Hej.

Haft en elektriker hemma hos mig. Central byte.

Är detta bra utfört eller ej ?

Han berätta att jag hade tn-C men att de skulle övergå till tn-s

• Bild av en elcentral med flera grupper av säkringar och kablar, nyligen bytt till TN-S system, mot en mönstrad väggbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en elcentral med säkringar och kablar, nyinstallerad av elektriker som diskuterar övergång från tn-C till tn-S-system.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Av en snabbtitt ser det rätt och bra ut. tn-c till tn-s då du troligen inte haft JFB tidigare?

A
Saknas bakstycke på elcentralen om väggbeklädnad är byggt av brännbart material.

Men om det bara är underhåll, dvs utbyte av elcentralen så är det ok om det var gjort så och godkänt enligt dåtidens regelverk.

Sedan gillar jag inte den fina sektioneringen med 20 överströmsskydd (bra) under en jordfelsbrytare (dåligt) som förstör den fina sektioneringen.

• Gilla
Bertil Claesson och 2 till
  • Laddar…
Elektrikern har dålig koll på hur Quick connect säkringarna funkar...

• Gilla
JSten
  • Laddar…
T
E el-guran skrev:
Elektrikern har dålig koll på hur Quick connect säkringarna funkar...
Hur menar du?

T
A avh67f skrev:
Saknas bakstycke på elcentralen om väggbeklädnad är byggt av brännbart material.

Men om det bara är underhåll, dvs utbyte av elcentralen så är det ok om det var gjort så och godkänt enligt dåtidens regelverk.

Sedan gillar jag inte den fina sektioneringen med 20 överströmsskydd (bra) under en jordfelsbrytare (dåligt) som förstör den fina sektioneringen.
Kan du utveckla vad du menar med sista stycket om sektionering och jfb?

A
Det verkar som att allt ligger under en jordfelsbrytare.
Vid ett fel kommer då allt att slås av. Det vill man undvika.

531.6
I växelströmsinstallationer kan jordfelsbrytare vars märkutlösningsström inte överstiger 30 mA och som installeras i början av en gruppledning säkerställa såväl felskydd som tilläggsskydd. I sådant fall ska inte samtliga gruppledningar i elcentralen frånkopplas av denna jordfelsbrytare.

Annars ser det väl fint och bra ut.

• Gilla
Stefan B. och 2 till
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Hur menar du?
Det ser ut som hen har dragit åt alla nedre skruvar på minibrytarna vilket inte behövs. Inget fel men onödigt.

• Gilla
el-guran och 1 till
  • Laddar…
T
A avh67f skrev:

531.6
I växelströmsinstallationer kan jordfelsbrytare vars märkutlösningsström inte överstiger 30 mA och som installeras i början av en gruppledning säkerställa såväl felskydd som tilläggsskydd. I sådant fall ska inte samtliga gruppledningar i elcentralen frånkopplas av denna jordfelsbrytare.

Annars ser det väl fint och bra ut.
Aha, jag förstår vad du menar. Att slå ut "allt" för ett jordfel är kanske inte så bra.

Följdfråga på det: kan man utifrån bilden säga att alla grupper omfattas av jfb:n?
Skulle det inte kunna vara så att den "bara" hanterar den fasskenan den sitter på?

T
Müssli Müssli skrev:
Det ser ut som hen har dragit åt alla nedre skruvar på minibrytarna vilket inte behövs. Inget fel men onödigt.
OK, tack för svaret.

Jag tittade och tittade men kunde inte se något som jag tolkade som fel eller olämpligt.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Fast här finns ju minst sagt olika skolor när det gäller bostäder, vad än standarden säger.

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
U
T Testarn skrev:
Aha, jag förstår vad du menar. Att slå ut "allt" för ett jordfel är kanske inte så bra.

Följdfråga på det: kan man utifrån bilden säga att alla grupper omfattas av jfb:n?
Skulle det inte kunna vara så att den "bara" hanterar den fasskenan den sitter på?
Ja att det bara finns en nollplint. Har man fler jfb eller grupper som inte går via jfb så måste man skilja på nollan till de olika delarna.

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
S
Alfredo Alfredo skrev:
Fast här finns ju minst sagt olika skolor när det gäller bostäder, vad än standarden säger.
Sant. Men det finns ju fördelar med att se till så att inte allt går om det blir fel någonstans.
Själv så valde jag vid utbyte av centralen att göra så att jag har en jordfelsbrytare som hanterar hela huset men BVP, Garage/förråd och kyl/frys är undantaget utan skyddas istället av varsin personskyddsautomat.

Dvs om Jordfelsbrytaren löser ut så kommer fortfarande BVP, kyl/frys och garage att ha ström.
gör jag något dumt i garaget som löser personskyddsautomaten där så har forttfarande resten av huset ström och värme och kyl/frys fungerar som vanligt.

Det är ju rätt tråkigt om en utlöst JFB leder till att all mat i frysen tinar eller huset blir helt utkylt vilket ju kan hända om den löser när man är bortrest av någon anledning.

• Gilla
Stefan B.
  • Laddar…
S steffo_b skrev:
Det är ju rätt tråkigt om en utlöst JFB leder till att all mat i frysen tinar
Just därför menar många att man absolut inte ska kyl och frys på en egen JFB då det ökar risken för att man inte märker att den löst innan maten är förstörd. Det är nog bara att konstatera att alla varianter har sina för- respektive nackdelar och till sist handlar det lite om vad man ser som de största riskerna och hur man prioriterar.

• Gilla
Panor82 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.