Köpt hus, Albin ved/el-panna. Förra ägare eldade med ved men slutade på grund av åldern. Orkade inte längre med allt arbete. OK, så nu är det min tur att sätta mig in i hur det här monsteret funkar.
Första bild visar skorstenspjället:

Handtag till skorstenspjället på en blå Albin ved/el-panna mot en vägg med gammalt tapetmönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är handtaget till skorstenspjället: Handtag till skorstenspjället på en Albin ved/el-panna mot en brun kakelvägg.
Skapa konto

Inuti brännkammaren finns et spjäll som ser ut att gå direkt ut i skorstenen: Närbild på ett slitet skorstenspjäll i en vedpanna.
Skapa konto

Här är spjällets handtag: Handtaget till skorstenspjället på en Albin ved/el-panna, närbild mot en dammig metall yta.
Skapa konto

Det finns tre luckor: Nedre delen av en Albin ved/el-panna med reglage, dragregulator och tryck/temp mätare synlig.
Skapa konto

Översta luckan har någon sorts innställbar dragregulator. Handtag till skorstensspjället på en Albin ved/el-panna med kedja och fjädermekanism.
Skapa konto

Till sist finns en temp/tryck mätare: Del av en Albin ved/el-panna med en temperatur- och tryckmätare vid sidan av en lucka med handtag.
Skapa konto

Frågan är,-hur ställer man in allting när man eldar, och vad mäter temp/tryckmätaren? Trycket vet jag, men tempen? Mäts vattentemp eller rökgas temp?

R
Inget svar , ska försöka ge lite info
Bild 7 Det är en kombinerat instrument tryck i systemet och temp på pannvattnet
Bild 1 och 2 skorstensspjäll som kan regleras för ett bra drag i förhållande till elden , full öppen full fart och tvärtom
måste kännas av under eldning
Bild 3 och 4 Du får titta om det stänger till uppe och röken ska vända och gå nere , även den justeras under eldning
Bild 6 Ett spjäll som stänger och öppnar på panntemperaturen och kan ställas med den svarta ratten , ställes in under eldning när pannan kommer upp i ca 90 C ska den luckan stänga

Eftersom dragluckan sitter överst så måste det vara omvänd förbränning.
När man tänder måste det övre spjället vara öppet tills man får bra fyr och drag i skorstenen.
När man ska lägga i mer ved får man oxå Öppna övre spjället så röken dras ut direkt till skorstenen, annars ryker det fram. När övre spjället är stängt måste röken gå en längre väg via en kanal till det nedre spjället och får då längre tid på sig att avg värme till pannan.

Tack för svar.
Proveldade lite i går, bara några pinnar. -Vilcket klent drag. Tempen på termometeret steg från 25 till 45 grader på ett ögonblick.
Tempen var fortfarande 40 grader när jag klev upp i morse.
I dag kollade jag en lucka i botten av skorstenen. Tätpackad med aska så jag dammsugade rent där inne.
Proveldning nummer två, och vilcket drag det blev. Lågorna sögs ner i rosteret som om det vore en dammsugare monterat i skorstenen. Tempen steg till 50 grader innan veden tog slut. Översta luckan (med ratten) fullt öppen, mellersta halvt skruvad ut. Det tycks brinna bra och rent. Sotaren får komma och titta på skorstenen förän jag eldar på riktigt samt att jag får göra rent där inne. Jo, det här är underförbränning.

Hur är det med vatten i systemet?
Man kan inte se skalan på mätaren för tryck/vattenpelare men den ser ut att stå i ena ändläget. "tomt"??

