F fribygg skrev:
Det uppskattas tydligen inte att man diskuterar TS värmepump i den här tråden, anses tydligen så allvarligt att tråden delades.
Det är väl bara bra att man håller nere sidospåren och fokuserar på TS frågeställning. Sidospår (som t.ex. detta) leder aldrig till svar på frågor eller lösningar på problem, bara till att trådarna växer tills de är oöverskådliga. Bra rutet av moderatorn.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
G gamlahulta skrev:
Eldande grannen kan inte hjälpa att du valt frånluftsvärme. Alla andra värmesystem drar inte in ute luften om jag nu inte missar något system.
Du missar att alla hus som har en normalt fungerande ventilation drar in utomhusluft. Är den då förorenad blir luften inomhus normalt också förorenad.

Vilket värmesystem TS har ska vi släppa av flera skäl, detta bland andra.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Frånluftsvärmepumpen är en del av ventilationssystemet (FX-system).

Man bör kunna ha sitt F/FT/FX/FTX-ventilationssystem igång 24/7 utan att direkt störas av grannen.

Vid tex vissa VMA så går dom ut med att man ska stänga fönster/dörrar/ventilation just för att man inte ska få in så mycket av röken i bostaden.
Oj missförstått FX systemet förlåt.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Du missar att alla hus som har en normalt fungerande ventilation drar in utomhusluft. Är den då förorenad blir luften inomhus normalt också förorenad.

Vilket värmesystem TS har ska vi släppa av flera skäl, detta bland andra.
Är ingen expert fel av mig.
 
  • Haha
Sthlm_
  • Laddar…
ClasseClas
G gamlahulta skrev:
Vad i trilskandes knaseri. Eldande grannen kan inte hjälpa att du valt frånluftsvärme. Alla andra värmesystem drar inte in ute luften om jag nu inte missar något system.
BBR-kraven på ventilation i hus byggda efter år 2000 ca är 0.35 l/m2/s vilket i praktiken innebär att kravet är att luften byts fullständigt varannan timme oavsett teknisk lösning. Det är inget knaseri. Det kan vara väldigt många som drabbas i ett villaområde av en självupptagen eldare.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
BBR-kraven på ventilation i hus byggda efter år 2000 ca är 0.35 l/m2/s vilket i praktiken innebär att kravet är att luften byts fullständigt varannan timme oavsett teknisk lösning. Det är inget knaseri. Det kan vara väldigt många som drabbas i ett villaområde av en självupptagen eldare.
Men tycker du @ClasseClas att det passar under den nuvarande trådrubriken "Elda brasa utomhus i villaområden" efter att moderatorn delat tråden.

Att braselda ris i trädgården enligt de kommunala reglerna om eldningsveckor och liknande är ju ok om man visar hänsyn till grannarna, att elda sopor och spånskivor är INTE okej.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Men tycker du @ClasseClas att det passar under den nuvarande trådrubriken "Elda brasa utomhus i villaområden" efter att moderatorn delat tråden(

Att braselda ris i trädgården enligt de kommunala reglerna om eldningsveckor och liknande är ju ok om man visar hänsyn till grannarna, att elda sopor och spånskivor är INTE okej.
❤️❤️❤️❤️❤️
 
Det är samma typer av människor som alltid lyckas störa sina grannar är min spaning.
Människor som har svårt att ta till sig samhällets oskrivna regler och som aldrig förstår sin del av en konflikt.
Som någon tidigare skrev så bryter de flesta nästan ryggen av sig för att vara alla till lags men tyvärr har en alltför stor del av befolkningen dragit nitlotten i det genetiska lotteriet.

Många vill hävda sin rätt att säga och göra saker som med tiden har blivit oacceptabla och vägrar ändra sitt beteende och ordbruk. Det visar mest på oförmåga att ta till sig ny information och tolka nuvarande gällande sociala regler = Egoist.
Dessa förstår tyvärr oftast bara maktspråk, höjda röster och myndighetsingripande.
Det leder tragiskt nog ofta hos denna persontyp till rättshaveristiskt beteende pga oförmåga att analysera vad orsaken till den uppkomna situationen är.

I TS fall hade det fungerat bättre med att gå över och enkelt säga- Nu får du för fan sluta elda för röken är helt olidlig för oss andra. (Jag inser att man i detta fall måste ha stöd av lokala eldningsföreskrifter, men har nog de flesta kommuner)
Fortsätter eldandet tar man det med kommunen och förhoppningsvis riktar vederbörande eventuell ilska mot dom..
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Tala med grannen bara.

Själv brukar jag alltid kolla vindriktningen innan jag tänder upp en eld
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Kolla med kommunen vad som gäller för just din kommun. I min kommun, Täby, får man elda trädgårdsavfall 1 oktober till 30 April. Man får inte elda spånskivor, plast etc. I en braskamin bör man inte elda oftare än 2 ggr per vecka, max 4 timmer per gång. Det låter som att din granne eldar utöver dessa regler, men det kan ju skilja sig åt mellan kommunerna.
 
Nissens
S surfarn skrev:
vi har en granne som verkar älska att elda. De eldar i deras kamin under hela vintrarna och då och då eldas det även utomhus, mestadels kartonger och mindre bråte. Och igår var det valborg och brasan tändes vid 19? Och de satt fortfarande kvar när jag gick och la mig vid 22. Kruxet är att den allmänt rådande vindriktningen oftast är åt vårt håll. Nu börjar vi ledsna på att det luktar skogsbrand titt som tätt över tomten och även inomhus. Igår stängde jag av frånluftsvärmepumpen för att slippa det värsta inomhus. Och idag fortsätter eldandet. Man borde ju tycka att de borde vara uppmärksamma på vart röken tar vägen men antingen skiter de i det eller så fattar dom inte att rök=äcklig farlig stank. Detta är i ett villaområde i en Stockholmsförort och tomterna är som max 2000 m2. Ibland eldas det utomhus även utanför eldningsveckorna. Själv hade jag skämts om jag dragit igång en brasa och röken drar in över grannens hus. Men vissa verkar inte fungera på detta viset. Är det nått ni byggahusare bryr er om?
Har du provat att prata med grannen?
Inte säkert de vet om problemet om ni inte säger något…
Kanske kan en högre skorsten hjälpa tex?
 
Claes Sörmland
@Nissens
S surfarn skrev:
Iaf så har jag pratat med grannen om detta. Några gånger :) han är trevlig och jag med men han verkar gillar att elda och vårt hus ligger i den oftast rådande vindriktningen en bit högre upp på en kulle.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B Björkskär skrev:
I TS fall hade det fungerat bättre med att gå över och enkelt säga- Nu får du för fan sluta elda för röken är helt olidlig för oss andra.
Nissens Nissens skrev:
Har du provat att prata med grannen?
Inte säkert de vet om problemet om ni inte säger något…
Kanske kan en högre skorsten hjälpa tex?
TS har pratat med grannen några/flera gånger, se inlägg 10,
S surfarn skrev:
Iaf så har jag pratat med grannen om detta. Några gånger :) han är trevlig och jag med men han verkar gillar att elda och vårt hus ligger i den oftast rådande vindriktningen en bit högre upp på en kulle.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
ClasseClas
F fribygg skrev:
Att braselda ris i trädgården enligt de kommunala reglerna om eldningsveckor och liknande är ju ok om man visar hänsyn till grannarna, att elda sopor och spånskivor är INTE okej.
Precis och om man klarar av att elda.
 
Nissens
Demmpa Demmpa skrev:
TS har pratat med grannen några/flera gånger, se inlägg 10,
Ja, men vad kom de fram till då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.