B
B b_hasse skrev:
Batteridoktorn har helt helt rätt, och Biltema är ute och cyklar... och deras svar är pinsamma.
Batteridoktorn nollställer BMS så att den funkar igen, dvs kopplar inte förbi den.
Frågan är om funktionen som stänger av BMS efter ett visst antal laddcykler fortfarande finns kvar. Biltema vågar väl inte gå ut med info, för om de säger att den nu är borta så erkänner de indirekt att det är ett ursprungligt fel i alla tidigare levererade batterier.
Kan bekräfta att vi testade detta på två biltema-batteier som lagt av efter 2-3år cyklande. Batterierna fungerar fortfarande, gjorda bara en reset. Inte ens en balansering av cellerna gjorde jag.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
När jag bodde i Göteborg 2010 cyklade jag ofta till jobbet på Mölndalsvägen 30 från Molnvädersgatan, 10 km enkel väg.

Jag använde då en Echoride hopfällbar, det tog typ 30 minuter (snabbare än spårvagn).

Hopfällbar därför att jag tog med den på båten överallt.

Den har motorn i baknavet och tre trampväxlar Shimano, tror den kostade runt 9000 då.

Nackdelen med den är att man måste hålla i styret, släpper man båda händerna så kör man omkull.

Samma cykel har jag cyklat Skagen-Fredrikshamn T&R på ett batteri, men det var på håret att det gick.

Jag har fortfarande cykeln kvar (jag och frugan har varsin likadan) men har inte använt den på flera år....
 
  • Gilla
Grannens Häck
  • Laddar…
Jag är inne på tredje elcykeln. Kör några hundra mil per år fram och tillbaka till jobbet.
1. Billig framhjulsdriven elcykel från Clas Ohlson. Mycket nöjd med den tills den blev stulen. Var snabb. Drev på upp till 28-29 km/h vilket egentligen är lite för mycket.
2. Köpte sedan en ny elcykel med mittmotor från Shimano Steps. Tråkig cykel. Dåligt ax. Kedjan slits snabbt. Nej, mittmotor var inte för mig.
3. Sedan ett år tillbaka kör jag Ecoride Ambassador. Framhjulsdriven med 8 växlar. Damcykel med korg fram. Mycket nöjd med köpet. Cykelglädjen är tillbaka!
 
  • Gilla
maxmsm och 4 till
  • Laddar…
G
Jag har erbjudande om förmånscykel via arbetsgivaren.

Någon som har koll på detta, är det verkligen förmånligt?
 
G Grannens Häck skrev:
Jag har erbjudande om förmånscykel via arbetsgivaren.

Någon som har koll på detta, är det verkligen förmånligt?
Jag räknade på det för några år sedan, då var det förmånligt men bara om man verkligen hade tänkt köpa en sådan cykel ändå. Valfriheten var inte så stor, så jag avstod
 
G
pacman42 pacman42 skrev:
Jag räknade på det för några år sedan, då var det förmånligt men bara om man verkligen hade tänkt köpa en sådan cykel ändå. Valfriheten var inte så stor, så jag avstod
Jag kollar på en Crescent. Den kostar 40tkr i butik och via förmånsleasing betalar jag 28tkr på 3år men då äger jag inte cykel efter 3 år utan måste också köpa ut den. Till vilket pris står ingenstans.
 
G Grannens Häck skrev:
Jag kollar på en Crescent. Den kostar 40tkr i butik och via förmånsleasing betalar jag 28tkr på 3år men då äger jag inte cykel efter 3 år utan måste också köpa ut den. Till vilket pris står ingenstans.
När jag räknade på det så fanns ett restpris i kalkylen. Om jag kommer ihåg rätt så blev cykeln ca 15% billigare än ordinarie nypris. Jag beställde cykeln jag ville ha från Tyskland istället och fick den ca 35% billigare....
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
G
pacman42 pacman42 skrev:
När jag räknade på det så fanns ett trestpris i kalkylen. Om jag kommer ihåg rätt så blev cykeln ca 15% billigare än ordinarie nypris. Jag beställde cykeln jag ville ha från Tyskland istället och fick den ca 35% billigare....
Misstänker att det inte är lika billigt från Tyskland nu med tanke på kronkursen?
 
