Vår baxi solo panna har börjat bete sig konstigt den sista veckan och vi fattar inte varför?? Man hör hur elden ökar och låter typ wroom, wroom i den (ungefär som man blåser in mer syre i elden) ibland är det precis som det baktänder i pannan under eldningen och det smäller till i pannan och gnistor kommer ut från röret upp till skorsten samt eldningsluckan på framsidan. Riktigt obehagligt. Någon som varit med om detta och eller vet vad felet är?
Kan tyvärr inget om Baxi men när vi hade en gammal skruttig vedpanna betedde den sig så. För mycket primärluft och för högt drag fick jag som förklaring. Då bildas mer brännbara gaser än vad som hinner brinna upp, det bildas gengas som "poffar". Säkert helt fel men hos oss verkade det stämma. Vedluckan var otät så det kom in tjuvluft och ofta övertände hela vedstapeln på en gång inne i pannan. Blev lite bättre med dragbegränsare men inte helt. Helt bra blev det då vi bytte till bergvärme 
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Hej! Troligen pga endera av tre orsaker:
1) felaktig inställning av primär- och sekundärluftstillförseln. Lösning: leta rätt på manualen och följ instruktionerna.
2) keramiken är sönder, ex att spalten som leder lågorna ner till slutförbränningen är för bred. Lösning: byt lämpliga delar av keramiken. Elda i fortsättningen inte för mycket ved med spik i eller enbart ekved.
3) draget är för högt. Lösning: sätt dit en dragbegränsare (tigex funkar perfekt hos mig)
Eller en kombination. Nummer 1 kostar ca noll, nummer 2 kostar ca liten-halvliten slant, nummer 3 kostar ca ganska liten slant.
1) felaktig inställning av primär- och sekundärluftstillförseln. Lösning: leta rätt på manualen och följ instruktionerna.
2) keramiken är sönder, ex att spalten som leder lågorna ner till slutförbränningen är för bred. Lösning: byt lämpliga delar av keramiken. Elda i fortsättningen inte för mycket ved med spik i eller enbart ekved.
3) draget är för högt. Lösning: sätt dit en dragbegränsare (tigex funkar perfekt hos mig)
Eller en kombination. Nummer 1 kostar ca noll, nummer 2 kostar ca liten-halvliten slant, nummer 3 kostar ca ganska liten slant.
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Nja, en sällsynt sorts myt med stort stöd av praktiska erfarenheter isåfall; jag eldade med rivningsvirke med spik under en period. Keramiken i min solo innova slets i rekordfart ner från sliten till helt utbränd. När jag tittade in i pannan i slutet av eldningscykeln låg där en härva med glödande spikar i spalten ner till sekundärförbränningsskålen. Jag kunde kosta på mig att experimentera då, det var ändå dags att byta keramiken.Staffan2000 skrev:
Alternativa förklaringar går ju att tänka sig för att förklara fenomenet, jag ser fram emot en vetenskaplig utredning av myten.
Nu har jag bytt keramik. Tills vidare undviker jag ved med mycket spik i.
Hejsan.
Hur motiverar du att spiken förstör keramiken mer än "elden" i allmänhet. Temperaturen är ju densamma!
Själv har jag konsekvent lagt i lite blandat skrot i min premiumpanna sedan den var ny, just för att bevisa för mig själv att järn inte skadar keramiken, för logiskt sett är det naturligtvis omöjligt!
Staffan
Hur motiverar du att spiken förstör keramiken mer än "elden" i allmänhet. Temperaturen är ju densamma!
Själv har jag konsekvent lagt i lite blandat skrot i min premiumpanna sedan den var ny, just för att bevisa för mig själv att järn inte skadar keramiken, för logiskt sett är det naturligtvis omöjligt!
Staffan
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Järn som är 1000 grader varmt överför mycket mer värme än glöd som är 1000 grader varmt. Jämför det med att bada torrbastu i 100 grader och att bada i 100 gradigt vatten. Så det stämmer teoretiskt till 100%.Staffan2000 skrev:Hejsan.
Hur motiverar du att spiken förstör keramiken mer än "elden" i allmänhet. Temperaturen är ju densamma!
Själv har jag konsekvent lagt i lite blandat skrot i min premiumpanna sedan den var ny, just för att bevisa för mig själv att järn inte skadar keramiken, för logiskt sett är det naturligtvis omöjligt!
Staffan
Så det KAN innebära skillnad i praktiken, men om det gör det är det en annan sak.
Är inte alls insatt men är det inte så att ved med spik oftast kommer från en rivning och då är riktigt tort och kanske lite lim/färg på och det är detta som gör att det blir högre temperatur?
Vet att virket från mina små projekt hemma som har eldats brinner grymt fort.
Vet att virket från mina små projekt hemma som har eldats brinner grymt fort.
Har eldat en del virke med spik i min Baxi men har inte märkt att keramiken slits mera av det men å andra sidan vet man ju inte hur länge den skulle hållit utan spik eldning heller. Jag tror det är ett handhavande fel om keramiken tar skada av spiken man får var lite extra varsam vid ur askningen.
Här ligger en balksko och gottar sig. Har man lite skrot i pannan är det lätt att avläsa förbränningstemperaturen. Bilden är missvisande, temperaturen är mycket högre än den ser ut att vara.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Smide
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Smide
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "balksko"
Balkskor
Balkskor används för att skapa starka och säkra förbindelser mellan två träelement, oftast mellan balkar och stolpar inom konstruktion. De finns i en rad olika storlekar och former, beroende på den specifika tillämpningen. De är ofta
Läs mer
Temperatur teorin tror jag inte på. Men om detärspik i veden så koncentreras vikten av veden på enstaka punkter. Det kan absolut påskynda slitaget på keramiken.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden