Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Sedan bara en kontrollfråga, vad är det för dimension på trådarna till jodfelsbrytaren, ser ut som de möjligen bara är 4 kvmm tycker jag.
Det är 6mm2 internt och kommer paralellkopplas med en annan undercentral 3m bort (mellanvåning).
Det jag funderar över är ifall jag ska köra med 6mm2 PEN eller försöka beställa 10mm2. Det känns onödigt då alla andra centraler i huset har 6mm2 men reglerna säger väl 10mm2 idag?
Det jag funderar över är ifall jag ska köra med 6mm2 PEN eller försöka beställa 10mm2. Det känns onödigt då alla andra centraler i huset har 6mm2 men reglerna säger väl 10mm2 idag?
Du kan hoppa över huvudbrytaren, du har ganska lite plats och du kan få nytta av den senare. JFB är som sagts av fel typ, säkert ny men inte avsedd för detta fallet.
Annars ser det bra ut tycker jag också. Men en fråga är vad du ska mata den med? Om det är femledare ska du inte ha den blå förbindningen mellan jordskenan och JFB och är det ny fyrledare ska du ha >= 10mm2 PEN-ledare.
Annars ser det bra ut tycker jag också. Men en fråga är vad du ska mata den med? Om det är femledare ska du inte ha den blå förbindningen mellan jordskenan och JFB och är det ny fyrledare ska du ha >= 10mm2 PEN-ledare.
Då kan du köra med 5G6mm2 för den nya matningen så slipper du göra formellt fel och det blir dessutom lite bättre. Att gå över till femledarsystem till nya centralen är helt ok. Och huvudbrytaren kan du som sagt skippa, vid brytning kan du använda säkringarna eller tom JFB.BBJB skrev:
Om denna nya central är kopplad efter en 30mA JFB i tidigare central är ju dessa grupper skyddade av JFB i tidigare central och JFB'n i denna central kan helt utgå.
Jag påstår inte att det är den bästa lösningen, men godkänt är det iaf.
Mest känns det väl lite snålt, och ökad risk för tjuvutlösningar på JFB,n då det antagligen kommer sitta mer junk med läckströmmar på enda JFB.
Men om man ändå funderar på att skippa HB så kan man väl låta JFB'n också ryka. Och bara se till att det är skyddat av tidigare JFB.
Jag påstår inte att det är den bästa lösningen, men godkänt är det iaf.
Mest känns det väl lite snålt, och ökad risk för tjuvutlösningar på JFB,n då det antagligen kommer sitta mer junk med läckströmmar på enda JFB.
Men om man ändå funderar på att skippa HB så kan man väl låta JFB'n också ryka. Och bara se till att det är skyddat av tidigare JFB.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Det är inte omöjligt att dom vill skydda t.ex. en bergvärmepump med 300mA för brandskydd. Alternativet är att den ska ligga utanför.oceanis skrev: