Hej!
Vi håller på att renovera vårt hus från 1920 och nu skall vi ge oss på köket. Där sitter hela vårt "elpaket" och för mig är el = grekiska. Nu säger vår hantverkare att vi bör byta elcentral och att vi antagligen måste dra in ny kabel från elskåpet på gatan (dvs gräva upp 16 m av nyanlagd trädgård). Problemet är att han inte ens kan ge ett ca-pris. Han menar att man inte vet hur mycket det drar med sig.
Kabeln in gick antagligen inte att skarva, tjärtråd?
Är det installationen av jfb som ställer till det? (den slår ut och man måste byta all el överallt?)

Är det någon som kan höfta ett pris eller berätta vad det kostat er? Han menar att 10 000 inte räcker men kan inte säga om det kostar 20´, 30´, 40´ eller 50´. eller 100´?

Budgeten är liksom snäv, men det är klart, riskerar man att huset brinner ner får man kanske prioritera detta!

//Sanna

Är elen från 1920-30-talet så är det nog lite prio på att få det bytt.

För att försvara din elektriker lite så är det ofta väl lite svårt att säga ett pris, speciellt om det bara är en vanlig montör som är ute hos kunden. Vi har oftast ingen jättestor koll på vad saker och ting kostar, firman som sköter om det. Vi kan ha ett hum, men det vill man inte gärna lämna som svar utifall kunden misstolkar och tror att det är vad det kommer att kosta eller nåt.

När det gäller ett så pass omfattande jobb så tycker jag att du ska ta in offerter från några elfirmor.

Finns säkerligen någon här också som kan säga ett ungefärligt pris, men...

//El-Putte

Redigerat:
Nej det är elektrikern som ska göra jobbet som vägrar ge pris. Måste ha detta gjort helst nästa vecka så det blir nog svårt att hitta en annan elektriker... =/

Det är ju svårt att säga för det beror ju som sagt på förutsättningarna och hur pass avancerad installation ni tänkt er.

Ska ni byta all el?
Ska ni behålla delar av den gamla installationen och bara åtgärda de fel som finns?

Gräva osv. vet jag inte vad det kan landa på men byte av elcentral & avhjälpning av felet bör inte kosta mer än 8-10.000 men sen tillkommer ju nyinstallationen i köket & grävarbete samt arbetet med eventuellt nytt mätarskåp.

Men jag skulle rekommendera samma som Patrik_Hed, en installation från 1920 har nog gjort sitt

Edit: han borde kunna ge ett takpris, brukar vara mer förmånligt än ett fastpris på denna typ av jobb.

Elen i köket blir ju helt ny, elen från nyrenoverad övervåning likaså. Övrig el ska skarvas.
Ny elcentral och jfb. Elmätaren är ny och den har elbolaget satt in.
Suck, vilken djungel.
Tack för att ni tar er tid!

Mätaren är elbolagets och dom är bytta i hela landet. Men mätartavlan är husägarens. Att byta till en modern central med jfb är bra. Men en svårighet i samman hanget är den gamla installationen. Om kablarna är tjärpapperisolerade. Då kan det bli väldigt svårt att ge något pris eftersom man måste isolationsmäta innan jobbet för att veta om man måste byta defekta kablar. Isoleringen är så skör att man lätt kan skapa nya isoleringsfel under husrenoveringen eller vid centralbytet. Så det totala priset blir först möjligt att lämna när central bytet är klart och verifierat.

Om kablarna är i tveksamt skick då bör dom bytas för att minska brandrisken. Även med jfb kan isolationsfel mellan fas och nolla orsaka bränder utan att jfb löser ut.

Torbjörn

Redigerat:
Som elektriker med egen firma så kan jag säga utan att ha sett anläggningen att det är i princip omöjligt att sätta pris, inte ens takpris, för en sån anläggning kan bära iväg hur mycket som helst i tid innan man får ordning på grejerna. Jag personligen hade lagt upp arbetet genom att byta el rum för rum för att sist byta centralen men det tar sin lilla tid. Att göra på det sättet garanterar ju att man får ny el som sen ska kunna funka och man kan i möjliga mån sätta ett takpris för vardera rum där det kan skillja sig beroende på om det går att dra om infällt eller om man måste börja spika kabel här och där.

Vi bytte nyligen gammal kulo och central i ett möblerat hus, där ägaren dock fixat så att det gick att komma åt nästan över allt utan ommöbleringar. Det tog ca 40 timmar och då var det farstu, hall, kök, skafferi, toalett, sal, matrum samt sovrum om ca 100 kvm. Ingen utökning av installationen, bara byte rakt av (kabel, apparater och central) minns inte riktigt hur många kopplingspunkter det var men ca 40. Men det är ju jättesvårt att svara på hur lång tid det tar - det jobbet kunde lika gärna tagit 60 timmar. Allt beror på omständigheterna, hur mycket som är iväg etc, om man får bryta strömmen hejvilt osv

Rikard Ågren skrev:
kopplingspunkter det var men ca 40
Där gav du en bra tumregel, vid sådana här renoveringar/byten kan man räkna med ca 1 timme per kopplingspunkt och ytterligare 0,5 tim per ny kopplingspunkt.

så har iaf. jag gjort när jag lämnat takpris på sådana jobb (har bara gjort 2 st)

Jag gjorde nyligen en helt ny utvändig installation i ett gammalt hus på ca 110 kvm för 75.000:- inkl. elradiatorer och ny huvudledning ca 20 m.
Husägaren rev ut allt gammalt och kåken var tom.
Stalltips:
Gör en skiss på på elanl, såsom ni vill ha det och anlita en elkonsult att göra en el-beskrivning och ett förfrågningsunderlag på en totalentrepenad.
Ta in anbud från några på orten väl etablerade elfirmor, gärna ansluten till EIO.
Fall inte i den fällan som riggats i din beskrivning.

Måste tillägga att om ni bor i huset under renoveringen , så drar priset iväg ....MYCKET

75000!?!! Oj.. Hur ska det här gå?

Men sedan om man känner att budgeten inte riktigt tillåter så kan man ju dela upp utbytet av elen. Göra övervåningen, vänta ett tag och sedan göra nedervåningen eller något sånt.

Är det utanpåliggande installation (synliga kablar) nu? Vill ni ha det så även efteråt eller ska ni ha infällt (rör och trådar dolt i väggarna)?

//Patrik

Och är det ett kulojobb (utanpåliggande alltså) så är det ganska viktigt, tycker jag iallafall, att man får tag i en elektriker som har erfarenhet av att jobba med kulo. Det är inte alla som gör snygga sådana jobb.

Till det positiva är att arbetet omfattas av ROT så om där finns utrymme så blir det kanske lite mer överkomligt? Nu tror jag inte att det räcker med 100' före ROT för allt men ta som sagt in offerter.
Byte måste som sagts göras.

/Kent

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.