Tomt? -Ingen aning. Det enda jag vet med säkerhet är att det finns vatten i det övriga systemet.
Alla element på övervåningen har jamn värme och jag har fyllt på vatten tills det kom vatten ur skvaller-röret.
Vattenpelarmätaren på elpatronen visar korrekt vattenpelarhöjd (0,4 bar-öppet system).
Antingen så funkar inte vattenpelar-mätaren på vedpannan, eller så finns inget vatten i vedpannans tank eller så finns det nån sorts ventil som inte öppnar förän tempen har kommit upp på en viss nivå.
Om du tittar på ritningen så fylls vatten på med den ratten som mäter 26 grader. Röret går ju in i vedpannan så det borde vara vatten i denna tank också, förutsatt att röret inte går rakt utanom och direkt upp i elpatronen.
Jag gjorde ritningen för att få en ide om det finns förbindelse mellan elpatronen och vedpannans vattentank med att mäta temperaturer på alla rör, och som du ser så är tempen på returen på elementen lika med båda rör som går från elpatronen till vedpannan. Betyder det att det är öppen förbindelse mellan elpatronen och vedpannan? -Jag är inte säker men det verkar så.
En annan ting är att tempen på vedpannan inte sjunker snabbt när man slutar elda. Den sjönk bara 5 grader i natt, och i dag gick den upp i 50 grader när jag eldade och är fortfarande 50 grader 4 timmar äfteråt.
Det jag kann försöka är att elda till tempen på vedpannan kommer upp i 60 grader. Tempen på elpatronen är nämligen 55 grader och om elpatrontempen börjar öka till 60 grader så vet jag att det är förbindelse til vedpannan och det finns vatten där. Men,-det borde ju vara samma temp på dom två termometrarna om allt är som det skall vara . . . inte vet jag . . .
Handritad skiss av värmesystem med elpatron, vedpanna, rör och temperaturangivelser.
Skapa konto

Redigerat:
E emtor skrev:
Vattenpelarmätaren på elpatronen visar korrekt vattenpelarhöjd (0,4 bar-öppet system).
Då är det nog bara mätaren på pannan som är trasig.
Att det är 38 grader vid curkulatinspumpen är lite skumt. Förr satt pumpen ofta på returen och element i schemat har 27 graders returtemp.
Returtemp vid schunt är oxå hög.

Men har du vara mätt utanpå rören så sprids/leds värmen av metallen i rören. Med kopparrör till en shunt i mässing är hopplöst att mäta temp på rören. Järnrör leder inte värme lika bra. Kan funka hjälpligt, anpassa temperaturen till vattnet i röret alltså, efter 10-20cm.

Vad är det för shunt och elpatron? Ta lite bilder så kanske någon känner igen grejerna.
Tre anslutningar på elpatronen är skumt.

Bra att du gör ett schema på systemet. Kan du inte följa rören lite mer så du ser hur det verkligen är kopplat?

R
Har du direkt ut till elementen eller har du någon acktank med i systemet , ser ut att fattas en del kopplingar mellan element och pannor på ritningen
Shunten är med den kopplingen nog en 4 vägs eftersom det finns en ut (fram ) och en in (retur ) men svårt att se , mer info om rören behövs

Tror inte det finns någon acktank.
Det är inte mycket utrymme inne i pannrummet, att fota är en mardröm. Har gjort två ritningar istället.
Den ena visar vedpannans front och elpatronens sida. Den andra visar elpatronens front.
Ratten "X" öppnar för vatten in på tanken (elementen).
Det finns en ventil som inte syns på ritningarna. Den befinner sig nere i golvet inuti ett plaströr som är gjutet i golvet .
Denna ventil har inget ratt men en fyrkant man kann skruva på. Se sista bilden.
Ratten vid säkerhetsventilen efterfyller vatten på beredaren efter behov.

Min granne, en äldre mann, har sett efter huset när förra ägaren inte har bott där på vintern.
Om det hade varit nåt fel på systemet tror jag grannen hade sagt till mig. Tvärtemot så säger han att båda huset och pannsystemet är OK. Den förra ägaren var grannens släktning och grannen är en mycket nogrann mann som nog har sett efter med ljus och lykta. Om nåt varit fel tror jag grannen ville ha upptäckt det.

Handritad skiss av en vedpannas front och en elpatrons sida med märkningar och komponenter.
Skapa konto
Handritad schematisk ritning av vedpanna och elpatron med anmärkningar och reglage.
Skapa konto
Värmerörsinstallation med ventiler märkta "X" och "VENTIL", samt etiketter "UPP TILL PUMP" och "Till punkt B".
Skapa konto

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.