Hej!

Nu har jag sökt med ljus o lykta på nätet utan resultat.

Vi ska byra vår elcentral i villan och jag skulle vilja installera en elcentral med automatsäkringar och en "energimätare" på varje säkring. Så jag kan se hur mycket el jag gör av med på respektive säkringsområde. Är det någon som vet var man kan få tag på en sådan central??

//VPMN

Energimätare 1-fas kostar 500-1000kr. Blir ganska mkt. på en hel central. Vanligtvis brukar man bara ha en egen mätare för värmepump eller elvärme.

Man kan dra en mät-ögla på varje ledare utgående från en säkring/dvärgbrytare. Då kan man i alla fall mäta strömmen per last med en tångamperemeter.

Nackdelar: ger bara strömförbrukningen just då och säger inget om ström/spänning är i fas. För ungefär resistiva laster med inte allt för kraftiga övertoner ger det en rimlig fingervisning om energiförbrukningan.

I serverhallar har man ibland det du frågar efter. De som bygger serverhallar kanske har billigare utrustning när det gäller många grupper?

E0981672 är en enfasmätare som kan kopplas in efter varje säkring, den loggar samt visar momentan förbrukning växelvis!
Googla på E-nummret!

petersv skrev:
I serverhallar har man ibland det du frågar efter. De som bygger serverhallar kanske har billigare utrustning när det gäller många grupper?
Det är nog snarare så att de som bygger serverhallar har en aningen större budget att röra sig med än en svensson som bygger en villa :D

vpmn skrev:
Hej!

Nu har jag sökt med ljus o lykta på nätet utan resultat.

Vi ska byra vår elcentral i villan och jag skulle vilja installera en elcentral med automatsäkringar och en "energimätare" på varje säkring. Så jag kan se hur mycket el jag gör av med på respektive säkringsområde. Är det någon som vet var man kan få tag på en sådan central??

//VPMN
Senaste 1-fasmätaren jag köpte (Eltako tror jag) kostade runt 300kr + moms mitt inköpspris.

Sen är det ju ganska onödigt att sätta mätare på ALLA grupper. Sätt endast på intressanta förbrukare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.