larm. Nu eldade vi några dagar under julen, bör jag vara orolig för mängden kolmonoxid under de dagarna (nu ca 1,5 dygn sen vi lämnade fritidshuset)?
Ska sägas att det ryker ju inte in hela tiden. Som sagt kan det brinna bra några timmar för att sedan ryka in en stund och sen brinna på bra igen. Eldade väl två ggr per dag en morgon en kväll, kanske 2-3h per gång.

H Håbbe01 skrev:
Större klabbar ännu mer luft.
H Håbbe01 skrev:
Mer bränsle = mer luft tänker jag
H Håbbe01 skrev:
Nån info om klyvning har vi inte ännu....
H Håbbe01 skrev:
Gäller väl all förbränning av bränsle att mer bränsle kräver mer luft.. Lite grundskola eller?
Ja, under hela förbränningsperioden behöver större klabbe / mer bränsle, mer förbränningsluft i volym.
Däremot ökar inte luftflödet, tex liter per sekund, när klabben blir större.

Om man lägger in samma volym av bränslet, en stor klabbe kontra flera små klabbar så behövs det högre luftflöde med flera små klabbar kontra en stor klabbe.

• Gilla
Jenpet och 1 till
  • Laddar…
N Norktork skrev:
Bör jag sluta noja för kolmonoxidrisken?
Kör med ett fönster på glänt tills du har ordnat tillräckligt tillluft.

• Gilla
Norktork
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.