En liten fråga hur drar man elen i timmerhus ? Har sett att uttagen sitter mitt i stockarna och det blir ju lite rör till central osv.

Redigerat:
Vill du ha utanpåliggande eller infälld installation? Ska stockarna vara synliga eller har du väggskivor?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vill du ha utanpåliggande eller infälld installation? Ska stockarna vara synliga eller har du väggskivor?
Synliga stockar.

Är man seriös drar man den mesta elen i tak och golv. Nedtagen till uttag och brytare drar man synligt.

Det finns en massa människor som sågar in elledningarna i timret men jag som har reparerat timmerhus och vet hur isågat timmer beter sig anser att den metoden är oseriös.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Nybygge? Då beställer man hål genom alla(vertikalt) stockar där man vill ha el i väggen.

Har vi något namn på vettig leverantör av stomme?

L
Tänk till där , ett nytt timmerhus ska stå ett år för att det kommer att sjunka och sätta sig ,
har sett dom som dragit rör i nya timmerhus , efter ett år ser rören ut som pilbågar , dom förändrar sig inte i längd

Nu har jag inte dragit el i just timmerhus, men i konstruktioner som rör på sig har jag valt att använda slang (jag svär i kyrkan, jag vet!) då den kan röra sig lite utan att dela sig eller spännas som en pilbåge.

Den snyggaste lösningen jag sett i ett timmerhus innebar att alla rör drogs i tak eller i golv och sedan borrades upp genom en stock (närmast golvet) eller ned genom en stock (närmast taket) och sedan var dosan infräst i stocken. Rören mellan våningarna gick i ett par kabelschakt. Strömbrytarna satt alla vid dörrposter och rören var infrästa på insidan av denna (i ändträt på stockarna) och sedan var det borrat in till den infrästa dosan där strömbrytaren satt. Detta var det dock ingen husfirma som gjort utan snickaren själv hade gjort all rördragning tillsammans med sin kompis elektrikern...

L
Exakt på det viset gjorde jag oxå . förutom infräsning ändträ vid dörrar , lade rören bakom fodret ,det var gott omplats där , mycket jobb för så lite , men kunden ville ha det

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.