20 083 läst ·
58 svar
20k läst
58 svar
Elda brasa utomhus i villaområde
Administrator
· Skåne
· 8 665 inlägg
TS kan prova att prata ihop sig med några grannar och hostande gå in på eldarens tomt nästa gång han eldar och fråga vad han håller på med, med panik i blicken, och säga att så kan han inte göra. Någon ska ha astma och ha fått hela sin ovanvåning fylld med rök.
Det funkade på oss den gången vi provade att elda skräp i utomhuskaminen som fanns här när vi flyttade in. Det var jättepinsamt. Vi eldade aldrig mer där och tog bort kaminen.
Det funkade på oss den gången vi provade att elda skräp i utomhuskaminen som fanns här när vi flyttade in. Det var jättepinsamt. Vi eldade aldrig mer där och tog bort kaminen.
Man kan gå längre och erbjuda grannen att ta hand om det han vill ha uppeldat. Det kan kanske låta som ett nederlag men det kan lösa problemet.KristinaRT skrev:
Det finns ju en anledning till att det finns regler för hur höga skorstenar skall vara…
Att det eldas i en braskamin under vintern är bu en sak, men att elda skräp skall man inte behöva stå ut med…
Jag rekommenderar också ett samtal m grannen men utan anklagelser därdu redogör för hur NI upplever situationen.
Men är det inte så att de här pyrande grannarna ofta älskar att att elda? Det har således inte så mycket med att göra att de inte kan åka bort med skräpet lika gärna, de tycker det är kul att pilla i elden helt enkelt.
Jo, i detta fall är jag säker på att det handlar om att det är mysigt att elda, och det är det ju. Minns när jag var grabb på landet, det var ju kul att elda. Roligast var att lägga på en riktig granruska eller kanske en spånskiva 😬, då blev det fart. Och sen leka lite med glöden när det brunnit klart och kanske göra pinnbröd. Men även där var det en granne med mekanisk ventilation som brukade bli lite irriterad så vi eldade inte när det blåste åt hans håll. Och tomterna var stora och många invånare var bara sommargäster.Claes Sörmland skrev:
Jag trodde att beteendet att elda gärna blöta löv i en tunna var kopplat till 30-talister och 40-talister - och därmed skulle försvinna med tiden - men jag har förstått att det är närmast en genetisk egenskap/defekt som drabbar alla åldrar.Claes Sörmland skrev:
Så länge man eldar ren torr ved med ordentligt med gott om luft innomhus och håller sej till kommunens regler för 'eldningsveckor' när det gäller ris och liknande i trädgården är det nog inget speciellt man bör beakta, det räcker nog med vanl sunt förnuftS surfarn skrev:
Är din granne lika obetänksam nu som du själv var som grabb tycker jag absolut du ska säga ifrån, det är inte okej att elda brasor med spånskivor och andra sopor i villaområden.S surfarn skrev:
I min kommun delar miljökontoret en folder hur och man ska elda, varför och att man ska ta hänsyn till sina grannar.S surfarn skrev:vi har en granne som verkar älska att elda. De eldar i deras kamin under hela vintrarna och då och då eldas det även utomhus, mestadels kartonger och mindre bråte. Och igår var det valborg och brasan tändes vid 19? Och de satt fortfarande kvar när jag gick och la mig vid 22. Kruxet är att den allmänt rådande vindriktningen oftast är åt vårt håll. Nu börjar vi ledsna på att det luktar skogsbrand titt som tätt över tomten och även inomhus. Igår stängde jag av frånluftsvärmepumpen för att slippa det värsta inomhus. Och idag fortsätter eldandet. Man borde ju tycka att de borde vara uppmärksamma på vart röken tar vägen men antingen skiter de i det eller så fattar dom inte att rök=äcklig farlig stank. Detta är i ett villaområde i en Stockholmsförort och tomterna är som max 2000 m2. Ibland eldas det utomhus även utanför eldningsveckorna. Själv hade jag skämts om jag dragit igång en brasa och röken drar in över grannens hus. Men vissa verkar inte fungera på detta viset. Är det nått ni byggahusare bryr er om?
Det har nog ändå gått ned, lövpyrandet med generationsskiftena. I trakterna här är det en man över 60 som pyreldar typiskt sett. Jag tror den stora nedgången för eldandet kom med millenials övertagande av vuxenvärlden. 80-talistmännen och yngre är mycket mer regelefterlevande än äldre generationers män.ClasseClas skrev:
ChatGPT deluxe på detta svar.B bellman83 skrev:Hej Frustrerade Granne,
Det du beskriver är ett klassiskt exempel på hur små handlingar i grannskapet – som att elda en brasa – kan växa till stora irritationer när hänsynen brister. Och ja, rök är inte bara obehaglig, den påverkar också hälsa, trivsel och i ditt fall till och med inomhusmiljön. Det är fullt förståeligt att du börjar känna dig uppgiven.
När vi bor nära varandra krävs en balans mellan att leva sitt liv fritt och att visa hänsyn. Tyvärr upplever många att den balansen brister när det gäller just eldning, eftersom vissa ser det som en självklar del av sitt liv – något mysigt, naturligt eller traditionsbundet – utan att riktigt reflektera över hur det påverkar andra.
Här är några tankar om hur du kan ta dig vidare:
1. Ta samtalet – innan du spricker. Det kan kännas svårt, men ett vänligt samtal är ofta det bästa första steget. Välj ett lugnt tillfälle. Berätta hur ni påverkas av röken – inomhusmiljön, lukten, och att du till och med stänger av värmepumpen. Undvik anklagelser, fokusera istället på hur det känns för er. Många människor är faktiskt omedvetna om hur långt röken når eller hur störande den är.
2. Hänvisa till fakta och regler. Om samtalet inte leder någonstans, kan det hjälpa att läsa på vad som gäller i din kommun. Många kommuner har tydliga riktlinjer kring eldning, både vad gäller tidpunkter och vad man får elda. Kommunens miljöförvaltning kan vara ett nästa steg om problemen fortsätter, särskilt om det sker utanför tillåtna perioder.
3. Sätt gränser med värdighet. Om du försökt prata och hänvisa till regler utan resultat, har du rätt att ta saken vidare. Du är inte petig – du skyddar din livskvalitet. Att må dåligt i sitt eget hem är inget du ska behöva acceptera.
Slutligen: Det är okej att känna sig irriterad, ledsen eller till och med uppgiven i sådana här situationer. Grannrelationer är viktiga, men det betyder inte att du ska vara tyst när något påverkar dig negativt. Det är fullt möjligt att både stå upp för sin egen hälsa och vara en hygglig granne – och förhoppningsvis kan du hjälpa din granne att inse det också.
Vänliga hälsningar,
Din Psykolog i Villaområdet
Det uppskattas tydligen inte att man diskuterar TS värmepump i den här tråden, anses tydligen så allvarligt att tråden delades.G gamlahulta skrev:
Frånluftsvärmepumpen är en del av ventilationssystemet (FX-system).G gamlahulta skrev:
Man bör kunna ha sitt F/FT/FX/FTX-ventilationssystem igång 24/7 utan att direkt störas av grannen.
Vid tex vissa VMA så går dom ut med att man ska stänga fönster/dörrar/ventilation just för att man inte ska få in så mycket av röken i bostaden.