Byggnadsvårdare
· Norrahammar
· 113 inlägg
På grund av skursockel, bröstsockel och dessutom tajt mot vägg för att bladet skall kunna öppnas 180 grader så behöver jag tips på passande gångjärn. Hade det inte varit tajt mot väggen hade jag satsat på ett vinkelgångjärn, men då skulle dörren slå i väggen innan den kommer 180 grader dessvärre.
Mitt stora problem är att alla gångjärn jag hittar har för litet gap mellan axelcentrum och gångjärn för att kunna ha minst 35mm mellan karm och dörr när dörren är öppnad 180 grader.
Jag måste alltså ha tag på ett gångjärn där axelcentrum sticker ut minst 17,5mm från karm och bladets ytterkant. (Jag är medveten om att gångjärnet kommer att behöva sticka ut minst 25mm och att det inte är estetiskt optimalt)
Om jag gissar från den här bilden och måtten 160 x 75
Så blir centrummåttet 37,5mm (75/2)
Gissningsvis (utifrån bilden) är tjockleken på beslagets fästen strax under 20mm vilket då om jag lägger det kant i kant med karmen minst 17,5mm per sida, men helst hade jag önskat hitta ett med ännu lite bredare gap för att inte vara så nära gränsen.
Mitt stora problem är att alla gångjärn jag hittar har för litet gap mellan axelcentrum och gångjärn för att kunna ha minst 35mm mellan karm och dörr när dörren är öppnad 180 grader.
Jag måste alltså ha tag på ett gångjärn där axelcentrum sticker ut minst 17,5mm från karm och bladets ytterkant. (Jag är medveten om att gångjärnet kommer att behöva sticka ut minst 25mm och att det inte är estetiskt optimalt)
Om jag gissar från den här bilden och måtten 160 x 75
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så blir centrummåttet 37,5mm (75/2)
Gissningsvis (utifrån bilden) är tjockleken på beslagets fästen strax under 20mm vilket då om jag lägger det kant i kant med karmen minst 17,5mm per sida, men helst hade jag önskat hitta ett med ännu lite bredare gap för att inte vara så nära gränsen.
Byggnadsvårdare
· Norrahammar
· 113 inlägg
Det var min första tanke också; att flytta ut karmen en bit och fräsa ur foder samt skurklossarna så det ändå passar, men fodrets profil möjliggör bara några enstaka millimeter.
Så montera karmen ca 7mm ut, fräsa bort ca 3-4mm på foder och 7mm på skurkloss så har jag ändå ca 28mm som bladet måste sticka ut från karmen vid 180 graders öppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så montera karmen ca 7mm ut, fräsa bort ca 3-4mm på foder och 7mm på skurkloss så har jag ändå ca 28mm som bladet måste sticka ut från karmen vid 180 graders öppning.
Byggnadsvårdare
· Norrahammar
· 113 inlägg
Klicka här för att svara