7 985 läst ·
38 svar
8k läst
38 svar
Elcentralbyte, kan någon höfta ett pris??
Om du har en så pass gammal elistallation så är det inte mycket att fundera på, byt rubbet och installera samtidigt en jordfelsbrytare. Priset kommer att bero på om det ligger rör i väggarna eller om det är utanpåliggande kablar. Elcentral, kablar, strömbrytare, vägguttag och takuttag måste också bytas. Sedan beror det på hur stort huset är. Ex. en lägenhet med infällda rör tar det cir. 8 timmar för att byta allt i samt material kostnaden naturligtvis. Gör detta dagligen. Lycka till!
Vet inte exakt hur gammal elen är men vi har bytt i badrum, och nu nytt på övervåning och i kök. Huset har tre rum till samt källarrum med fjärrvärmepanna. Det mesta är draget i rör i väggar men de var rätt fulla nu så badrummets el ligger synlig genom huset.. huset är på 78kvm + ca 30 kvm övervån. senaste budet är att byta central men inte ingående ledning i huset, den tas till våren när vi kan gräva själva. Får väl skita i att byta kök och byta el istället. Fan.
Låter inte riktigt seriöst att bara byta delar av el installationen. Idag måste alla nya och större ändrade installationer vara skydds jordade. Är dina nyinstallationer skyddsjordade? Man får inte blanda ojordat med skyddsjordat med förbihåll för kök där man kan göra avvikelser. Det bästa och lagliga är att allt är jordat. Tror regeln kom 07. mvh Åke
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Regeln om att alla nybyggnationer/större ombyggnader ska ha skyddsjord överallt kom 1994.Hultgren skrev:Låter inte riktigt seriöst att bara byta delar av el installationen. Idag måste alla nya och större ändrade installationer vara skydds jordade. Är dina nyinstallationer skyddsjordade? Man får inte blanda ojordat med skyddsjordat med förbihåll för kök där man kan göra avvikelser. Det bästa och lagliga är att allt är jordat. Tror regeln kom 07. mvh Åke
Edit: Eller det kanske inte var den regeln du tänkte på?
//Patrik
Om ni öppnar några doslock i den gamla delen, Då kan man lätt se om kabelisoleringen är av plast eller tjärpapp. Är det plast, då kan ni nog behålla den installationen ett tag till. Men är det torkad tjärpapp då är risken stor att det uppkommer problem när ni lossar vägguttag och taklampor under den övriga husrenoveringen såsom målning och tapetsering. Den typen av ledning är det lika bra o byta.ZannaNinna skrev:Vet inte exakt hur gammal elen är men vi har bytt i badrum, och nu nytt på övervåning och i kök. Huset har tre rum till samt källarrum med fjärrvärmepanna. Det mesta är draget i rör i väggar men de var rätt fulla nu så badrummets el ligger synlig genom huset.. huset är på 78kvm + ca 30 kvm övervån. senaste budet är att byta central men inte ingående ledning i huset, den tas till våren när vi kan gräva själva. Får väl skita i att byta kök och byta el istället. Fan.
Jag trådar om en 3:a med stigare från enfas till 5 ledare, kablage till spis, egen matning till kyl/frys och tvättmaskin på en dag själv om det inte är rörstopp. Det inkluderar även byte av vägguttag, tak uttag och strömbryrare samt montage av ny normcentral. Så det borde inte vara en sådan stor kostnad att fixa det lilla huset, kanske en och en halv dagars jobb.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Små grabbar, jag har jobbat i över 30 år med el. Jag kör skliten ur små grabbarbna.. Göra en lgh är så enkelt i med diskmedel i stigaren, bort med centraken, fram med grundfärgerna till dosorna sedan är det baea skoj. Blir lite svettig men det betalar ju kunden för.Det enda som kan ställa til problem är rörstop. Annars är detr bara att köera om man inte är lat
Ja, lyckas man varje gång få upp stigare utan någon annans hjälp, koppla ihop allt, hitta alla kopplingsdosor, isolationsmäta, koppla mätarplatta, kompletera, skriva egenkontroll osv osv under förutsättning att det inte är rörstopp så är det ju bra men jag har då aldrig sen jag slutade min elutbildning -93 stött på en enda elektriker som vågat lova att det sker på 8 timmar (ensam) än mindre klarar av det på 8 timmar (ensam).
Vi har dragit om all el och bytt central i huset, 1½ plan 140 kvadrat + källare. Tjärpappstråd i pappade blyrör. Elektrikern frågade om jag kunde vara hemma och hjälpa till med tråddragningen eftersom det går mycket fortare då. Det tog honom 16 timmar. Jag betalade löpande räkning och material och slutnotan var klart mycket billigare än vi hade räknat med. Vi behöll dock inkommande kabel.
Efter det att han hade dragit om på övervåningen (6 timmar) bad jag om en offert från en större elektrikerfirma om bottenvåning och central. De drog till med två man i en vecka pluss material.
Eftersom det är så svårt att göra en uppskattning på ett sånt här jobb så tror jag att de som lämnar offert drar till så hårt de kan för att inte sitta med skägget i brevlådan. Därför så tror jag att det är bättre att hoppas på att det går bra och låta dem jobba på löpande räkning.
Hoppas det går bra för er!
Efter det att han hade dragit om på övervåningen (6 timmar) bad jag om en offert från en större elektrikerfirma om bottenvåning och central. De drog till med två man i en vecka pluss material.
Eftersom det är så svårt att göra en uppskattning på ett sånt här jobb så tror jag att de som lämnar offert drar till så hårt de kan för att inte sitta med skägget i brevlådan. Därför så tror jag att det är bättre att hoppas på att det går bra och låta dem jobba på löpande räkning.
Hoppas det går bra för er!