69 661 läst ·
1 093 svar
70k läst
1,1k svar
Elbilar explosion risk
Finns risk att bli kremerad i en fossilbil också ...men där är det redan bekräftat sen bilismens barndom att man riskerar att brännas ihjäl vid krock. Elbilar krocktestas precis som fossilbilar , inget fusk. Ingen gigantisk konspiration etc. Mer sannolikt att saker är som de ser ut dvs. att termisk rusning är extremt ovanligt (men kan förekomma), elbilar är säkrare osv. Du lider av confirmation bias, att du har en teori och försöker hitta bevis som stödjer denna och bortförklarar eller bortser från de saker som motsäger den.T TommyC skrev:Du har flera poänger där. Vi vet vad MSBs sammanställning av bränder säger även om det inte finns någon riktig statistik som även MSB skriver.
Vi vet också att den genomsnittliga batteribilen är bara några få år gammal och att de har funnits i ca 10 år. Vi vet att rostskyddet på nästan alla nyare bilar oavsett typ av drivning är undermåligt. Kanske kommer merparten av batteribilarna att skrotas av diverse olika orsaker innan det börjar läcka in saltvatten till battericellerna vilket dramatiskt ökar sannolikheten för termisk rusning.
Täcker man stora delar av underredet med plastpaneler så kommer inte bilbesiktarna att kunna förvarna när batteriinslutningen har fått rostskador. Där kommer det kanske att bli motsvarande krav på besiktning som redan gäller för gastankar.
Jag ogillar starkt att dagens batterier har egenskapen termisk rusning. Dessa lösningar borde vara förbjudna som professorn i elektrokemi Paul Christensen sade. Brändernas våldsamma förlopp gör att dagens typer av batterier är olämpliga att placera nära byggnader. Jag ogillar även att biltillverkarna krånglar till gamla enkla robusta mekaniska lösningar som exempelvis dörröppnare. Massor av elektroniska finesser verkar ibland främst ha syftet att tjäna pengar på reparationer. Den politiska styrningen mot batterier riskerar att sänka större delen av bilindustrin i Europa. Sker det så får det enorma konsekvenser på vår ekonomi.
Förmodligen kommer det i framtiden att finnas batterier som inte har egenskapen termisk rusning. Varför kunde vi inte få biltillverkare att jobba för detta på ett ordnat sätt där saker får ta sin tid och nya teknoligier och konstruktioner kunde verifieras på sedvanligt sätt vilket har fungerat i andra branscher under många decennier. Hur sker krockproven med batteribilar? Fuskar dom? Det finns ju flera spektakulära verkliga olyckor där batteribilar både har fattat brand och exploderat med samtliga åkande kremerade som konsekvens. Detta borde ju ha synts i krockprov.
Den mänskliga psykologin att kunna bortse från alla de möjliga konsekvenserna med hänvisning till att det sällan händer är synnerligen märklig men det är vi ganska få som tycker.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 652 inlägg
För några år sedan mötte jag en kväll en bil på en landsväg, precis i en rondell med en rejäl kulle på mitten.
Plötsligt ser jag hur stårkastarna riktas rakt upp och det kommer en bil flygandes över över kullen.
Väl valda delar av växellådan lämnades där bilen landade.
Jag såg det rakt framifrån, och en Securitasbil från sidan.
Som tur var skadades familjen inte.
Föraren lär ha somnat bakom ratten, även om denne nekade till det.
Plötsligt ser jag hur stårkastarna riktas rakt upp och det kommer en bil flygandes över över kullen.
Väl valda delar av växellådan lämnades där bilen landade.
Jag såg det rakt framifrån, och en Securitasbil från sidan.
Som tur var skadades familjen inte.
Föraren lär ha somnat bakom ratten, även om denne nekade till det.
Jag har ingen teori, jag försöker inte och har inget behov av att bevisa något vilket ofta framförs här när sakargumenten tryter. Jag ogillar starkt felmoden spontan brand utan förvarning vilket t o m kan hända när en batteribil har varit parkerat länge utan att laddas. Detta är ännu ovanligt men har ibland bedrövliga konsekvenser.il_duce skrev:
Finns risk att bli kremerad i en fossilbil också ...men där är det redan bekräftat sen bilismens barndom att man riskerar att brännas ihjäl vid krock. Elbilar krocktestas precis som fossilbilar , inget fusk. Ingen gigantisk konspiration etc. Mer sannolikt att saker är som de ser ut dvs. att termisk rusning är extremt ovanligt (men kan förekomma), elbilar är säkrare osv. Du lider av confirmation bias, att du har en teori och försöker hitta bevis som stödjer denna och bortförklarar eller bortser från de saker som motsäger den.