G Grannens Häck skrev:
Misstänker att det inte är lika billigt från Tyskland nu med tanke på kronkursen?
Säkerligen inte, men Bunnyhop och liknande sajter har ju restcyklar till riktigt bra priser. Så det kan vara värt att titta ändå...
 
  • Gilla
Grannens Häck
  • Laddar…
G Grannens Häck skrev:
Jag kollar på en Crescent. Den kostar 40tkr i butik och via förmånsleasing betalar jag 28tkr på 3år men då äger jag inte cykel efter 3 år utan måste också köpa ut den. Till vilket pris står ingenstans.
Att betala 28k och sedan inte äga cykeln känns som en dålig affär. Av skattetekniska skäl så måste ta ganska ok betalt för att du ska få köpa ut den. Förr i tiden fick man köpa en dator eller en cykel för en symbolisk hundring typ men numera ska de ta ut marknadspris så räkna med att de vill ha minst 10 k i alla fall.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Är du inte rädd för att vara lite olaglig så är ett Bafang mittmonterat kit helt klart mest prisvärt. Finns ibland billiga på blocket. Köpte själv en fjärde häromdan för 4000:- med lite småfix för några hundralappar.

Klår 50.000:- kronorscyklarna i prestanda. Håller även god kvalitet. Har somsagt själv 4 st nu och har aldrig haft problem med någon av dom.

Finns även lagliga 250w kit från Bafang som man kan montera på egen cykel.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
L micke880 skrev:
Är du inte rädd för att vara lite olaglig så är ett Bafang mittmonterat kit helt klart mest prisvärt. Finns ibland billiga på blocket. Köpte själv en fjärde häromdan för 4000:- med lite småfix för några hundralappar.

Klår 50.000:- kronorscyklarna i prestanda. Håller även god kvalitet. Har somsagt själv 4 st nu och har aldrig haft problem med någon av dom.

Finns även lagliga 250w kit från Bafang som man kan montera på egen cykel.
Det är Bafang kit jag har. Dock gick första motorns kontroller sönder. Köpte då både en ny kontroller och en ny motor för att kunna bygga en cykel till för andra eller för mig som extra. Den andra motorns kontroller har nog också nu gått sönder. Dock inte så illa, då det bara verkar vara gasreglage och möjligen hastighetsmätare som inte funkar längre. Så, tyvärr så är min erfarenhet att de inte är så hållbara. Men det är klart, motorn verkar ju hålla länge i sig. Bara kontrollern som strulat. Båda gångerna har det skett på ungefär samma sätt. Gasen funkar inte längre riktigt, utan cykeln börjar gå knackigt. Och när man står still vid rödljus så får den också helt plötsligt för sig att skutta till😱 Dioden på hjulsensorn börjar också fladdra i ljuset för att till slut slockna helt. Men, kopplar man ur fartreglaget så funkar motorn med tramporna. Vet inte om det är fartreglaget som först börjar strula och faktiskt pajar kontrollern, eller om det är tvärt om. Har inte orkat koppla in nytt fartreglage (också då det ju egentligen är olagligt om det driver på även över 6km/h.
 
G Grannens Häck skrev:
Är sugen på elcykel, kan ingenting om detta.

Vad ska jag köpa för att cykla typ 20-30mil per säsong?
Utifrån den informationen kan man väl inte säga så mycket mer än att det kommer att bli dyra mil med den lilla körsträckan. Slår du ut inköpspriset på tio år så hamnar du väl runt hundra kronor per mil.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Max hastighet är 25 km/h, sedan får man ingen hjälp av motorn. Åtminstone på min var dock marginalen nedåt så jag får ut endast 22-23 km/h enligt GPSen. Prova om det är acceptabelt. Det går inte att cykla fortare än så (det går tungt), man kan bara rulla fortare.
Det kan nog vara lite olika. Min ger full hjälp upp till 25 km/h och trappar gradvis av för att helt slå av vid 27,5 km/h. Det går bra att cykla fortare om man vill, det blir obetydligt tyngre än på en vanlig cykel. (Förutom att cykeln förstås är tyngre.)
 
B Bigfoot skrev:
Det kan nog vara lite olika. Min ger full hjälp upp till 25 km/h och trappar gradvis av för att helt slå av vid 27,5 km/h. Det går bra att cykla fortare om man vill, det blir obetydligt tyngre än på en vanlig cykel. (Förutom att cykeln förstås är tyngre.)
Vilken motor har du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.