Funderar lite på hur man kan få el till en vind.
Vill klargöra att jag kommer anlita en elektriker, men vill ändå tänka på saken och önskar därför kommentarer från er som är kunniga.

Huset är i sutteräng med (1) sutterängplan + (2) våning 2 + (3) vindsvåning med sidovindar med kryputrymme.

Elen är tänkt gå till motordrivna markiser som skall få sin el från sidovindarna.
Har en bild av att man från centralen har en egen grupp till detta och därför behöver dra en kabel från centralen upp genom huset för att komma till vinden.

På vinden står ett gammalt expansionskärl som är ersatt med ett slutet expansionskärl i pannrummet. Kvar är det gamla vattenröret som alltså leder från pannrummet till vinden.

Nu till funderingen.
Är det möjligt att använda detta rör för att dra kabel inuti?

Ja, om man finner det lämpligt. En kabel med sin dubbla isolering är ett bra val, annars behöver röret skyddsjordas om det är berörbart. Och man behöver beakta risken att någon i framtiden sågar av detta "vattenrör som inte är i bruk längre".

Tack för snabbt svar.

Mikael_L
Ja FK eller andra enkelisolerade ledare får du inte ha i metallröret. Jag har t.o.m lite svårt att se varför det skulle bli godkänt med att röret blev skyddsjordat.
Men Bo brukar ha bättre koll, så jag har säkert fel. ;)

Men drar du kabel genom är det helt OK. Kabeln ska vara dragavlastad i ändarna, t.ex. klamrad en liten bit.

Och det känns absolut lite bättre om det väljs EKLK/ EQLQ/ EXLQ, där biledaren/manteln jordas i minst ena änden, för detta ändamål.

VP-rör/ flexslang genom befintligt metallrör och sen FK i detta är också helt korrekt.
Då ska naturligtvis VPröret/slangen ansluta till kopplingsdosor så ingen FK är synlig någonstans efteråt.

Redigerat:
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Behöver du verkligen en egen grupp för markiserna? Varför det isåfall? Om det redan finns ström på vinden kan du nog använda den gruppen.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Inte för att gamla vattenledningsrör skulle vara bra för ändamålet, men i princip kan man väl se dem som vilken metallkapsling som helst (som det visserligen ställs lite krav på). Förekommer det då enkelisolerade ledare där så måste kapslingen skyddsjordas om den är berörbar.

Rent praktiskt går det bara om röret verkligen går spikrakt hela vägen. Krökar på vattenledningar är alldeles för tvära för att få igenom en elledning.

Även helt raka rör kan vara mycket svåra att komma igenom pga den rost/ärg som kan finnas på rörvägarna.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Här kanske man får börja med dammsugarmetoden. Dvs suga igenom en dragtråd med papperstuss och sen dra igenom kabeln. Då borde man kunna klara skarpa böjar - iallafall om man har en mjuk kabel och matar från två håll.

Jag har använt ett sådant rör. Det var för en givarkabel till rumsgivare till en VP. Jag behövde bara komma rakt igenom golvet ned till VPn i källaren (vårt fritidshus). I en garderob gick det gamla "expansionsröret". Jag kapade det så att jag bara utnyttjade ca 40cm av röret. MEN det visade sig att det krökte nere i golvbjälklaget.

Det var helt omöjligt att komma igenom med dragfjäder, jag kom igenom med dammsugare, men fick ändå nästan inte igenom kabeln. en simpel signalkabel typ telekabel med två par i. Röret var entums, alltså ganska rejäl dimension.

O
pelpet skrev:
Här kanske man får börja med dammsugarmetoden. Dvs suga igenom en dragtråd med papperstuss och sen dra igenom kabeln. Då borde man kunna klara skarpa böjar - iallafall om man har en mjuk kabel och matar från två håll.
Här såg jag chansen till att få köpa en dyr och bra dragtråd :p Så kommer du å förstör med dammsugaren :p

Du behöver ju en svindyr festooldammsugare, eller hur?

• Gilla
Öfremora
  • Laddar…
Du får ju nu möjlighet att köpa både bra dragtråd och dammsugare. Funkar det inte med dragtråd så måste du ju ha dammsugaren i beredskap :)

O
pelpet skrev:
Du behöver ju en svindyr festooldammsugare, eller hur?
De tänkte ja inte på! Bra idé med dammsugaren :D

• Gilla
pelpet
  • Laddar…
har du en krök på en vattenledning. så får du inte igenom någon installationskabel. Möjligen en lampsladd, men det får du inte dra i rör. Fast det är klart har du rör som kanske är 50mm eller mer så vet jag inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.