Huddingebo Huddingebo skrev:
Varför vill någon montera utanpåliggande dosor över huvud taget?
Eller har jag missat något över huvud taget?
Dosa för utanpåliggande montage står det, man monterar eluttag eller brytare i denna.

[länk]
Det finns massor med tillfällen då det är att föredra utanpåliggande montage, tex på en vind.

Den dosan du länkar till är till för att användas om man vill ha Schneider Exxact strömbrytare även när det inte går att fälla in en dosa.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det finns massor med tillfällen då det är att föredra utanpåliggande montage, tex på en vind.

Den dosan du länkar till är till för att användas om man vill ha Schneider Exxact strömbrytare även när det inte går att fälla in en dosa.
Ja men finns ju liknande för typ alla fabrikat.
Säkert praktiskt på en vind.
Men sjukt fult i ytor som är boyta.

Nu i TS fall så är det inte på tal om utanpåliggande montage i badrummet.

Ibland har man inget annat val än utanpåliggande montage även i boutrymmen.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Utanpåliggande dosor i våtutrymmen. Hur sjutton skulle det se ut?
Hamnar inte hela strömbrytaren utanför väggen då?
Helt RÄTT

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
R Rickard.lj skrev:
Finns en längre kopp å skruva på så att man kan montera tätskikt , har du andra el kopplingar i badrummet , där ex flex rör sticker ut ? Lampa vägg eller handduks tork ? Är de hårdplast eller flex rör ?
Finns enbart flexrör. Annars är det eldosor - även eldosa för handdukstork INR Line:

https://www.inr.se/globalassets/pim/documents/installationsanvisning-line-handdukstork-sv-100899.pdf

A Alexn72 skrev:
Så länge som dosan sitter fast och sen håller brytaren på plats så...?

Att där inte är kablar dragna i båda dosor bredvid varandra...
Ska man lägga 30cm kabel i dosan som antagligen kommer trilla bort?
Nu har jag inte visat bilden på baksidan av dosorna, men den sitter dessvärre lite snett och löst med enbart en skruv mot en regel på höger sida. Helt fel apparatdosa som det ser ut som inte går att skruva ordentligt mot plywood..

Gällande andra bilden med strömbrytare. Det finns ingen öppning mellan dessa dosor så jag förstår inte hur nästa elektriker ska kunna dra el till strömbrytaren under? 🤔

Redigerat:
Gällande kopplingsdosan:

Vi kikade igen på bilden på kopplingsdosan och undrar hur elektrikern hade tänkt med senare påkoppling av två led-drivers (plejd). Denna kopplingsdosa måste väl stå öppen för att kunna koppla på dessa senare? Röda sladdar har de dragit inför detta, men blir inte det många sladdar som ska sen vidare till led-drivern?

https://brand.plejd.com/downloads/manual/LED-75/plejd_manual_LED-75_SV.pdf

Vi blir inte klokare på detta, men förhoppningsvis får vi svar under veckan. Så håller vi tummarna för att plattsättaren blir nöjd och att tätskiktet kommer på plats snart!

B Byggabullen skrev:
Finns enbart flexrör. Annars är det eldosor - även eldosa för handdukstork INR Line:

[länk]

Nu har jag inte visat bilden på baksidan av dosorna, men den sitter dessvärre lite snett och löst med enbart en skruv mot en regel på höger sida. Helt fel apparatdosa som det ser ut som inte går att skruva ordentligt mot plywood..

Gällande andra bilden med strömbrytare. Det finns ingen öppning mellan dessa dosor så jag förstår inte hur nästa elektriker ska kunna dra el till strömbrytaren under? 🤔
Dosan hindras fortfarande av gipsskivor från att åka ut.

En borr fixar hålet mellan dosorna

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
K
A Alexn72 skrev:
Dosan hindras fortfarande av gipsskivor från att åka ut.
Saknar den bristfälliga fixeringen (om den nu är bristfällig) betydelse för den som nu har att få till tätskiktet? Frågar för att jag inte vet.

Walle85
Nu går det kanske att lösa så att apparatdosorna livar med väggen genom att byta skruvring till en djupare, men personligen skulle jag från start använt apparatdosor anpassade för dubbelgips.
Två apparatdosor med olika långa halsar monterade på gröna rör, liggande på en betongyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som man kan se på bilden så har den ena en längre "hals" eller vad det kallas.

• Gilla
Messier1994 och 1 till
  • Laddar…
Den justerbara dosringen är numera samma till enkel/dubbel & dubbel/trippeldosa, till föregångaren så var det dosringarna som var enkel respektive dubbel.

Däremot så finns Elektroskutt Twist som förlänger dosan hals.

Edit:
Missuppfattade senaste inlägget.

• Gilla
Byggabullen
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Däremot så finns Elektroskutt Twist som förlänger dosan hals.
Misstänker att det är precis detta som behövs på alla eldosor där det finns tätskikt. Kikar man på deras hemsida så finns det en bild som liknar den installationen som diskuteras som bekräftar det plattsättaren sa till oss:

Ogodkänd elgenomföring i våtrum med bild på eldosans placering i väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Demmpa Demmpa skrev:
Till apparatdosor finns Elektroskutt Twist som är speciellt framtagen till våtutrymmen, fungerar till både de med justerbar ring och de med fast ring. När man använder den till en dosa med fast ring så behöver det kompletteras med justerring.
[bild]
Den här dosförlängaren ska jag lägga på minnet.
Tack för ett jättebra tips 😀

Om apparatdosorna på bild 2 ska ha täcklock i dubbelram så ser de ut att sitta med för stort avstånd, men jag kan ha fel.

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Fast en fråga då, jag har en del utanpåliggande dosor men jag tycker att en sån som är på bilden är mycket bättre för slangen fäster bättre. Dessutom sticker inte slangen in i dosan och tar plats. Så finns det en regel att den inte får användas av någon anledning?Det är inte förbjudet att använda dom dosorna som utp så länge du sätter dit ett lock men det ser ju förskräckligt ut

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.