K Krille4 skrev:
MSB:s sammanställning och motsvarande från Danmark visar båda tydligt och konkret att el och hybridbilar brinner betydligt mer sällan än bensin och dieselbilar. Så ditt påstående om det motsatta är helt fel.

Du måste nog specificera vad du tycker att jag ska motbevisa då källorna du hänvisar till i sig motbevisar dig.

/Krille
Jag har aldrig påstått det motsatta så nu kan du visa var du menar att jag har gjort det så ska jag omedelbart pudla. Har jag verkligen varit så otydlig någonstans att du kan tolka det tvärtom? Jag tvivlar på det.

Jag tror inte att MSB har manipulerat sin sammanställning men att de har plockat bort de anlagda bränderna i batteribilar men tagit med de anlagda bränderna i bränslebilar är märkligt. Jag anar ingen konspiration utan tror att det beror på dåliga kunskaper i hur man hanterar statistik. Dessutom tyder det på att de inte internt granskar sina alster, något som är otänkbart i samtliga företag som jag har arbetat i och samarbetat med. Dålig rutin och oproffesionellt arbetssätt att inte granska tycker jag. Är det kanske konspiratoriskt att ha en sådan åsikt?

"Totalt brann det under 2024 drygt 3100 personbilar oavsett bränsle per år i Sverige
inklusive anlagda bränder i fordon med förbränningsmotorer och elfordon." Från sid 1 under Sammanfattning personbilar

"Sökningen omfattar alla händelserapporter efter räddningsinsatser under perioden januari
2018 till och med december 2024 som inneburit bränder i fordon eller eltransportmedel
där batterier, laddare eller elledningar varit inblandat i brandförloppet. Bränder som
bedömts som anlagda är inte med i sammanställningen.
" min fetning, från sid 3 under Datamaterialet

Ibland kanske man behöver jämföra äpplen och päron men då får man klämma fram en godtagbar anledning till att man gör så.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Ursäkta men ditt språkbruk är en resonansburk av en konspirationstomte.

Ingen här känner dig så det är blir vad du skriver eller inte som blir din egen etikett, inte vem du är eller vad du pysslar med.

Hur mycket tydligare än såhär kan du skriva rakt ut att det är en konspiration utan att använda exakt de orden?

Ordagrant:
Konsekvenser mörkas av [mainstream] medierna "och andra".

Konsekvenserna måste ju syfta till att batteribilar är farligare än förbränningsbilar, trots all tillgänglig statistik pekar åt andra hållet.

Denna statistik är ju framtagen av MSB/SCB, så om den manipuleras i inhämtande ände(av brandmän) eller sammanställande och granskande ände (av tjänstemän) så förefaller det tämligen organiserat.

Vilka skulle kunna stå bakom denna manipulation av information?

"De andra"....🫨
”resonansburk av en konspirationstomte” det är en formulering som jag inte har hört eller läst tidigare. Har du gått någon kurs om hur man bemöter sådana som mig när fakta pekar i fel riktning?

Om du inte kan bemöta någon som har fel åsikt med fakta så använd konspirationsstämpen om det inte fungerar med den gamla vanliga rasist/nasiststämpeln.

Konsekvenser mörkas av …….
Den kan ju även bero på ren inkompetens. Oavsett orsak så vill inte jag finansiera smörjan.

”Konsekvenserna måste ju syfta till att batteribilar är farligare än förbränningsbilar, trots all tillgänglig statistik pekar åt andra hållet.”
Länka gärna till något material som jämför konsekvenserna. Du blandar ihop sannolikhet och farlighet. Det är två olika saker.

Varifrån har du fått att informationen manipuleras? Det är inget som varken jag eller någon annan här har påstått. Är det från kursen du gick eller har du hittat på det själv?
 
L lat skrev:
Detta är statistik över bilbränder, statistik över olyckor/dödsolyckor får inte enskilda personer hämta hos Transportstyrelsen. Och det var ju bränder som du var intresserad av?

Det är enligt dessa siffror, som är hämtade ifrån MSB ca 8ggr vanligare att bränsledrivna bilar brinner i jämförelse med el/hybridbilar. Men skillnaden minskar något.

Ung 0,005% av alla el/hybridbilar brinner varje år & ca 0,075% av bränsledrivna bilar brinner varje år.
Med en statistik som detta så kan man alltså jämföra 2 helt olika stora grupper med varandra och få fram jämförelsesiffror.



