R Radhussemlan skrev:
Riktigt, inte samma känsla som att sitta runt en öppen sprakande eld :D
Jag TROR iofs inte att ett eldfat som det på bilden heller ger samma känsla som en riktig öppen eld på marken.

Har du eller har du inte nån kolgrill?

Vi har ett eldfat samt en muurikka att ställa ovanpå och sen höst till tidig vår använder vi eldfatet var o varannan helg när vi är ute i trädgården hela dagen, muurikkan har vi däremot inte kommit igång att använda så mycket än. Perfekt att slå två flugor i en smäll med värme och lunch samtidigt utan att behöva gå in. Sen vår till tidig höst är gasolgrillen framme så då blir den ofta förstahandsvalet.

Med bara ett eldfat så måste man använda grillspett så då blir det av naturliga skäl lite begränsat vad som är praktiskt att grilla. Men med ett galler eller en muurikka att ställa på/över eldfatet så kan du grilla allt som du kan på en vanlig grill. Jag vet att flera förskolor häromkring lagar nästan all typ av mat på muurikka när de har sina uteluncher, olika grytor/wok verkar vara det populäraste

• Wow
Radhussemlan
  • Laddar…
Klart du ska ha eldkorg/fat! Jag har flera, favoriten för mys är tvättmaskinstrumma på ben, snygg eld, nästan rökfri, värme runt om, mycke värme uppåt för matlagning/kaffe/te. En annan har jag bockat ihop av 2mm plåt ca 70cm bred, perfekt för större matagning med Muurikka eller galler, elda på ena sidan så kan man flytta runt maten/Muurikkan. All mat blir godare över öppen eld 🔥
P_20260821_211051.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
claym och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag TROR iofs inte att ett eldfat som det på bilden heller ger samma känsla som en riktig öppen eld på marken.

Har du eller har du inte nån kolgrill?
Nej ingen kolgrill

J JohnyS skrev:
Klart du ska ha eldkorg/fat! Jag har flera, favoriten för mys är tvättmaskinstrumma på ben, snygg eld, nästan rökfri, värme runt om, mycke värme uppåt för matlagning/kaffe/te. En annan har jag bockat ihop av 2mm plåt ca 70cm bred, perfekt för större matagning med Muurikka eller galler, elda på ena sidan så kan man flytta runt maten/Muurikkan. All mat blir godare över öppen eld 🔥
[bild]
Wow!

• Gilla
z_bumbi och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.