K
Vad är effektivast av att myselda med lite ved i taget hela dagen eller att fylla kaminen och elda intensivt under någon timme?

Samma mängd ved.. Contura kamin med värmelagringsmagasin.

Tomture61
Beror nog på vilken kamin du har , plåtkamin eller en bjässe på 1500 kg .
Om huset är utkylt och du vill värma upp det snabbt .

Vill du underhållsvärma rummet så är intensivelda i en timma helt fel , troligtvis försvinner den mesta värmen ut i skorstenen + kaminen tar stryk .

Normalt är det inte möjligt att elda på ett vettigt sätt hela dagen utan att det blir alldeles för varmt inne. Man skall elda så att det inte blir massor av sot i kaminen. Och när det är varmt inne så slutar man elda i stället för att elda långsamt.

Eldar man med torr ved så är det inget problem med sotbildning i kaminen, ev på glasluckan men försök att hålla draget uppe så pass att det inte svärtas, Ska man elda långsamt med ved (för att hålla värmen) så ska man lägga två vedträd parallellt. Peta ihop dem eftersom dom brinner isär. Bra ved för detta är björk.

K
Vi har en Contura 790T enligt bild:
Contura 790T vedeldad kamin med öppen eld och synliga lågor bakom glaslucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi kör ofta en heldags myseldning på helgen, vi tänder brasan på morgonen och låter den brinna hela dagen, därav min fråga. Vi har den i ett stort rum, med öppning upp till ovanvåningen och jag upplever inte att det blir obehagligt varmt.

Upplever inga problem med sot, inte ens på luckan.

Min strategi har varit att inte öppna luckan förrän jag har en glödbädd och sedan lägger jag på ett vedträ som får ligga tills det är glöd igen. Spjället ca 30% öppet enligt instruktion för att "elda långsamt".

Det går ju en del ved på en sådan heldag, därav min fundering på om det hade varit effektivare att elda den snabbt och intensivt, men jag tolkar era svar som att det inte spelar någon roll och att slitaget på kaminen blir mindre vid lägre intensitet

P
det skall eldas lugnt från början så att pannmuren blir varm sedan så är det ingen fara med att elda hela dagen.

Jag eldar hellre så än att elda hett för att sedan sluta och behöva tända om..
Nä, anpassa mängden ved och kör med öppna spjäll.

vi eldar upp till 23 grader inomhus innan vi låter det sjunka i mängd för att elda hela dagen, då har vi ca 28% luftfuktighet inne och 21-22 grader vid vägg.

K
Maskintok skrev:
..
Nä, anpassa mängden ved och kör med öppna spjäll.
Men med öppna spjäll brinner det ju jättekraftigt och fort?

P
K Kallebo skrev:
Nja inte så fort tycker jag.
Men kraftigt ja, det ger dock en bra förbränning.
Det är därför man anpassar mängden ved, inte spjällen..

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Tomture61
K Kallebo skrev:
Kolla eldningsinstruktionerna för din kamin .
https://www.contura.eu/sv-se/kaminer/taljstenskaminer/Contura-790T-_-3625

I min Contura 26T får jag sot på glaset om jag kör med 30% öppet spjäll , kollar också hur plattorna i eldstaden ser ut efter eldningen (rena eller sotiga)
Själv kör jag 2st inlägg efter varann , 2 ggr om dagen , om tid finns :D
Blir för hett i rummet annars .

• Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.