Tycker du att detta är ok? Tvivlar du även på att frekvensen av dylika händelser kommer att öka när batteribilarna åldras? Det hela löses enkelt med brandlarm och bra utrymningsvägar som någon skrev här tidigare. Jag har en annorlunda åsikt och månar både om min familj och egendom. Idag är det väldigt ovanligt att folk blir kremerade i bränslebilar.
I USA kommer de att 2026 börja samla in statistik med mer detaljer om bl a batteribränder.
Det har forskat mycket kring detta och problemet har blivit betydligt mindre under åren.T TommyC skrev:Förmodligen kommer det i framtiden att finnas batterier som inte har egenskapen termisk rusning. Varför kunde vi inte få biltillverkare att jobba för detta på ett ordnat sätt där saker får ta sin tid och nya teknoligier och konstruktioner kunde verifieras på sedvanligt sätt vilket har fungerat i andra branscher under många dedecennierer.
Det är ju knappast något nytt. Den felmoden finns även i bränslebilar.T TommyC skrev:Jag ogillar starkt felmoden spontan brand utan förvarning vilket t o m kan hända när en batteribil har varit parkerat länge utan att laddas. Detta är ännu ovanligt men har ibland bedrövliga konsekvenser.
Tycker du att detta är ok? Tvivlar du även på att frekvensen av dylika händelser kommer att öka när batteribilarna åldras? Det hela löses enkelt med brandlarm och bra utrymningsvägar som någon skrev här tidigare. Jag har en annorlunda åsikt och månar både om min familj och egendom. Idag är det väldigt ovanligt att folk blir kremerade i bränslebilar.
Min kompis 4 år gamla Mercedes diesel spontanbrann plötsligt utan förvarning för några år sedan. Bilen hade stått parkerad vid husgaveln sedan några timmar tillbaka när brandvarnaren började tjuta i huset. När de kom ut i hallen kunde de se rök komma in genom den öppna ytterdörren. När de sprang ut på gården kunde de konstatera att bilen stod i lågor.
Det rök också från träpanel på husets gavel pga värmen från bilen. Som tur var kunde min kompis med hjälp av en hjullastare knuffa bort bilen med skopan så huset klarade sig. Det behövdes bara lite panelbyte och färg för att huset skulle återställs. Bilen däremot blev totalt utbränd innan brandkåren kom och släckte brasan.
Det mest omskakande för dem och det som de låg vakna för på nätterna efteråt var att när hans fru parkerade bilen där några timmar tidigare hade hon låtit sonen, som somnat under bilfärden, sitta kvar i bilbarnstolen för att hon inte ville väcka honom. Hon hade som tur var hämtat in honom en stund senare. Det hade kunnat sluta i katastrof om bilen bestämt sig för att starta en spontanbrand utan förvarning lite tidigare.
Som kuriosa så har de nu en Volvo EX40.
Mercedes har ganska stora kvalitétsproblem och många återkallelser. Det blir lätt så när man måste krångla till allt och dessutom använder plast allt mer även runt motorerna. 2022 var det återkallelse av nästan 1 miljon dieselbilar. Läckande ventil till kylvätskepump kunde orsaka kortslutning och brand. Dessa bilar borde vara åtgärdade sedan länge.
https://teknikensvarld.expressen.se...aterkallar-dieselbilar-pa-grund-av-brandrisk/
Vet du vilken modell och årsmodell det var som brann hos din kompis?
https://teknikensvarld.expressen.se...aterkallar-dieselbilar-pa-grund-av-brandrisk/
Vet du vilken modell och årsmodell det var som brann hos din kompis?
Mercedes är inte min grej så jag vet inte vilken modell, och det som känns som "några år sedan" brukar vara lite fler år än så. Så kanske 5-6 år sedan och då var bilen 4 år gammal. Så kanske årsmodell 2015 ungefär.T TommyC skrev:
Enligt skaderegleraren på försäkringsbolaget kunde de inte fastställa brandorsaken eftersom främre delen av bilen var helt utbränd. Men med tanke på tidigare historik på bilmodellen misstänkte de att det var dieselvärmaren, även om den inte använts på många månader då det hände på sommaren.
Kontentan är, om man starkt ogillar "felmoden spontan brand utan förvarning" så kan man inte ha en bensin/dieseldriven bil heller. Det är inget unikt för elbilar, och jag har inte sett någon statistik som påvisar att det förekommer oftare i elbilar, som du gärna vill påskina.
Hur det blir i framtiden när dagens elbilar och dagens elektronikspäckade fossilbilar blir äldre återstår att se.
