24 208 läst ·
46 svar
24k läst
46 svar
Eldragning i badrum - rätt gjort?
Det finns studsar att skruva fast i utanpåliggande dosor som fäster slangen på liknande sätt som infällda. Används med fördel när man drar FQ i slang.Ossian K Olsson skrev:
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 493 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 493 inlägg
Dempa hann före dig om du läser hela tråden:O Ollyandersson skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/eldragning-i-badrum-raett-gjort.543099/post-6124900
Ang. öppning mellan dosorna. Det går utmärkt att borra upp ett hål mellan dosorna, då dom sitter dikt ihop.B Byggabullen skrev:Finns enbart flexrör. Annars är det eldosor - även eldosa för handdukstork INR Line:
[länk]
Nu har jag inte visat bilden på baksidan av dosorna, men den sitter dessvärre lite snett och löst med enbart en skruv mot en regel på höger sida. Helt fel apparatdosa som det ser ut som inte går att skruva ordentligt mot plywood..
Gällande andra bilden med strömbrytare. Det finns ingen öppning mellan dessa dosor så jag förstår inte hur nästa elektriker ska kunna dra el till strömbrytaren under? 🤔
Tänkte komma med en uppdatering här efter arbetet som har pågått under veckan:
Jag har goda nyheter - bristerna har åtgärdats och plattsättaren har bekräftat att arbetet med tätskiktet påbörjas på måndag!
För de som är intresserade så har elektrikern åtgärdat följande:
- Förhöjningsringar på alla eldosor.
- Fasta plaströr på alla genomföringar
- Ena strömbrytaren har skruvats fast direkt i plywoodskivan och är nu nästan i liv med gipsskivan på andra sidan.
- Andra strömbrytaren fick även dras om då det inte var slutfört och inte heller rätt draget.
- Kopplingsdosan i kattvinden har fått en doslock.
Några bilder:
Jag har goda nyheter - bristerna har åtgärdats och plattsättaren har bekräftat att arbetet med tätskiktet påbörjas på måndag!
För de som är intresserade så har elektrikern åtgärdat följande:
- Förhöjningsringar på alla eldosor.
- Fasta plaströr på alla genomföringar
- Ena strömbrytaren har skruvats fast direkt i plywoodskivan och är nu nästan i liv med gipsskivan på andra sidan.
- Andra strömbrytaren fick även dras om då det inte var slutfört och inte heller rätt draget.
- Kopplingsdosan i kattvinden har fått en doslock.
Några bilder:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
bra bit på vägen, Men utförandet är jag fortfarande skeptisk till, även åtgärderna.
- Förhöjningsringarna, är dessa kapade Twist-dosförlängare? är inte helt insatt i dessa
- Sätta dosor i gipsskarvar brukar generellt inte uppskattas, mer förarbete.
- Multifixa dosorna (sista bilden), dessa dosor är konstruerade att klickas ihop om dessa ska användas tillsammans med 2-facks ram, men de är monterade isär i bilden - kan bli problem när detta ska passas ihop med 2-facksram.
- VP-rör istället för slang igenom vägg - OK, kolla så den sitter stumt och inte går att trycka in. kan tyckas lite snålt när elektroskutts blocks gör arbetet så mycket enklare.
Som sagt inget som är dra åt helvete fel som tidigare, men fortfarande ett frågetecken kring utförande...
- Förhöjningsringarna, är dessa kapade Twist-dosförlängare? är inte helt insatt i dessa
- Sätta dosor i gipsskarvar brukar generellt inte uppskattas, mer förarbete.
- Multifixa dosorna (sista bilden), dessa dosor är konstruerade att klickas ihop om dessa ska användas tillsammans med 2-facks ram, men de är monterade isär i bilden - kan bli problem när detta ska passas ihop med 2-facksram.
- VP-rör istället för slang igenom vägg - OK, kolla så den sitter stumt och inte går att trycka in. kan tyckas lite snålt när elektroskutts blocks gör arbetet så mycket enklare.
Som sagt inget som är dra åt helvete fel som tidigare, men fortfarande ett frågetecken kring utförande...
Sista bilden, dosorna måste sitta ihop annars går det inte att få dit en 2-facksram.
Och var tanken att använda 1-facksramar skulle dosorna varit separerade med typ >20mm
Och var tanken att använda 1-facksramar skulle dosorna varit separerade med typ >20mm
snaggletooth skrev:
Det känns inte rimligt att en yrkesverksam elektriker som faktiskt tar betalt för sina tjänster ska misslyckas med en sån här skitgrej.Tommty skrev:
Jag hoppas att det finns en skitbra förklaring.
För 800-1000kr/h (+bil, fikatid, mm) förväntar jag mig att en elektriker ska kunna sätta dosor.
Jag menade inte att ni som påtalat bristen har fel. Jag kan som lekman se att det kan bli problem.Walle85 skrev:
Det räcker att kika på den aktuella elektrikerns arbete för att se att det finns en, tillsynes, omotiverad variation i hur dosorna har monterats (se bild).
Har inte elektrikern av någon anledning valt att inte skjuta ihop schneider-dosorna? De har väl spår för att fästa dem vid varandra, som gör att man alltid får rätt avstånd?
Håller med er. Det är tröttsamt, men vi är otroligt tacksamma för att påpekar detta så elektrikerna kan åtgärda detta igen innan det är försent. Sambon påpekade detta för plattsättaren idag och han skulle kolla/ringa in dem vid problem.K Kardan79 skrev:
Men den med längre hals räcker väl inte heller för våtrumsväggen, dvs 45x70 plus 15mm plywood plus 13mm gips? Jag är ej 100%.Walle85 skrev:
Har samma problem i mitt bygge och behöver köpa en längre skruvring. Vet någon förresten var de säljs?
@Messier1994, ser ut att vara ca 35 mm i djup med ringen maximalt utskruvad. Så, skivor plus kakel får väll max bygga 35 mm, men ingen expert på hur tätskikt fixas mot dessa.
Logga in
Skapa konto
Redigerat: