Hej, skulle behöva lösa elen om det skulle bli bygge. Har idag en Pollare med elskåp står utanför tomten, den matar en huvudbyggnad med el, som i sin tur matar andra hus i en kedjekoppling.
Skall jag bygga ett nytt hus så kommer nya huset stå där ledningen till huvudbyggnaden idag står. Huvudbyggnaden skall dessutom stå kvar under byggtiden. Jag skulle därför behöva sätta en elcentral (Elbjörn) innan nya huset, och sen sätt handske på kabel som går in i huvudbyggnaden, så matning kan fortsätta under byggandet. Men även plocka ström in till bygget då det blir dags/behövs.
Så min fråga är då vad som då är MINIMUM storlek på Elbjörn skåpet? Storlek, antal uttag eller hur man nu skall tänka. Tänkte jag skulle börja kolla om jag kan hitta ett bra begagnat.
Tack på förhand
Skall jag bygga ett nytt hus så kommer nya huset stå där ledningen till huvudbyggnaden idag står. Huvudbyggnaden skall dessutom stå kvar under byggtiden. Jag skulle därför behöva sätta en elcentral (Elbjörn) innan nya huset, och sen sätt handske på kabel som går in i huvudbyggnaden, så matning kan fortsätta under byggandet. Men även plocka ström in till bygget då det blir dags/behövs.
Så min fråga är då vad som då är MINIMUM storlek på Elbjörn skåpet? Storlek, antal uttag eller hur man nu skall tänka. Tänkte jag skulle börja kolla om jag kan hitta ett bra begagnat.
Tack på förhand
Omöjligt att svara på om man inte vet hur många och hur stora hus det finns i "kedjekopplingen"? Hur långt bort står huset och står alla husen på din fastighet som du äger? Hur ser det ut i elskåpet alldeles utanför din tomtgräns? Sitter elmätaren för alla husen där? Vilken storlek på mätarsäkringarna?
Det är små hus på ca 25kvm de största. Det är sommarstugor så det är sporadiskt användande av el. Spis, tvättmaskin, kylskåp/frys x2 varmvattenberedare, är väl de sakerna som tar ström. Huset står ca 20-30m bort från skåp, och där sitter elmätaren till alla hus, och de står alla på min tomt. Har för mig det sitter 10A säkring, men absolut mest 16A.J Josth skrev:Omöjligt att svara på om man inte vet hur många och hur stora hus det finns i "kedjekopplingen"? Hur långt bort står huset och står alla husen på din fastighet som du äger? Hur ser det ut i elskåpet alldeles utanför din tomtgräns? Sitter elmätaren för alla husen där? Vilken storlek på mätarsäkringarna?
16A ingång & utgång kan vara för lite, nästa steg är 32A.
Vilka avstånd är det mellan de olika "punkterna"?
En skiss över tomten med befintliga byggnader mm, samt ungefär var kabeln går samt var nya bygget hamnar å var elen ska gå in i byggnaden.
Jag hade troligen dragit en gummikabel från mätarplatsen i lämplig längd till byggcentral.
En skiss över tomten med befintliga byggnader mm, samt ungefär var kabeln går samt var nya bygget hamnar å var elen ska gå in i byggnaden.
Jag hade troligen dragit en gummikabel från mätarplatsen i lämplig längd till byggcentral.
Det låter som det blir en enorm belastning på kabeln och mätarsäkringarna från stolpen med elmätarskåpet till nuvarande huvudbyggnad när alla ska laga mat på kvällen och möjligen om alla duschar samtidigt på kvällen. Låter som det kan vålla huvudbry för en elektriker som ska koppla om detta. Ta gärna ett papper och rita upp hur det ser ut med kablar, längder och säkringar. I min värld låter det som mätarsäkringarna vid stolpen borde vara på typ 50 A eller liknande för att sedan fungera med nuvarande huset plus flera stugor i kedjekoppling. Och tllkommer ett nytt stort hus kanske man hamnar på 63 A mätarsäkringar. Du borde väl kanske börja med att gräva ner en ny kabel från stolpen till nuvarande huvudbyggnad ur vägen för nya huset, tillsammans med en elektriker och låta denne koppla in strömmen den vägen.
Lite grovt ser det ut på detta vis. Långa röda strecket kommer från mätarskåp. Denna pollare sattes upp för 2 år sedan då de grävde ner ledningarna, från att suttit mitt på tomten. Ingen av vattenfalls/eller inhyrda firman som klagade på kabelstorlek osv då. Runda ringen är ungefär ny placering, men lite närmare första hus.Demmpa skrev:
16A ingång & utgång kan vara för lite, nästa steg är 32A.
Det där ändrar förutsättningarna lite.
Då är det nog lämpligt att gräva upp befintliga kabeln på lämpligt ställe samt gräva kabeldike till lämplig plats relativt nära nya byggnaden.
Förlägga ny kabel som är tillräckligt lång för att nå in till gruppcentralen i nya huset, men lägga en sling nära nya huset.
Gräva ner en lämplig förgreningsbox där nya kabeln kopplas in på befintliga kabeln.
Då är det nog lämpligt att gräva upp befintliga kabeln på lämpligt ställe samt gräva kabeldike till lämplig plats relativt nära nya byggnaden.
Förlägga ny kabel som är tillräckligt lång för att nå in till gruppcentralen i nya huset, men lägga en sling nära nya huset.
Gräva ner en lämplig förgreningsbox där nya kabeln kopplas in på befintliga kabeln.
Men på bilden ser det ju ut som nuvarande kabel från elstolpen till nuvarande huvudbyggnad inte ligger så den kommer i vägen för bygget(?) När grunden för den nya huvudbyggnaden görs drar man en elkabel därifrån direkt till elmätaren och stolpen.
Var jag som drog rakaste vägen nu från elskåp. Den nuvarande skulle gå rakt in i nya byggnaden om jag ritat nogrannareJ Josth skrev:
Klicka här för att svara