Ja luft motsvarande det som försvinner ut genom skorstenen måste komma in någonstans.N Norktork skrev:
Nej jag antar alla överlevt utan skador så det verkar onödigt att bekymra sig om det.N Norktork skrev:
Tack - ja inga skador och ingen som klagat på huvudvärk eller så. Jag hade kanske lätt huvudvärk igår men det kan ju varit vad som helst och har nu gått över. Men är lite lätt hypokondriker så skönt att höra att jag borde släppa detAlfredo skrev:
H Håbbe01 skrev:
Det är väl en fråga du bör ställa till TS?H Håbbe01 skrev:
Mängden ved ökar ju inte varken i kilo eller liter för att man sönderdelar en stor klabbe i flera mindre vedträn, däremot ökar ju ytan och rimligtvis går det då åt mer syre per minut som elden brinner.
Det här påminner mig om en diskussion jag hörde där frågeställningen var vad som är starkare, en helgjuten stång eller ett rör. Vardera sidan hade goda och goda och korrekta argument, med parterna hade glömt att enas om antagandena: den ena antog samma diameter och den andra samma massa. Bäst att slå fast om det avses konstant antal mängd (kg) eller antal klabbar per tidsenhet i den här diskussionen också.H Håbbe01 skrev:
Man kan få rätt konstiga effekter. Det kan har med vind, takutforming och position och höjd av skortstenen att göra.N Norktork skrev:
Blåser det ett visst sätt och med fel vindriktning, kan det ryka in.
Har själv haft det problemet med min öppen spis innan. Men bara väldigt sällan vid viss väder och vindriktning.
https://www.woodheat.org/wind-chimney.html
Testade nu igen, det blir bra drag men när jag satte ett för stort vedträ för tidigt så rykte det in igen. Tror helt enkelt vi måste elda med små trän tills hela pipan är varm (nu var den kallstart och ca -7 ute.
Fotade även upp i pipan innifrån med spjäll öppet och stängt. Skorstenen är rakt ovan eldstaden men ser ändå ut som att den roterar/svänger lite direkt efter spjället. Är det vanligt? Pipan gledgjöts sommaren 2024.
Fotade även upp i pipan innifrån med spjäll öppet och stängt. Skorstenen är rakt ovan eldstaden men ser ändå ut som att den roterar/svänger lite direkt efter spjället. Är det vanligt? Pipan gledgjöts sommaren 2024.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden