Hej.
Har i veckan grejat med elen på vindsbygget.
Jag har kopplat in elcentralen själv vilket är den första.

Finns det någonting som inte ser bra/rätt ut.
Inkommande kablage är inte indraget ännu.(som ni säkert ser).

Mvh Jonny

IMG_20140307_093953_025.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du saknar huvudbrytare och har inget reservutrymme alls, men å andra sidan så har du ju tre stycken reservsäkringar.
Men säkringarna ser konstiga ut, dom saknar luckan för märkning och dessutom har jordfelsbrytaren nollanslutningen på höger sida vilket inte är vanligt här i Sverige för att det ställer till det med fasskenan, men det är ju inget fel. Har du importerat själv från Tyskland eller?

Sen tycker jag att det är snyggare om man går ner med fasledarna bakom säkringarna och sedan vänder tillbaka upp och gör en fin böj ner i säkringarna. Men det är ju bara en smaksak.

//Patrik

Redigerat:
Verkar inte vara svenska Hager-komponenter som Patrik skriver.
Brukar det inte även stå 0/1 på säkringarna i Sverige? Inte On/Off
Annars ser det bra ut!

Nu gör det väl inte så mycket att dom inte är identiska med dom som säljs i Sverige, Hager som Hager, men något måste vi ju ha att klanka ner på... ;)

//Patrik

Pierre1981 skrev:
Verkar inte vara svenska Hager-komponenter som Patrik skriver.
Brukar det inte även stå 0/1 på säkringarna i Sverige? Inte On/Off
Annars ser det bra ut!
Ja, det har du rätt i! Bra observerat! :P
MTN110.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

//Patrik

Du bör byta JFBn mot en 30 mA

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Som talaren ovan och varför har du lagt dubbelt på första säkringen när du har 3 lediga?

Varför två anslutningar på säkring nr ett (eller ser jag fel) när det finns lediga? Ska det in något med trefas?

Såg att Henke O han före. Man ska inte skriva och prata i telefon samtidigt :)

Som flera påtalar, varför har du valt en jordfelsbrytare på 300mA? För att vara godkänd som personskydd, får den vara på högst 30mA. Du kan därför inte ha inte några vägguttag kopplade på denna central bl.a.

Dessutom typ AC om jag ser rätt.

• Gilla
snaggletooth
  • Laddar…
HB är det väl inte krav på....
Vad ska centralen försörja?

Den ska försörja en vindsvåning, belysning och några uttag. Anledningen till dubbla anslutningar är att ena gruppen ombesörjer belysning och eluttag i hallen och den andra enbart ett uttag, underlättade slangdragningen. Huvudbrytare vill jag inte ha då jag kan bryta i källaren när det behövs. Det där med jordfelsbrytaren hade jag missat, köpte centralen via tradera och skulle vara nytt enligt säljaren

Då blir det att åka till claes å köpa AEG jfb och hb då. Samt försöka kränga den andra på tradera. Vad brukar den jfb sorten jag har kosta?

Det har framgått i andra trådar här att det är krav på huvudbrytare i en central.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.