[bild]​


Kan du nu vara snäll & ta fram statistik/fakta/exempel på hur "ofta" som räddningspersonal skadats/fått sätta livet till?
Då jag tillhört räddningstjänsten i en mindre ort i snart 38 år så har jag varit med om att släcka många bensin, diesel bilar (har tanken rämnat och däcken brinner så är det nästan omöjligt)
Jag väntar fortfarande på min första el eller hybrid bil ska börja brinna så att jag får prova släcka en sådan:)
 
  • Gilla
boschkenta och 2 till
  • Laddar…
K
T TommyC skrev:
Jag har aldrig påstått det motsatta så nu kan du visa var du menar att jag har gjort det så ska jag omedelbart pudla. Har jag verkligen varit så otydlig någonstans att du kan tolka det tvärtom? Jag tvivlar på det.

Jag tror inte att MSB har manipulerat sin sammanställning men att de har plockat bort de anlagda bränderna i batteribilar men tagit med de anlagda bränderna i bränslebilar är märkligt. Jag anar ingen konspiration utan tror att det beror på dåliga kunskaper i hur man hanterar statistik. Dessutom tyder det på att de inte internt granskar sina alster, något som är otänkbart i samtliga företag som jag har arbetat i och samarbetat med. Dålig rutin och oproffesionellt arbetssätt att inte granska tycker jag. Är det kanske konspiratoriskt att ha en sådan åsikt?

"Totalt brann det under 2024 drygt 3100 personbilar oavsett bränsle per år i Sverige
inklusive anlagda bränder i fordon med förbränningsmotorer och elfordon." Från sid 1 under Sammanfattning personbilar

"Sökningen omfattar alla händelserapporter efter räddningsinsatser under perioden januari
2018 till och med december 2024 som inneburit bränder i fordon eller eltransportmedel
där batterier, laddare eller elledningar varit inblandat i brandförloppet. Bränder som
bedömts som anlagda är inte med i sammanställningen.
" min fetning, från sid 3 under Datamaterialet

Ibland kanske man behöver jämföra äpplen och päron men då får man klämma fram en godtagbar anledning till att man gör så.
Du missade att publikationen du hänvisar till inte gör några jämförelser mellan bränder i elfordon och "förbränningsfordon"?

De har inte "plockat bort de anlagda bränderna i batteribilar men tagit med de anlagda bränderna i bränslebilar" Istället syftar rapporten till att ge en detaljerad sammanställning av alla bränder i just elfordon. Det framgår både av rapportens namn samt första stycket "Bakgrund"

Hela sammanställningen är också så detaljerad när det gäller bränder i elbilar att den även tydligt motbevisar dina påståenden om att risker och konsekvenser mörkas.

https://rib.msb.se/filer/pdf/29438.pdf

/Krille
 
  • Gilla
boschkenta och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
T TommyC skrev:
”resonansburk av en konspirationstomte” det är en formulering som jag inte har hört eller läst tidigare. Har du gått någon kurs om hur man bemöter sådana som mig när fakta pekar i fel riktning?

Om du inte kan bemöta någon som har fel åsikt med fakta så använd konspirationsstämpen om det inte fungerar med den gamla vanliga rasist/nasiststämpeln.

Konsekvenser mörkas av …….
Den kan ju även bero på ren inkompetens. Oavsett orsak så vill inte jag finansiera smörjan.

”Konsekvenserna måste ju syfta till att batteribilar är farligare än förbränningsbilar, trots all tillgänglig statistik pekar åt andra hållet.”
Länka gärna till något material som jämför konsekvenserna. Du blandar ihop sannolikhet och farlighet. Det är två olika saker.

Varifrån har du fått att informationen manipuleras? Det är inget som varken jag eller någon annan här har påstått. Är det från kursen du gick eller har du hittat på det själv?
Ibland orkar jag gå i polemik med så kallade alternativa åsikter, och det var ett sådant tillfälle idag. Men jag kommer snart tröttna var inte orolig.
Jag ser gärna att du syr dig en ordentlig offerkofta först, och ställer dig bland alla andra oförstådda sanningssägare.

Kursen jag gick på heter hur du diskuterar med en konspirationstomte. Det är en del av vänsterns hemliga utbildning och åsiktspaket för att ta över världen och göra din pennvässare woke.

