Nissens Nissens skrev:
Ja, men vad kom de fram till då?
Bättre att du frågar TS än mig.

Nissens
Demmpa Demmpa skrev:
Bättre att du frågar TS än mig.
Det var ju det jag gjorde, och då kommenterade du det istället för att låta TS svara… 🙄

• Gilla
Odon1
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det var ju det jag gjorde, och då kommenterade du det istället för att låta TS svara… 🙄
Du frågade om TS har pratat med grannen och att grannen kanske inte vet att TS störs av röken, du frågade inte vad grannen sa och/eller vad det kom överens om.
Det är skillnad på de två frågorna.

Men eftersom TS ställer frågor här efter att TS har pratat med grannen så bryr sig grannen troligen inte om vad TS tycker eller så skiter grannen i vad dom kommit överens om.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag hade en fundering häromveckan gällande eldning på tomt. Jag stör mig inte på att det luktar rök när grannen eldar. Men det som känns lite olustigt är att denna granne har byns bensinstation på sin fastighet i ena änden utav tomten och det eldas på motsatta sidan utav tomten. Avståndet är runt ca. 40-50 meter grovt uppskattat. Vad säger lagen om detta? Någon som vet?
Tänker att avluftningarna för tankarna kan vara en akilleshäl?

Är mest nyfiken, då jag bor precis bredvid bensinstationen.
Och nu när det ändå skrivs flitigt i den här tråden, så passar jag på att fråga tänker jag 🙂

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Demmpa Demmpa skrev:
Du frågade om TS har pratat med grannen och att grannen kanske inte vet att TS störs av röken, du frågade inte vad grannen sa och/eller vad det kom överens om.
Det är skillnad på de två frågorna.
Jösses, min avsikt var att få reda på vad de kommit fram till eftersom det inte framgår någonstans.
Vad är det du är ute efter egentligen???
Demmpa Demmpa skrev:
Men eftersom TS ställer frågor här efter att TS har pratat med grannen så bryr sig grannen troligen inte om vad TS tycker eller så skiter grannen i vad dom kommit överens om.
Troligen??
Kan du sluta att spekulera och låta TS berätta istället???

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Vi får inte glömma att människan har eldat brasor minst sedan stenåldern. Det är något som är helt naturligt för oss. Vi människor har också kunnat föröka oss kraftigt över tid, och spridit oss över jordklotet, trots rökens eventuella skadlighet.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
S surfarn skrev:
vi har en granne som verkar älska att elda. De eldar i deras kamin under hela vintrarna och då och då eldas det även utomhus, mestadels kartonger och mindre bråte. Och igår var det valborg och brasan tändes vid 19? Och de satt fortfarande kvar när jag gick och la mig vid 22. Kruxet är att den allmänt rådande vindriktningen oftast är åt vårt håll. Nu börjar vi ledsna på att det luktar skogsbrand titt som tätt över tomten och även inomhus. Igår stängde jag av frånluftsvärmepumpen för att slippa det värsta inomhus. Och idag fortsätter eldandet. Man borde ju tycka att de borde vara uppmärksamma på vart röken tar vägen men antingen skiter de i det eller så fattar dom inte att rök=äcklig farlig stank. Detta är i ett villaområde i en Stockholmsförort och tomterna är som max 2000 m2. Ibland eldas det utomhus även utanför eldningsveckorna. Själv hade jag skämts om jag dragit igång en brasa och röken drar in över grannens hus. Men vissa verkar inte fungera på detta viset. Är det nått ni byggahusare bryr er om?
Personligen kan jag tycka att dom får elda i sin kamin inomhus under vintern . Naturligtvis ligger det ” rök i luften ” men det går att likställa med andra irritationsmoment, så som skrikiga barn, skällande hundar och gräsklippare. Tyvärr något man ” får ta”.
Vore jag dig skulle jag, för min egen skull, föra dagbok över antalet eldningstillfällen. Är det någon gång i månaden tror jag man får ” leva med det” . Är det nästan varje vecka så skulle jag ta mig ” ett snack ” med grannarna.
Finns det fler grannar som irriterar sig eller är det bara ditt/ ert problem?

