2 521 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
elcentral med förbrukningsmätare
Hej!
Nu har jag sökt med ljus o lykta på nätet utan resultat.
Vi ska byra vår elcentral i villan och jag skulle vilja installera en elcentral med automatsäkringar och en "energimätare" på varje säkring. Så jag kan se hur mycket el jag gör av med på respektive säkringsområde. Är det någon som vet var man kan få tag på en sådan central??
//VPMN
Vi ska byra vår elcentral i villan och jag skulle vilja installera en elcentral med automatsäkringar och en "energimätare" på varje säkring. Så jag kan se hur mycket el jag gör av med på respektive säkringsområde. Är det någon som vet var man kan få tag på en sådan central??
//VPMN
Man kan dra en mät-ögla på varje ledare utgående från en säkring/dvärgbrytare. Då kan man i alla fall mäta strömmen per last med en tångamperemeter.
Nackdelar: ger bara strömförbrukningen just då och säger inget om ström/spänning är i fas. För ungefär resistiva laster med inte allt för kraftiga övertoner ger det en rimlig fingervisning om energiförbrukningan.
Nackdelar: ger bara strömförbrukningen just då och säger inget om ström/spänning är i fas. För ungefär resistiva laster med inte allt för kraftiga övertoner ger det en rimlig fingervisning om energiförbrukningan.
Senaste 1-fasmätaren jag köpte (Eltako tror jag) kostade runt 300kr + moms mitt inköpspris.vpmn skrev:Hej!
//VPMN
Sen är det ju ganska onödigt att sätta mätare på ALLA grupper. Sätt endast på intressanta förbrukare.
Klicka här för att svara