Mitt hus är tillbyggt med en extra våning 2006 (övrigt ca 1947) av förra ägaren. Innertak upp till nock.

Sotaren utförde brandskyddskontroll och sotning förra veckan. Protokollet säger "Anmärkning - Avstånd till brännbar byggnadsdel. Limträbalk dikt rökkanals utsida övervåning". Protokollet förklarar även att "Anmärkning=Avvikelse/Notering om ett specifikt förhållande som är av betydande karaktär. Särskilt föreläggande om åtgärd kan komma att utföras".

Fråga 1: Hur lång tid tar det ungefär innan jag får reda om jag får föreläggande/eldningsförbud?
Fråga 2: Vad tror ni? Kommer jag att få eldningsförbud/föreläggande? Att bygga om hela takupphängningen känns orealistiskt. Foto finns bifogat. Googlar jag runt så verkar det ju som att detta inte är en OK konstruktion, samtidigt som jag har svårt att förstå hur dom som gjorde ombyggnationen kunde missa detta.

• Innertak med synlig limträbalk nära rökkanal, måttsatta avstånd markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det en murstock eller en modulskorsten som går där?

Murstock gissar jag. Nu är det för halt att klättra upp på taket, men senast jag tittade så tycker jag mig minnas att skorstenen är murad med sex rektangulära murade rökkanaler. Dumt att jag inte frågade sotaren då de ska ha filmat kanalerna.

Jag skall verifiera så fort det blir plusgrader, men tre av kanalerna verkar användas för de tre eldstäderna, en används för frånluften från spiskåpan, en används av mekaniska frånluftsfläkten som sitter ovanpå skorstenen, samt en som inte verkar användas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.