• Gilla
Schlangen
  • Laddar…
Så som jag ser det är dina grannar livsnjutare.
Dom ger f#n i dynga så som masked singer, Bingolotto, poskodlotteriet, lets dance, Bode söker fru mm mm mm mm mm mm och väljer att titta på värdens bästa program istället, ELDEN.
All heder åt dom!

Att du ska lida är ju givetvis tråkigt, men det är nog det man får gö om man väljer att ha grannar 🤷🏼‍♂️
Bit i det sura äpplet o gå över till grannen med en kasse bärs istället o titta på den underbara elden är mitt förslag. 😉

W Wae skrev:
I min kommun delar miljökontoret en folder hur och man ska elda, varför och att man ska ta hänsyn till sina grannar.
M Mats_R skrev:
Vi får inte glömma att människan har eldat brasor minst sedan stenåldern. Det är något som är helt naturligt för oss. Vi människor har också kunnat föröka oss kraftigt över tid, och spridit oss över jordklotet, trots rökens eventuella skadlighet.
F Fula ankungen skrev:
Personligen kan jag tycka att dom får elda i sin kamin inomhus under vintern . Naturligtvis ligger det ” rök i luften ” men det går att likställa med andra irritationsmoment, så som skrikiga barn, skällande hundar och gräsklippare. Tyvärr något man ” får ta”.
Vore jag dig skulle jag, för min egen skull, föra dagbok över antalet eldningstillfällen. Är det någon gång i månaden tror jag man får ” leva med det” . Är det nästan varje vecka så skulle jag ta mig ” ett snack ” med grannarna.
Finns det fler grannar som irriterar sig eller är det bara ditt/ ert problem?
Tyvärr finns det många som eldar på fel sätt. Det finns regler hur man eldar för att inte störa grannarna. En del känner inte till det och en del struntar i det. Hänsyn till andra har blivit mer och met ovanligt.

Claes Sörmland
O tempora, o mores

F Fula ankungen skrev:
Är det någon gång i månaden tror jag man får ” leva med det” . Är det nästan varje vecka
Är inte dessa två alternativ nästan lika ofta?

S surfarn skrev:
vi har en granne som verkar älska att elda. De eldar i deras kamin under hela vintrarna och då och då eldas det även utomhus, mestadels kartonger och mindre bråte. Och igår var det valborg och brasan tändes vid 19? Och de satt fortfarande kvar när jag gick och la mig vid 22. Kruxet är att den allmänt rådande vindriktningen oftast är åt vårt håll. Nu börjar vi ledsna på att det luktar skogsbrand titt som tätt över tomten och även inomhus. Igår stängde jag av frånluftsvärmepumpen för att slippa det värsta inomhus. Och idag fortsätter eldandet. Man borde ju tycka att de borde vara uppmärksamma på vart röken tar vägen men antingen skiter de i det eller så fattar dom inte att rök=äcklig farlig stank. Detta är i ett villaområde i en Stockholmsförort och tomterna är som max 2000 m2. Ibland eldas det utomhus även utanför eldningsveckorna. Själv hade jag skämts om jag dragit igång en brasa och röken drar in över grannens hus. Men vissa verkar inte fungera på detta viset. Är det nått ni byggahusare bryr er om?
Ring brandkåren när han eldar utanför eldningsveckor så får han betala och får en tankeställare

G gamlahulta skrev:
Vad i trilskandes knaseri. Eldande grannen kan inte hjälpa att du valt frånluftsvärme. Alla andra värmesystem drar inte in ute luften om jag nu inte missar något system.
Alla hus har luft som kommer in och går ut på något sätt, annars skulle den ta slut :)

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.