Om man har en diesel/bensinvärmare så är ju den i sig en brandrisk. Utan den är det antagligen betydligt mindre sannolikhet för "spontanbrand".Nicke Nyfiken skrev:
Det är ju knappast något i bränsleledningar eller motor som orsakar nån "spontanbrand". Jag har läst att en vanlig orsak till bränder är bränsleläckage som under körning sprutar på ett hett grenrör. Men står bilen stilla finns inget hett grenrör (och heller ingen bränslepump som går).
Elfel är en annan orsak till bränder, och jag har svårt att se att en bränslebil skulle ha större sannolikhet för elfel än en elbil. Snarare tvärtom. Och vid en elbrand är det ju inte främst bränslet som börjar brinna, möjligen kommer det bränsle som finns i ledningarna i motorrummet efter en stund att börja brinna, men den mängden är ju rätt begränsad.
Och både läckande bränsleledningar och elfel är ju knappast nåt som uppstår på en ny bil, det gör ju att elbilar (där det inte finns så många äldre bilar än) har en fördel där. Jag har tyvärr inte sett nån statistik på ålder på de bilar som brinner, men jag är rätt övertygad om att bilar äldre än 10 år brinner oftare än bilar yngre än 10 år.
Som sagt:N Nerre skrev:Om man har en diesel/bensinvärmare så är ju den i sig en brandrisk. Utan den är det antagligen betydligt mindre sannolikhet för "spontanbrand".
Det är ju knappast något i bränsleledningar eller motor som orsakar nån "spontanbrand". Jag har läst att en vanlig orsak till bränder är bränsleläckage som under körning sprutar på ett hett grenrör. Men står bilen stilla finns inget hett grenrör (och heller ingen bränslepump som går).
Elfel är en annan orsak till bränder, och jag har svårt att se att en bränslebil skulle ha större sannolikhet för elfel än en elbil. Snarare tvärtom. Och vid en elbrand är det ju inte främst bränslet som börjar brinna, möjligen kommer det bränsle som finns i ledningarna i motorrummet efter en stund att börja brinna, men den mängden är ju rätt begränsad.
Och både läckande bränsleledningar och elfel är ju knappast nåt som uppstår på en ny bil, det gör ju att elbilar (där det inte finns så många äldre bilar än) har en fördel där. Jag har tyvärr inte sett nån statistik på ålder på de bilar som brinner, men jag är rätt övertygad om att bilar äldre än 10 år brinner oftare än bilar yngre än 10 år.
Hur det blir i framtiden när dagens elbilar och dagens elektronikspäckade fossilbilar blir äldre återstår att se.
"
Enligt försäkringsbranschen kan så mycket som hälften av bilbränderna vara anlagda. Dels vid olika typer av vandalism men även i form av bedrägerier. Försäkringsbedrägerier är ett växande problem. Enligt branschorganisationen Svensk Försäkring ökade bedrägerierna med 20 procent under 2023. En snittfamilj betalar cirka 500 kronor indirekt till bedragare varje år i ökad premieavgift.
"
citat ovan från https://bilkoparguiden.nu/artikel/m...ar-de-vanligaste-orsakerna-elbilar-vandalism/
Om detta är sant så kommer skillnader mellan hur ofta bilar med olika drivmedel brinner att jämnas ut i framtiden när batteribilar blir vanligare.
Enligt försäkringsbranschen kan så mycket som hälften av bilbränderna vara anlagda. Dels vid olika typer av vandalism men även i form av bedrägerier. Försäkringsbedrägerier är ett växande problem. Enligt branschorganisationen Svensk Försäkring ökade bedrägerierna med 20 procent under 2023. En snittfamilj betalar cirka 500 kronor indirekt till bedragare varje år i ökad premieavgift.
"
citat ovan från https://bilkoparguiden.nu/artikel/m...ar-de-vanligaste-orsakerna-elbilar-vandalism/
Om detta är sant så kommer skillnader mellan hur ofta bilar med olika drivmedel brinner att jämnas ut i framtiden när batteribilar blir vanligare.
Ehh... nä. Men berätta gärna hur du kommit fram till den slutsatsen då artikeln du hänvisar till inte på något sätt stödjer ditt påstående.😉T TommyC skrev:"
"
citat ovan från [länk]
/Krille
Men om bilar stjäls för reservdelar eller eldas upp för att de är fördyra att reparera så kommer väl det att vara ett problem i framtiden oxå. Det är ju inte så att elbilar är jättebilligt att laga. Det är väl bara servicekostnaderna som är billigare.
De är väl å andra sidan inte nämnvärt dyrare än andra bilar att laga?blackarrow skrev:
Absolut - men det jag ifrågasätter var slutsatsen i inlägget: "Om detta är sant så kommer skillnader mellan hur ofta bilar med olika drivmedel brinner att jämnas ut i framtiden när batteribilar blir vanligare."blackarrow skrev:
/Krille