Hej.
Haft en elektriker hemma hos mig. Central byte.
Är detta bra utfört eller ej ?
Han berätta att jag hade tn-C men att de skulle övergå till tn-s
Haft en elektriker hemma hos mig. Central byte.
Är detta bra utfört eller ej ?
Han berätta att jag hade tn-C men att de skulle övergå till tn-s
Stämmer bra
Saknas bakstycke på elcentralen om väggbeklädnad är byggt av brännbart material.
Men om det bara är underhåll, dvs utbyte av elcentralen så är det ok om det var gjort så och godkänt enligt dåtidens regelverk.
Sedan gillar jag inte den fina sektioneringen med 20 överströmsskydd (bra) under en jordfelsbrytare (dåligt) som förstör den fina sektioneringen.
Men om det bara är underhåll, dvs utbyte av elcentralen så är det ok om det var gjort så och godkänt enligt dåtidens regelverk.
Sedan gillar jag inte den fina sektioneringen med 20 överströmsskydd (bra) under en jordfelsbrytare (dåligt) som förstör den fina sektioneringen.
Kan du utveckla vad du menar med sista stycket om sektionering och jfb?A avh67f skrev:Saknas bakstycke på elcentralen om väggbeklädnad är byggt av brännbart material.
Det verkar som att allt ligger under en jordfelsbrytare.
Vid ett fel kommer då allt att slås av. Det vill man undvika.
531.6
I växelströmsinstallationer kan jordfelsbrytare vars märkutlösningsström inte överstiger 30 mA och som installeras i början av en gruppledning säkerställa såväl felskydd som tilläggsskydd. I sådant fall ska inte samtliga gruppledningar i elcentralen frånkopplas av denna jordfelsbrytare.
Annars ser det väl fint och bra ut.
531.6
I växelströmsinstallationer kan jordfelsbrytare vars märkutlösningsström inte överstiger 30 mA och som installeras i början av en gruppledning säkerställa såväl felskydd som tilläggsskydd. I sådant fall ska inte samtliga gruppledningar i elcentralen frånkopplas av denna jordfelsbrytare.
Aha, jag förstår vad du menar. Att slå ut "allt" för ett jordfel är kanske inte så bra.A avh67f skrev:Det verkar som att allt ligger under en jordfelsbrytare.
531.6
Följdfråga på det: kan man utifrån bilden säga att alla grupper omfattas av jfb:n?
Skulle det inte kunna vara så att den "bara" hanterar den fasskenan den sitter på?
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 793 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 793 inlägg
Ja att det bara finns en nollplint. Har man fler jfb eller grupper som inte går via jfb så måste man skilja på nollan till de olika delarna.T Testarn skrev:
Sant. Men det finns ju fördelar med att se till så att inte allt går om det blir fel någonstans.Alfredo skrev:
Själv så valde jag vid utbyte av centralen att göra så att jag har en jordfelsbrytare som hanterar hela huset men BVP, Garage/förråd och kyl/frys är undantaget utan skyddas istället av varsin personskyddsautomat.
Dvs om Jordfelsbrytaren löser ut så kommer fortfarande BVP, kyl/frys och garage att ha ström.
gör jag något dumt i garaget som löser personskyddsautomaten där så har forttfarande resten av huset ström och värme och kyl/frys fungerar som vanligt.
Det är ju rätt tråkigt om en utlöst JFB leder till att all mat i frysen tinar eller huset blir helt utkylt vilket ju kan hända om den löser när man är bortrest av någon anledning.
Just därför menar många att man absolut inte ska kyl och frys på en egen JFB då det ökar risken för att man inte märker att den löst innan maten är förstörd. Det är nog bara att konstatera att alla varianter har sina för- respektive nackdelar och till sist handlar det lite om vad man ser som de största riskerna och hur man prioriterar.S steffo_b skrev: