Ekens densitet medför säkert också till långsammare torkning.
Jag får betydligt mindre aska vid eldning av ek än andra träslag. Kan tyckas att ett högdensitetved borde ge mer aska, men så är det inte.

• Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Gamla kakelugnsmakare brukar säga att man skall undvika ek i kakelugnar då de riskerar att bli för varma och spricka. Modernare kaminer har inte detta problem, så båda påståendena är korrekta. Allt beror på vad man har att elda i.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Oberonde av träslag använder jag ved som torkat ett år utomhus med regnskydd. Eldar bara i Keddyinsatser.
Men torktid varierar beroende av hur mycket som det blir varje år och används. Och att använda blandat löv och barr.

• Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotant skrev:
Gamla kakelugnsmakare brukar säga att man skall undvika ek i kakelugnar då de riskerar att bli för varma och spricka. Modernare kaminer har inte detta problem, så båda påståendena är korrekta. Allt beror på vad man har att elda i.
Mitt "troende", enbart utifrån hur jag ser att det brinner i kamin, är att man då lagt in för mycket ekpinnar i varje brasa. Lägger man tre pinnar som får ta sig genererar det mera värme än en två pinnar.
Kakelugnen är ju keramiskt uppbyggd som helhet och ska generellt eldas lugnare.

Min erfarenhet är att kodrika trädslag ger mer sot i en skapligt ny kamin.
I min keramiska vedpanna har jag aldrig märkt någon skillnad.
Mycket lite sot oavsett.

Brukar alltid blanda ekved med annat, brinner mer lagom då. Gran och lättare trädslag är bra att starta elden med.
Sedan kan man lägga in tex ek.

Mycket ekved på slutet ger en mer stenkolsliknade glödbädd. Stor skillnad på lättare trädslag!

Cheesen
Ek och Ask är det absolut häftigaste jag stoppat i någon kamin... Tältspisen har haft eldrött rökrör två gånger.. ena gången av Ask och andra gången av Ek... snickeritorrt var det dock båda gångerna. Testat samma sak med snickeritorr furu... inte ens i närheten av energin.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Ek och Ask är det absolut häftigaste jag stoppat i någon kamin... Tältspisen har haft eldrött rökrör två gånger.. ena gången av Ask och andra gången av Ek... snickeritorrt var det dock båda gångerna. Testat samma sak med snickeritorr furu... inte ens i närheten av energin.
Det var ju sporten i lumpen. Vem som kunde få rökröret att glöda närmast taket/tälttallriken. :) Det var inte med ekved utan bara hårt eldande.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Cheesen
imported_Benno imported_Benno skrev:
Det var ju sporten i lumpen. Vem som kunde få rökröret att glöda närmast taket/tälttallriken. :) Det var inte med ekved utan bara hårt eldande.
Ja men den tältspisen räknar jag inte... Har en Laxen klassisk tältspis.

arneri68 arneri68 skrev:
Ekens densitet medför säkert också till långsammare torkning.
Jag får betydligt mindre aska vid eldning av ek än andra träslag. Kan tyckas att ett högdensitetved borde ge mer aska, men så är det inte.
Jag upplever väldigt lite aska av granved. Kan elda en fredag till söndag utan att aska av med gran, men kör jag med mycket björk blir det mycket mer aska bara på två dagar. Kanske är lite inbillningar men så tycker jag min spis funkar.

A AndersS skrev:
I Korpilombolo, om du bor där, är väl ek ovanligt. Förr sa man att ekens utbredning slutade vid Dalälven.
Tycker att all glöd är ungefär lika het, lägger man in mycket blir det större massa som glöder och lägger man in mindre blir den en mindre glödhög. Så jag "tror" att glödhögens storlek betyder mera än vad det är för trädslag gällande temperaturen.
Ek finns upp till Örnsköldsvik numera. Dock enbart spridda bestånd som spritt sig från odlade träd.

Min morfar hade en stor ek i trädgården i Västerbotten. Jag tror dock inte att det grodde några ollon från den. Den var nog rätt ensam.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
A AndersS skrev:
I Korpilombolo, om du bor där, är väl ek ovanligt. Förr sa man att ekens utbredning slutade vid Dalälven.
Korpilombolo är ett fint ortsnamn. ;)
Vi är självförsörjande på bl.a ekved i villaträdgården, som ligger lite längre söderut. Nu senast råkade en tall ut för några frakturer pga tung blötsnö.

• Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Tabell visar askhalt i procent för olika träddelar: björk, tall, gran. Highest in grenar och bark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag vet bara att min blandved i kaminen ger ca 5-10L aska / kbm ved.

Angående aska så blir det mera om man eldar bitar med mycket bark

• Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Kalle B Kalle B skrev:
Angående aska så blir det mera om man eldar bitar med mycket bark
Barken är oftast energirikare än stamveden, men tallgrenar är nog energirikare än själva stammen då densiteten är högre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.