1 259 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Elbolag som står för grävning fram till tomt?
Anslutning av el till bostad
Det framgår tydligt att det finns en kostnad baserad på avstånd till närmaste anslutning för att koppla upp sig mot elnätet. Det är verkar också som att jag får stå för kostnaden för att gräva för kabeln från tomtgränsen.
Men hur är det mellan anslutningspunkt och min tomtgräns?
Ex:
110m till närmaste anslutning till tomtgräns
40m från tomtgräns till huset
Betalar jag grävning för 40 eller 150m?
Det framgår tydligt att det finns en kostnad baserad på avstånd till närmaste anslutning för att koppla upp sig mot elnätet. Det är verkar också som att jag får stå för kostnaden för att gräva för kabeln från tomtgränsen.
Men hur är det mellan anslutningspunkt och min tomtgräns?
Ex:
110m till närmaste anslutning till tomtgräns
40m från tomtgräns till huset
Betalar jag grävning för 40 eller 150m?
Du ska sköta om grävningen från tomtgräns till mätare och där lägga ner skyddsrör, det brukar vara kortaste vägen mellan tomtgräns och mätarskåp. Först av allt måste en auktoriserad elinstallatör göra en föranmälan så du får veta om det över huvud taget är möjligt för dig att ansluta och för att nätägaren ska kontrollera om dom har kapacitet på nätet för att ansluta dig eller om dom måste dra grövre kabel/byta transformator mm. mm
Du kommer få koordinater dit du ska gräva, hämtas matningen nordöst om din tomt ska du troligen gräva till till nö tomtgräns och så vidare.Abysseri skrev:
Klicka här för att svara