Hej,
Jag har byggt en gäststuga som ska förses med el....
Jag har lagt ned en 35m jordkabel 5G6 mm2 N1XV i markrör.
Kabeln ska gå från mitt fasadskåp.
Jag har tänkt sätta in en undercentral i stugan.
Bostadshuset (fasadskåpet) är avsäkrat med 20A
Jag har tänkt välja en undercentral med 25 huvudbrytare och jordfelsbrytare samt 16A resp 10A dvärgbrytare C karakteristik - ÄR det ok?
I gäststugan går jag in med jordkabeln via rör, och går över i 25mm flexslang till centralen - ÄR det ok?
Är det ok att ha elcentral i "köket", kommer ca 1,5m från vasken, och bredvid en liten vattenberedare.
Finns det några krav på hur högt en elcentral ska monteras.
Jag har dragit vp-rör och flexslang, till utag brytare mm, däremot får elektrikern både dra och koppla in fk (lagt dragtråd i alla rören) och ansluta till centralen

Tacksam för svar ☺
mvh
Ajohan
 
Materialvalet kan jag inte säga nått om, likaså centralplaceringen.
Däremot kan jag säga att dra flexslang/vp-rör är behörighetskrävande arbete, det finns risk att du inte hittar någon elektriker som vill dra tråd i dina rör, om du däremot har haft kontakt med elektriker innan du drog det och att du & elektrikern kommit överens om att du drar rören.
 
Nä, och jag vet vad det står i elföreskrifterna, jag får inte förlägga jordkabel heller. Men det var inte det jag frågade om 😈
 
Det du frågar om är i princip hur man gör en elinstallation, dimensioneringsmässigt och praktiskt. Lite väl "stor" fråga, det föranleder ju misstankar om att det egentligen finns 20 frågor till. En bra början är denna bok: Elinstallation yrkesmannaskap och även givetvis detta forum, alla svar finns redan här i otaliga trådar.

Några korta svar dock:

1. Huvudcentral handlar det alltså om, inte undercentral.

2. Vid dimensionering ingår faktorerna förväntad belastning, förimpedans, matningspunkt, ledarareor, ledningslängder. Med dessa uppgifter kan man använda eldim för dimensioneringen, eller räkna manuellt.

3. Kabel i rör i vägg är ok, om det är det som är frågan. Det är ju en fördel ifall kabeln går att byta.

4. Elcentraler får placeras i de flesta utrymmena, bortsett från badrum. Kapslingsklass på centralen väljs efter de förhållanden som råder. Närhet till vattenrör är ingen egentlig faktor, för vattenrör läcker normalt inte. Sedan finns ju lämpliga och olämpliga placeringar, det är ju ingen leksak samtidigt som den ska vara åtkomlig. Höjd 0.4 - 2 meter, lämpligen runt 1.7.
 
Tack, nu har jag fixat gäststugan, vet inte om det kallas undercentral men det hamnar under mina huvudsäkringar...
I morgon kommer LR-Installation (El o vatten) och lämnar pris ☺ lär ju ha sparat lite kulor genom att ha fixat rören mm.
 
Tror du ??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.