Och så undrar en del varför sjukdom som cancer ökar varje år…
 
  • Haha
Härryda2015
  • Laddar…
Ökar verkligen cancerfallen i Sverige? Källa till påståendet, tack.

Det var många fler som eldade sopor hemma för 50 år sedan, det kan jag lova! I min kommun hade man inte ens sophämtning på landsbygden förrän i början på 1970-talet. Gissa vad som hände med soporna som folk var tvungna att ta hand om själva?
 
  • Gilla
Putt och 3 till
  • Laddar…
I grannkommunen måste vi ha sopkärlen. Det har framkommit när innevånare önskat vara utan bruna tunnan eftersom de komposterar och återvinner i princip allt som annars skulle ha hamnat i den men fått nej. Så den kostnaden kommer man ändå inte undan.

Gissar lite men jag tror att klimatet tjänar på att vi återvinner det som går och att det är bekvämt att elda hemma och slippa turen till återvinningsstationen
 
A Avarell_Dalton skrev:
I grannkommunen måste vi ha sopkärlen. Det har framkommit när innevånare önskat vara utan bruna tunnan eftersom de komposterar och återvinner i princip allt som annars skulle ha hamnat i den men fått nej. Så den kostnaden kommer man ändå inte undan.

Gissar lite men jag tror att klimatet tjänar på att vi återvinner det som går och att det är bekvämt att elda hemma och slippa turen till återvinningsstationen
Hos oss får man välja bort bruna tunnan men då ÖKAR avgiften markant. Så den får stå kvar. Nästan tom. I övrigt hamnar all kartong i pannan.
 
  • Gilla
Avarell_Dalton
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ökar verkligen cancerfallen i Sverige? Källa till påståendet, tack.
Jag blev också nyfiken på svaret och hittade socialstyrelsens statistik 2020.

Antalet nya cancerfall, både räknat som antal individer och antal tumörer har ökat sedan 1970, medan mortaliteten sjunkit något.
Vill man diskutera cancerepidemiologi så görs det annars bäst i en ny, eller befintlig, tråd då det är ett omfattande och invecklat ämne.

Jag tror man med säkerhet kan konstatera att vedeldning har negativa hälsoeffekter och att dessa påverkas av vad som eldas och hur det renas. Eftersom reningen är begränsad (obefintlig) i privata eldstäder är det rimligt att man är försiktig vad man eldar med. Riktlinjen "bara obehandlat naturmaterial" verkar vettig då detta åtminstone har ett mycket lågt innehåll av kemikalier (förutom sådana som tagits upp från marken under trädets livstid). Även tidningar och wellpapp bör man vara sparsam med, dels bildar de mycket aska och innehåller tillsatta ämnen (trycksvärta, lim) men främst verkar det resurseffektivt att återvinna (särskilt wellpapp).
 
  • Gilla
leifa.k
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Hos oss får man välja bort bruna tunnan men då ÖKAR avgiften markant. Så den får stå kvar. Nästan tom. I övrigt hamnar all kartong i pannan.
I vår kommun kan man välja bort den bruna tunnan om man har egen kompost. Sophämtningen blir då billigare.
 
Keiller Keiller skrev:
I vår kommun kan man välja bort den bruna tunnan om man har egen kompost. Sophämtningen blir då billigare.
Det vore det rimligaste och inte som hos oss där man straffas.
 
john68 john68 skrev:
Det vore det rimligaste och inte som hos oss där man straffas.
Kommunen tjänar ju på att de får ta emot matavfall som blir biogas. Därför premierar vissa kommuner de som lämnar. Väljer man att ha egen kompost för matavfall tar de ut en anmälningsavgift.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Kommunen tjänar ju på att de får ta emot matavfall som blir biogas. Därför premierar vissa kommuner de som lämnar. Väljer man att ha egen kompost för matavfall tar de ut en anmälningsavgift.
Fast vårat matavfall transporteras till annat län, tyvärr
 
Så är det många gånger, och kommuninnevånarna har i regel inte en susning. Innehavaren av sitt sop, kompost o återvinningskärl tror att det tas hand om i kommunen, men icke. Det är så stora pengar i olika typer av sopor så det handlas med dom, en del kommuner har inte råd? Till vårat lilla värmeverk så får vi numera sopor från Norge. Tidigare fick vi sopor från Irland o England. Vi får betalt för att elda upp deras sopor med bra rökgasrening. Till större värmeverk i Sverige så har det importerats sopor från Italien bla.

Tror ni att det tar stopp här?
Nej. Vi eldar sopor så mycket vi hinner, överskottsenergin kyler vi bort på bakgården där det inte "syns" från framsidan..

Utsläpp. Det finns grovt 2 utsläpp. Till luften och så har vi bottenaskan. Ha det ; )
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Den stora skillnaden är väl att fjärrvärmeverket har ganska mycket rening av avgaserna och det har man normalt inte hemma i bostaden, så att själv elda sopor ger sämre yttre miljö.
vem fan bryr sig om miljön i detta läge?
Det har ju föregående regering sett till att vi måste skita i.

brinner det? Kanon! Då eldar vi upp skiten för att hålla oss varma.

Sen kanske jag inte tänker tömma sopkärlet rätt in i brasan själv, men förstå mitt tänk…!
Folk har panik…!
 
  • Gilla
  • Arg
  • Älska
  • Ledsen
ViktorV och 9 till
  • Laddar…
R Robin Lindberg skrev:
vem fan bryr sig om miljön i detta läge?
Det har ju föregående regering sett till att vi måste skita i.

brinner det? Kanon! Då eldar vi upp skiten för att hålla oss varma.

Sen kanske jag inte tänker tömma sopkärlet rätt in i brasan själv, men förstå mitt tänk…!
Folk har panik…!
Du har uppenbarligen har du inga tankar på att dina barn också ska kunna leva ett bra liv i framtiden. Att medvetet förgifta omgivningen är väl inte det man bör göra, bara för att man är för lat att sätta på sig en extra tröja?
 
  • Gilla
  • Älska
Hasse C och 7 till
  • Laddar…
R Robin Lindberg skrev:
vem fan bryr sig om miljön i detta läge?
Det är såna som du som är orsaken till att vi inte kommer kunna lämna över jorden till våra efterkommande i ett hållbart skick. Du gör mig ledsen
 
  • Gilla
  • Älska
Hasse C och 4 till
  • Laddar…
A Avarell_Dalton skrev:
Det är såna som du som är orsaken till att vi inte kommer kunna lämna över jorden till våra efterkommande i ett hållbart skick. Du gör mig ledsen
Ifall du själv kör privatbil, flyger på semester m.m. så tillhör du nog också den kategorin. Köper du varor som fraktats runt halva jordklotet? Hoppas du inte kastar sten i glashus. Många sådana aktiviteter släpper ut mer skit än lite sopeldning.
 
  • Gilla
Bullebock och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Ifall du själv kör privatbil, flyger på semester m.m. så tillhör du nog också den kategorin. Köper du varor som fraktats runt halva jordklotet? Hoppas du inte kastar sten i glashus. Många sådana aktiviteter släpper ut mer skit än lite sopeldning.
Om alla gör så gott vi kan är det milsskilnad mot de som skiter i klimatet. Vad jag gör för klimatet kan folk bara spekulera i. Skulle jag berätta så skulle jag bara få skit för det jag inte gör så jag avstår till skillnad från de som säger att de skiter i det, jag är bättre än dem, garanterat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.