Hittar bara vaga uppgifter om det lämpliga i att elda plank med spik i en modern vedpanna.
Har kommit över ett par ton plank med en hel del spik i. Frågan är om jag ska sortera virket så jag får helt ren ved till vedpannan och eventuellt eldar vanliga kaminen med ved med spik i. Men har det någon betydelse?

Funderingen kan delas upp i två delar, dels om keramiken riskerar att påverkas, i så fall hur mycket? Bagatellartat eller mer allvarligt? Dels om det existerar någon risk vad gäller pannans fläkt. Fläkten sitter längst uppe på pannan medan eldningen sker nära botten. Pannan är en Nibe Vedex rätt ny.

Jag har personligen svårt att se att det skulle vara några större problem, men aldrig fel att fråga. Rätta mig gärna.

R
Bara elda , blir bara en rackarns massa spik i askan som ska bort , jag kommer över engångspall .
och eldat i 10 år nu med tillskott av pallar
När jag rakar ut askan så skramlar det bra och inte kul med spik i askhögen .
Tömmer upp det i en plastlåda i omgångar och har en magnet ( en sån som dras på utsidan glaset på
akvarium ) , den suger upp all spik och slänger sen i metallåtervinningen

• Gilla
AxelAxel och 1 till
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Bara elda , blir bara en rackarns massa spik i askan som ska bort , jag kommer över engångspall .
och eldat i 10 år nu med tillskott av pallar
När jag rakar ut askan så skramlar det bra och inte kul med spik i askhögen .
Tömmer upp det i en plastlåda i omgångar och har en magnet ( en sån som dras på utsidan glaset på
akvarium ) , den suger upp all spik och slänger sen i metallåtervinningen
Någon nämnde detta men svårt fatta hur det påverkar. Har du en panna med fläkt? Det blir förstås en hiskelig värme och krafter i en vedpanna med fläkt som kan ge 40kw och arbeta i 900 grader.....

R
Ingen fläkt , självdrag ,det är tempen som blir och har ingen betydelse fläkt eller inte
Jag har runt 900 grader strax efter glödhärden och rökgaserna tänder upp i slutförbränningen
Så det är bara att gasa

Det är inte spiken som brinna :D:D

• Gilla
AxelAxel
  • Laddar…
har under större delen av mit liv värmt huset med ved.
och min personliga erfarenhet i frågan är att det beror på hur bra kvalitet det är på keramiken.
detta beroende på att spiken glöder på ett sätt som billig keramik tar mer stryk av.

Tänk bara på att de är jävligt varma väldigt länge.

Nja. Fläkten tar inte skada av spik men keramiken kan fara illa. Jag eldade virke med spik under en period och keramiken slets märkbart snabbare i vår fläktstyrda panna (perifal solo innova) närmare bestämt vidgades spalten där lågorna från primärförbränningen möter sekundärluften och dras ner i slutförbränningsskålen. När jag tittade in i pannan efter eldning låg spikarna och glödde tvärs över luftspalten. Keramiken var ändå på sluttampen så jag tyckte jag kunde experimentera lite. Förutom virke med spik eldade jag även ekved, ibland samtidigt. Med tanke på att det slet så på keramiken så undviker jag helst bådadera numera, med fräsch keramik. Men en o annan pinne med spik eller av ek funkar. Jag blandar med stor mängd annan ved och är noga med att plocka bort eventuella spikar.

• Gilla
Nils-Orvar
  • Laddar…
B burtrask skrev:
och min personliga erfarenhet i frågan är att det beror på hur bra kvalitet det är på keramiken.
detta beroende på att spiken glöder på ett sätt som billig keramik tar mer stryk av.
I TS fall bör man ta hänsyn till att en Vedex troligtvis inte ens har keramik i brännkammaren utan en flambalja i plåt...

Fläkten påverkas inte. Detär keramiken i botten som kan slitas snabbare. Jag tror inte på teorierna om att det blir varmare, utan priblemet är att spikarna orsakar punktlaster.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.