Vi är lite som hemliga agenter, och arbetar framförallt med att manipuleta officiell statistik om batterier i det dolda, och vi har koll på DIG Tommy!
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Millox och 4 till
  • Laddar…
Majgårdarna
J Jeppson skrev:
Tänk att jag med livet som insats åker min elbil varje dag 😳
Min fru som är eld rädd vägrar åka i min Tesla.
Hon har läst mycket om FARLIGA DÖDS Teslor i facebook tidningen.
Hon har även läst i hotmail tidningen att det dör 2 miljarder i Kina årligen i döds bränder av el bilarna.

Det står i hotmail att man kan få strålskador av el.
Många dog när det infördes bildskärmar på posten.
 
  • Wow
  • Gilla
Jeppson och 2 till
  • Laddar…
Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Min fru som är eld rädd vägrar åka i min Tesla.
Beskriver du en fördel eller en nackdel? 🤔
 
  • Gilla
  • Haha
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Jag väntar fortfarande på min första el eller hybrid bil ska börja brinna så att jag får prova släcka en sådan:)
Det kommer du ju inte få göra, eftersom en sån brand i princip inte kan släckas. Den kan bara kylas tills batteriet är tomt på energi.
 
K
N Nerre skrev:
Det kommer du ju inte få göra, eftersom en sån brand i princip inte kan släckas. Den kan bara kylas tills batteriet är tomt på energi.
Direkt från msbs hemsida gällande vanliga missuppfattningar:

"Batteribränder är i princip omöjliga att släcka"
NJA, det är visserligen svårt att släcka en brand inne i ett litiumjonbatteri genom att spruta vatten på utsidan eller sänka ner batteriet i vatten. Men det går om man först tar hål på batteriet med verktyg avsedda för det, så att man får in vatten inuti det.
Samtidigt startar de flesta elbilsbränder inte inne i batteriet, så en snabb släckning av fordonet kan ofta förhindra att själva batteriet fattar eld.

Finns mycket mer info att läsa på följande länk: https://www.msb.se/sv/amnesomraden/...-och-olyckor/elfordon-och-litiumjonbatterier/

/Krille
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Det kommer du ju inte få göra, eftersom en sån brand i princip inte kan släckas. Den kan bara kylas tills batteriet är tomt på energi.
Den här artikeln verkar tyda på motsatsen: MSB släcker en elbilsbrand på 10 minuter.

Imponerade att de klarar det på 10 minuter när det inte ens går?!
 
  • Gilla
Skandiamannen och 4 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det kommer du ju inte få göra, eftersom en sån brand i princip inte kan släckas. Den kan bara kylas tills batteriet är tomt på energi.
Vi har en skärmsläckare (800 0000 kr) som är suverän.
Den gör ett hål på nån mm i dom flesta material vilket gör att man kan få in vatten på exakt rätt ställe utan att öppna dörrar och fönster och släppa in syre i tex hus
Samma princip kan användas på bilar se Fairlanes inlägg ovanför.
Sen angående giltigheten i elbils bränder så är dom inte mycket giftigare än en vanlig bil har det konstaterats.
En bil som brinner oavsett är inte hälsosamt.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Där ser man, då har jag lärt mig nåt nytt. På vilket sätt bromsar vattnet den kemiskam reaktionen i batteriet? Och varför bygger tillverkarna inte in nån slags sprinklersystem så man inte behöver göra hål på batteriet?
 
Jag tror att svaret är att biltillverkarna har dåliga kunskaper om sina Li-Ion batterier då de har köpt dessa från för de själva nya leverantörer och 10 år verkar vara för kort tid för att kunna lära sig allt om kemi, mekanisk konstruktion och kraftelektronik som behövs för att förstå alla egenskaper som finns inbyggda i de ganska nya Li-Ion batterierna.

Ett Li-Ion batteri som hamnar i termisk rusning producerar sitt eget syre så det går inte att släcka men däremot kan man genom nerkylning förhindra att alla eller i alla fall många fler celler hamnar i termisk rusning. Det gälller i så fall att vara väldigt snabb om nedkylningen ska få önskad effekt.
 
N Nerre skrev:
Där ser man, då har jag lärt mig nåt nytt. På vilket sätt bromsar vattnet den kemiskam reaktionen i batteriet? Och varför bygger tillverkarna inte in nån slags sprinklersystem så man inte behöver göra hål på batteriet?
Är inte redan batteripacken "vattenkylda"?

Diagram över vätskekyld batteripack i elfordon, visar layout och kylningsarrangemang med cirkulation av kylvätska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag vet inte exakt hur förloppet typiskt går till. Jag gissar att den lilla mänden vätska kokar bort ganska fort när en cell hamnar i termisk rusning och sedan snabbt sprider värmen till andra celler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.